Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Redactioneel - Titulatuur

Precies een week geleden maakte de jury de Longlist voor het Managementboek van het Jaar 2018 bekend. 54 titels zijn nog in de race.

Pierre Pieterse | 27 februari 2018 | 3-4 minuten leestijd

De longlist van het Managementboek van het Jaar 2018 dus. Op deze pagina kunt u ‘m in zijn geheel op uw gemak doornemen. Hier volstaan we met wat geannoteerde bemerkingen.

Een gemêleerde lijst zoals altijd (gegarandeerd door de diverse samenstelling van de jury), dus er valt geen zinnig woord te zeggen over welke vijf boeken op de shortlist zullen belanden. Laat staan dat we kunnen gaan denken aan een mogelijke winnaar. Maar toch valt er wel het een en ander te zeggen. Mits je de lijst even van een andere kant ‘aanvliegt’. Laten we het jaar titel-gewijs eens doornemen. Wat was ‘hot’, en wat was ‘not’.

Allereerst was 2017 een jaar van winst. Zie maar: Echte winst en Eeuwige winst. Dat kan geen toeval zijn nu we uit de crisis zijn gekomen. Net zoals transitie in 2017 van enig gewicht moet zijn geweest: Transities van sectoren en Ondernemen voor transitie. En eigenlijk hoort Route Circulair daar ook bij, al doet de titel wat anders vermoeden. (Een reis door akkers vol geurende lavendel richting het zuiden.) Ook geen toeval natuurlijk, transitie was vorig jaar voorzichtig en is nu het politieke toverwoord. Natuurlijk kende 2017 de eeuwige paradox. Dit jaar zijn dat De disruptieparadox en De groeiparadox. En, het zal ook u niet zijn ontgaan, 2017 was zonder meer het jaar van de startup. Veel goede buitenlandse titels maar ook de Nederlandse auteurs lieten zich niet onbetuigd: Denk als een startup, Get up – start up, Kan het vliegen?, Startup branding en Van idee naar startup. En dit zijn dan alleen nog maar de genomineerden! De ‘toekomst’ is zoals elk jaar ook weer nadrukkelijk aanwezig, volgend jaar maar eens kijken wat er van de voorspellingen uit The day after tomorrow, Customers the day after tomorrow en The future of shopping terecht is gekomen.

Ook kende 2017 weer een aantal titels waar je het hoofd over kon breken. Bijvoorbeeld Blockchain organiseren voor managers. Op het eerste gezicht een titel die alles heeft om een doorslaand succes te worden: ‘managers’, ‘organiseren’, maar vooral toch ‘blockchain’, ongetwijfeld het buzzword voor de aankomende jaren. Maar goed, wat is het nu precies, blockchain organiseren? Misschien biedt de ondertitel soelaas: ‘Management als innovatie opnieuw uitgevonden’. Helaas, er gaat geen enkele bel rinkelen. Ergens hoop je dan dat deze titel de shortlist haalt zodat de jury kan uitleggen waarom blockchain organiseren het verschil gaat maken.

Een andere hoofdbreker is Hoe raak je ze kwijt? Geen aanlokkelijke titel, ondanks het vraagteken dat een speelse verwijzing moet zijn naar het andere vraagteken, in Hoe word ik een rat?, want wie wil wat kwijt? En aangezien de doorsnee manager of leider weinig tijd heeft voor ‘taalgrapjes’ of het doorgronden van andere inuendo’s, zal de duidende ondertitel (‘Over ontspoorde leiders en slechte managers’) aan hem of haar voorbij gaan.

Als er een prijs te vergeven zou zijn voor de Boektitel van het Jaar, dan zou die dit jaar zonder enige twijfel gaan naar Verplichte literatuur voor commissarissen. Van adembenemende schoonheid. Een titel die je zelf had willen verzinnen maar die alleen uit de koker van zijn auteur kon komen.

We zijn benieuwd naar de shortlist.

Pierre Pieterse, hoofdredacteur Managementboek Magazine.

De shortlist van het Managementboek van het Jaar 2018 wordt op 27 maart 2018 bekendgemaakt via onze nieuwsbrief en dit blog.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden