Gevraagd naar het geheim, waarom zijn boeken steeds opnieuw werken antwoordt Burgers: ‘Dat zit een paar dingen. Er zit altijd een stukje humor in, zelfspot die niet ten koste gaat van anderen. Ik zet mijzelf nooit neer als een goeroe, en geef regelmatig aan dat voor mijn adviezen geen bewijs is. Maar ik geloof er wel heel erg in. Ten tweede zijn mijn boeken altijd praktisch, dus altijd terug naar wat betekent dit inzicht nu voor de lezer voor wat hij morgen of volgende week kan doen. Ten derde zijn ze altijd dun en simpel. Ik schrap écht veel. Dat gaat zo ver dat ik met de uitgeverij echt afspreek dat een hoofdstuk tussen de 920 en 960 woorden heeft, punt. Veel schrappen dus want kort schrijven is echt veel werk.’
Succes begint voor Jos Burgers met een goed, makkelijk te lezen boek. Daarnaast heeft hij handigheid in de boeken opvallend onder de aandacht te brengen. Een opvallende sticker, een gekke titel, vroeg in het jaar verschijnen zodat je aan het eind van het jaar makkelijker het bestverkochte boek van dat jaar is. Hij is tenslotte een marketeer.
Zijn nieuwe boek Superfijne klanten gaat over hoe je ouderwetse mond-tot-mond reclame goed kan laten werken voor jouw onderneming om méér fijne klanten te krijgen. Want superfijne klanten hebben oog voor jouw toegevoegde waarde en accepteren daarom de prijs die je vraagt. Dat maakt dat werken voor hen vaak niet voelt als werken. In de podcast legt Burgers uit waarom het verstandig is deze superfijne klanten een voorkeursbehandeling te geven. Stuur maar een eens bos bloemen naar die ‘oude klant’ die jou een nieuwe klant heeft aangebracht: de kans is groot dat die superfijne klant jou nog vaker gaat aanbevelen.
Luister naar deze aflevering van De Boekenpraktijk voor meer mooie inzichten en (schrijf)adviezen van Jos Burgers. Dat kan op deze pagina of open de podcast op Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts of YouTube.
OVER DE BOEKENPRAKTIJK
De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Omdat er zoveel verschillende soorten managementboeken en manieren van schrijven zijn maken we in de Boekenpraktijk regelmatig een uitstapje maken naar het schrijfproces. Eerder spraken we met auteurs Andor de Rooy, Menno Lanting, Henk Jan Kamsteeg en uitgever Ina Boer. Aanvullend vind je hier een boekenlijst over het schrijven en vermarkten van managementboeken.