
Lees verder
Andy Mosmans is ondernemer, adviseur en opleider op het vlak van branding, marketing en communicatie. Hij publiceert regelmatig in (internationale) vakbladen. Hij schreef verschillende boeken. Zijn missie is ‘to energise enterprise with a vengeance’.
Meer over Andy MosmansStartups zijn hot en ook Nederland koestert deze vernieuwende bedrijven in de hoop dat ze uitgroeien tot duurzaam succesvolle ondernemingen. Lang niet alle startups komen echter overtuigend uit de startblokken en ruim 90% verlaat de wedstrijd voortijdig. De grote uitdaging bestaat er dus uit om van meer startups daadwerkelijke sterren te maken.
Goed doordachte merkidentiteit is een strategisch 'stuur'
Branding kan hierbij een belangrijke rol vervullen omdat het kan helpen een jonge onderneming bekendheid en betekenis te geven. Ook als een nieuw product of bedrijf veelbelovend lijkt, kan het verhaal richting de markt en investeerders rammelen. Startup branding draait vooral om ‘becoming ’. Meer dan een tactisch 'stempel' fungeert een goed doordachte merkidentiteit als een strategisch 'stuur', als een 'concept that drives the business'.
Model voor grip op de gewenste groei
In Startup Branding worden veel cases gepresenteerd en een praktisch model om zelf als startup meer grip te krijgen op de zo gewenste duurzame groei, het Brand Coding Canvas. Het model geeft via 10 C’s concreet invulling aan het proces van ‘business blueprinting’ waarbij het merkconcept als DNA fungeert voor het op een unieke en relevante manier succesvol tot leven brengen van een startup.
branding startups startup branding merk merkidentiteit merkstrategie ondernemerschap brand coding canvas marketing ondernemen business blueprinting marktpositionering succesfactoren innovatie merkcommunicatie duurzame groei klantgerichtheid merkbelofte investeerders merkwaarde merkontwikkeling concept driven business merkverhaal bedrijfsstrategie merkbeleving merkdifferentiatie marktintroductie doelgroepbepaling productontwikkeling businessmodel waardepropositie communicatie strategie verkopen merkassociaties merkarchitectuur loyaliteit nederland social media visuele identiteit concurrentievoordeel