Het raadsel literatuur
Is literaire kwaliteit meetbaar?
Paperback NL 2021 1e druk 9789463724975Samenvatting
Wat is literatuur? Is literaire kwaliteit meetbaar? Karina van Dalen-Oskam vroeg duizenden lezers welke romans ze recent hadden gelezen, wat ze ervan vonden, hoe ze oordeelden over de kwaliteit en waar ze hun oordeel op baseerden. Deze oordelen worden vergeleken met de resultaten van een doormeting van 401 moderne Nederlandse en vertaalde romans met behulp van tekstanalysesoftware.
Door meningen en fragmenten uit romans met elkaar te vergelijken wordt duidelijk wat een boek moet hebben om literair gevonden te worden. Genre heeft een meetbare invloed: boeken gelabeld als Literaire roman hebben grotere kans op hoge scores voor literaire kwaliteit dan Spanning of Romantiek. Gender speelt op verschillende manieren eveneens een rol. Ook het taalgebruik in de romans en het prestige van de auteur zijn van belang. Het gebruik van tekstanalysemethoden uit de computationele literatuurwetenschap leidt op deze manier tot nieuwe inzichten in oordelen én vooroordelen over het raadsel literatuur.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Het raadsel. Inleiding
2 De taalthermometer. Nieuwe vormen van onderzoek
3 Het Nationale Lezersonderzoek. Over lezers en boeken
4 Winnaars en verliezers. De resultaten in hoofdlijnen
5 Het is gewoon een gevoel. De motivaties
6 Het land van herkomst. De rol van vertalingen
7 Dorrestein en Donoghue. Literaire romans van vrouwen
8 Het duel. Literaire romans van mannen
9 Vijftig tinten literatuur. Business of kunst
10 De talige diepte in. Van woorden naar zinnen
11 Het is nog niet voorbij. Conclusie
Bijlage 1: De enquête
Bijlage 2: De boeken
Bijlage 3: De website
Bibliografie
Tabellen
Grafieken
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan