Lees verder
Jan de Vuijst (1954) is bestuursadviseur, executive coach en hoogleraar leiderschap bij TIAS, de business school van de Universiteit van Tilburg. Hij is cum laude afgestudeerd en gepromoveerd in taalwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. Aan de Universiteit van Edinburgh heeft hij zich gespecialiseerd in Psychologie en Kennissystemen.
Meer over Jan de VuijstProfessioneel Adviseren
Begrip, empathie en beïnvloeden
Gebonden Nederlands 2015 2e druk 9789491743269Samenvatting
In dit boek staat de adviespraktijk centraal. Een adviseur richt zich niet op een organisatie, maar op de mensen in die organisatie. Daarbij wordt in dit boek bewust geen onderscheid gemaakt tussen een interne of externe adviseur. Het draait om leiderschap, beïnvloedingsvaardigheden en de inbreng van de adviseur op de werkvloer. Opdrachtgevers hebben behoefte aan een adviseur die impact heeft, empathie kan tonen en begrip heeft voor de specifieke situatie waar de adviesvraag om draait. De adviseur moet daarom zowel effectieve interviewtechnieken als klassieke modellen voor het behandelen van een adviesvraag op de juiste manier kunnen toepassen.
De opbouw van dit boek is gestructureerd en overzichtelijk. Allereerst worden de positie en de rol van de adviseur behandeld. Vervolgens wordt inzicht gegeven in het gedrag van de betrokkenen en hoe de adviseur hiermee om kan gaan. Aansluitend wordt het belangrijke onderwerp weerstand besproken. Omdat iedere adviseur met leiderschap te maken krijgt bij een adviesopdracht, komt dit in een apart hoofdstuk uitgebreid aan de orde. Tot slot komen de verschillende stadia van het adviesproces aan bod, met als uitgangspunt het GROW(ING)-model.
Zelfreflectie loopt als een rode draad door dit boek. Daarvoor wordt een breed scala aan bekende en bewezen modellen en tools aangeboden, met een bruikbare uitleg en stappenplan om deze zelf te gebruiken. De lezer wordt gevraagd deze thema’s zelf toe te passen.
Dit boek behandelt theoretische concepten en verwijst naar wetenschappelijke literatuur, maar de praktijk staat voorop. Daarom is in elk hoofdstuk een interview opgenomen met zowel ervaren en beginnende adviseurs als opdrachtgevers. Ook staan in de theorie diverse praktijkbeschrijvingen die de stof verduidelijken.
Dit boek is geschreven voor iedereen die zijn adviesvaardigheden verder wil professionaliseren en verbeteren.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jan de Vuijst
Inhoudsopgave
De adviseur en zijn vak
1. Omgeving en positie van de adviseur
2. Omgaan met individuen
3. Omgaan met groepen
4. Omgaan met teams
5. Inzetten van weerstand bij verandering
6. Leiderschap
7. Stadia in het adviestraject en voortgang
8. Doel van het advies
9. Realiteit in kaart brengen
10. Opties verkennen
11. Besluit nemen
12. Implementeren en borgen; evalueren en afscheid nemen
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan