Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De optimale presentatie voor het brein

‘Liefst tachtig procent van alle trainingen is niet effectief en had dus net zo goed niet gegeven hoeven te worden,’ vertelde onderwijskundige en auteur Ria van Dinteren vorig jaar in Managementboek Magazine. ‘Managers sturen hun mensen naar een training, maar nemen niet de tijd om vooraf goed met een opleider door te spreken wat ze willen en hoe je de resultaten van de training kunt borgen, bijvoorbeeld door herhaling en trainen op de werkplek. Zonde, want door die onachtzaamheid verliest een training flink aan effectiviteit.’

Ger Post | 23 december 2013

In haar nieuwe boek Breintool zet Van Dinteren meer tips voor een rij waarmee iemand zijn training ‘breinvriendelijker’ kan maken. Net als in haar vorige populaire boeken Brein@work en Brein in training staat het brein van degene die zich wil ontwikkelen centraal. En is ook dit weer een uiterst praktisch boek, waarmee een trainer kan achterhalen welke breinprincipes (veiligheid, voeding, emotie, verbinding en verwerking) hij al gebruikt en welke hij nog kan inzetten om zijn training nog effectiever te maken.

Een tip gaf Van Dinteren al in het interview vorig jaar. Wanneer ze het heeft over de functies van hersengebieden als de amygdala (emoties) en de hippocampus (geheugen), dan deelt ze chocolaatjes uit die dezelfde vorm hebben als de hersengebieden (een zeepaardje voor de hippocampus en een amandelvormig chocolaatje voor de amygdala). ‘Door te proeven, te luisteren en te kijken, zorg je dan voor drie verbindingen één begrip te onthouden. Dat werkt erg goed.’

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden