Marketing- en managementcoach Kees Klomp werkte als trendwatcher en strategy director bij de grootste reclamebureaus van ons land, en was oprichter van het eerste merkactivatie adviesbureau van Nederland. Sinds 2006 is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.
Meer over Kees KlompBetekeniseconomie
De waarde van verweven leven
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789001078584Samenvatting
We hebben in de afgelopen eeuwen de vruchten van het huidige economische systeem kunnen plukken.
De wereldwijde ontwikkeling van welvaart is gepaard gegaan met ontegenzeggelijk positieve ontwikkelingen: de levensverwachting is hoger dan ooit, het percentage mensen dat leeft in armoede is lager dan ooit, meer mensen dan ooit hebben toegang tot schoon drinkwater en onderwijs en het gemiddelde inkomen is hoger dan ooit.
Economische groei lijkt het ultieme recept voor een florerende wereld. Maar de keerzijde van het succesverhaal is inmiddels bekend: de economische groei blijkt gepaard te gaan met ontwikkelingen die onze samenleving fundamenteel ontwrichten. Denk aan de klimaatverandering, de ineenstorting van de biodiversiteit, de groeiende welvaartsongelijkheid, de polarisatie in de samenleving en de alarmerende toename van het aantal mensen met een depressie of burn-out.
Volgens de auteur, Kees Klomp, zijn de ecologische, sociale en individuele kosten van het huidige economische systeem zo hoog geworden, dat er sprake is van een existentiële crisis. Het is daarom noodzakelijk om op zoek te gaan naar een volledig nieuw economisch narratief: de Betekeniseconomie. Betekeniseconomie koppelt ons (individuele, menselijke) levensbestaan aan het (universele, natuurlijke) levensbestaan. Ecologie is daarbij het ontwerpuitgangspunt.
'Betekeniseconomie' is een must voor nieuwsvolgers, journalisten, politici en andere beslissers.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Waarom ontstaat de Betekeniseconomie? 18
-De Ecologische Crisis 20
-Klimaatverandering 21
-Ineenstorting biodiversiteit 23
-Overshoot 24
-De Sociale Crisis 26
-Welvaartsongelijkheid 26
-Flexibilisering 27
-Overontwikkeling 28
-De Economische Crisis 32
-Overproductie en overconsumptie 34
-Economische groei = Schuldengroei 35
-De koolstofbubbel 36
-De onzekerheid van ontkoppeling 37
-Grondstoffentekort 37
-De groeiende kosten van ecologische degeneratie en destructie 38
-De Individuele Crisis 39
-Depressie 40
-Burn-out 42
-De Existentiële Crisis 43
-Van systeemcrisis naar existentiële crisis 43
-Millennials en centennials, de drijvende krachten achter de Betekeniseconomie 45
2 Wat is de Betekeniseconomie? 50
-De Betekeniseconomie als economische evolutie 51
-De agrarische economie: verbouwen 51
-De industriële economie: vervaardigen 52
-De kenniseconomie: verschaffen 52
-De Betekeniseconomie: verbeteren 52
-De Betekeniseconomie als culturele evolutie 53
-De Betekeniseconomie is een existentiële economie 57
-Purpose 59
-Meaning 61
-De drie fundamenten van de Betekeniseconomie 63
-Betekeniseconomie = een metaperspectief op economie 63
-Betekeniseconomie = een postperspectief op economie 65
-Betekeniseconomie = een diep perspectief op economie 74
-De Betekeniseconomie is een aangepaste (aligned) economie 76
-De ecologische samenleving 77
-Degrowth 78
-Definiëring en plaatsbepaling van de Betekeniseconomie 81
-Meta 81
-Macro 82
-Micro 83
-Plaatsbepaling van de Betekeniseconomie 84
3 Hoe ontwerpen we de Betekeniseconomie? 90
-Meta-interventies 92
-Al het leven op aarde is verweven 92
-Ecologie is de bronwetenschap 95
-Betekeniseconomie draait om bloei (thrive), niet om groei (grow) 95
-Economie is een prosociale wetenschap 97
-Economie is postantropocentrisch 98
-Macro-interventies 100
-Economie is geen doel, maar een middel 101
-Ecologisch beleid 103
-Hermenselijking van de economie 109
-Commons als organisatievorm 111
-De economie moet eerlijk zijn en gebaseerd op echte waarde 114
-Integrale waarde is de norm 117
-Missie-economie 121
-Micro-interventies 123
-Life creates conditions conducive to life 123
-Gat in de maatschappij 126
-Het gat-in-de-maatschappijproduct 128
-Constructief ondernemerschap 129
-Integrale waardecreatie door bedrijven 137
-Impact is de norm 158
4 Hoe stimuleren we de Betekeniseconomie? 164
-Transitie 165
-Transformatie 170
-Veranderen van houding —› de Betekeniseconomie willen 173
-Veranderen van kennis —› het Betekeniseconomiedenken 175
-Veranderen van vaardigheden —› de Betekeniseconomie kunnen 179
-Betekeniseconomiegeletterdheid 183
-Het Changemaker Canvas 184
-Neoklassieke economie versus Betekeniseconomie 187
Literatuur 190
Register 196
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan