Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

HR met BALLEN - Doei personeelskosten. Hallo menselijk kapitaal!

 In veel organisaties vindt het management omzet en winst belangrijker dan investeren in medewerkers. Best gek, want medewerkers zijn bij veel organisaties het belangrijkste kapitaal dat ze bezitten. Waarom wordt personeel door het gemiddelde MT dan toch alleen maar gezien als kostenpost? In ‘HR met ballen’ kiest Bob Zeegers een andere invalshoek. Hij vertelt erover in deze preview.

Bob Zeegers | 18 oktober 2022 | 3-4 minuten leestijd

Waarom zoeken we nog steeds naar onbetaalbaar personeel met een MBA en gaan we niet voor medewerkers met vooral het juiste DNA? Waarom maken we HR eigenlijk zo ingewikkeld? Hoe komt het dat veel HR-professionals zich gedragen als een ijscoman en de hele dag mensen blij willen maken? En waarom heeft HR zoveel moeite om eerst voor zichzelf te zorgen?

Zes zure appels

Er zijn zes zure appels waar je als HR-professional elke dag mee te maken hebt. Misschien vind je je werk daarom lang niet meer zo leuk als eerst. In mijn boek HR met BALLEN help ik je door al die zure appels heen te bijten. Want als je dat doet, is HR gewoon het mooiste vak ter wereld. Ik geef je in mijn boek de negen succesformules waarmee je het MT overtuigt om te investeren in menselijk kapitaal. Hieronder alvast drie tips.

Tip 1: Gedraag je als een wetenschapper

Jij maakt in tien seconden een inschatting van een sollicitant. Dat is dan meestal wel de verkeerde, met vaak vervelende gevolgen. Medewerkers rennen net zo hard weer weg of passen helemaal niet in het team. Gedraag je in plaats daarvan als een wetenschapper en haal nieuwe kandidaten eerst door jouw sollicitatie-lab. In het boek leg ik je uit hoe je van elk sollicitatiegesprek een perfecte first date maakt. Ik vertel je hoe je teksten schrijft waar sollicitanten op afkomen als bijen op honing en welke vragen je moet stellen, zodat het selecteren van de beste kandidaten een peulenschil wordt.

Tip 2: Het gaat om de verpakking

Veel HR-professionals denken, dat als hun advies inhoudelijk maar goed is, ze dan vanzelf succesvol worden. Maar alleen goed zijn in je vak is niet voldoende. Hóe je iets zegt is misschien wel net zo belangrijk als wát je precies zegt. En er is nog iets. Als je succesvol wilt zijn, moet je ook nog kunnen verkopen. Gelukkig is dat heel simpel. Er zijn zelfs bewezen technieken die elke junior verkoper beheerst, maar die niemand je heeft geleerd tijdens je HR-opleiding. Die technieken zijn al duizenden jaren oud en verrassend eenvoudig te leren. In mijn boek vertel ik je hoe dat precies werkt en geef ik je ook de formule waardoor het MT ronduit hebberig wordt van je HR-plannen.

Tip 3: Denk als een investeerder

Het MT ziet HR vaak als soft geneuzel. Iets wat alleen maar geld kost en waar je op moet beknibbelen. Best gek, want medewerkers zijn toch gewoon het belangrijkste bezit van je organisatie? Investeerders snappen dat allang, want die kijken als eerste naar de samenstelling van het team. Gebruik daarom de argumenten van investeerders, zodat zelfs de grootste knieperd in jouw MT zonder morren zal gaan investeren in menselijk kapitaal.

Word een HR-adviseur met ballen

Wat zou er gebeuren als HR wel met een gele markeerstift bovenaan de MT-agenda staat? Als jij met supersimpele gesprekstechnieken adviezen geeft waar de oogjes van je management van gaan glimmen? Als je het wel voor elkaar krijgt dat je tijd en geld mag investeren om belangrijke HR-zaken te regelen? Wat zou er dan veranderen in de organisatie? Met de medewerkers? Met de resultaten?

In mijn boek HR met ballen geef ik je de negen succesformules waarmee je het MT overtuigt om te investeren in menselijk kapitaal.

Over Bob Zeegers

Bob Zeegers is oprichter van HR Navigator, de grootste HR vergelijkingssite van Nederland, en adviseerde de afgelopen decennia duizenden organisaties. Hij schrijft voor BG magazine, De Zaak, Arbo, HRxpert, Managers Online en HR community. Zijn onnavolgbare columns worden gelezen door 6.000 enthousiaste volgers. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden