ESG zoekt naar een evenwicht tussen winst, mens en milieu. Een goed onderbouwde ESG-strategie levert bedrijven dan ook een aanzienlijk voordeel op. Ik zet graag al enkele voordelen voor je op een rijtje.
Employer branding
Steeds meer kandidaten laten hun sollicitatiekeuze afhangen van ESG-beleid van de werkgever. De mate waarin een onderneming acties onderneemt op vlak van duurzaamheid wordt steeds crucialer voor zijn aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt. ESG-engagement is met andere woorden een bepalende factor in de war for talent.
Koopgedrag
Steeds vaker kiezen consumenten voor een bepaald merk, of stappen over naar een ander vanwege zijn standpunt over maatschappelijke kwesties. Met andere woorden: de klant past zijn koopgedrag aan aan de manier waarop een merk omgaat met de groene thema’s.
Winst door duurzaamheid
ESG zorgt ook voor het verbeteren van de algehele financiële prestaties van een bedrijf. Zelfs kleine inspanningen op het gebied van duurzaamheid kunnen de bedrijfsresultaten en de ROI verbeteren.
In het kader van de rapportageverplichtingen moeten bedrijven belangrijke meetgegevens bijhouden, zoals energieverbruik, grondstofgebruik en afvalverwerking. Deze data bieden inzichten die vaak leiden tot lagere energierekeningen en kostenbesparingen. En daarnaast heeft een onderneming natuurlijk ook alle voordeel bij het vermijden van de boetes die gepaard gaan met de ESG-gerelateerde wetgeving.
Aantrekkelijk voor investeerders
Het opnemen van de ESG-analyse in financiële rapporten wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Investeerders en kredietverstrekkers voelen zich automatisch meer aangetrokken tot organisaties met een sterk ESG-beleid en door de duurzaamheidstrategie die hiermee ondersteund wordt.
Wat is het resultaat?
Shareholder value én stakeholdervalue, of anders gesteld de dubbele materialiteit in evenwicht brengen. Gelukkig zijn er veel stemmen en discussies over wat er op vlak van milieu, sociaal en bestuur moet veranderen. Ik wil vooral bijdragen aan de realisatie ervan zodat de ambities op ESG vlak ook werkelijkheid worden. Het resultaat is meetbaar, zichtbaar, communiceerbaar en motiverend.
ESG-verantwoordelijken
Ik heb een grote waardering voor de moed, het doorzettingsvermogen en de passie waarmee ondernemers en managers hun ESG-verantwoordelijken nemen. Naast de verantwoordelijkheid voor de toekomst en gang van zaken van het bedrijf, dragen ze medeverantwoordelijkheid voor de samenleving van vandaag. Graag wil ik een rol spelen in het maken van de juiste keuzes, het inspireren van mogelijkheden, het aanbrengen van expertise en het realiseren van doelstellingen. Ik word warm van echte impact maken, niet alleen op papier maar in de reële wereld.
Vanuit die drive werd ESG-gids, in 7 stappen naar winst in duurzaamheid geboren.
Over Karine Vandenberghe
Karine Vandenberghe is ondernemer en strategisch adviseur, bekend vanwege haar mede-oprichting van een ICT-bedrijf op 23-jarige leeftijd, dat na 10 jaar werd verkocht aan een Amerikaanse concurrent.