In de afgelopen jaren heb ik veel bedrijven mogen ondersteunen bij het verbeteren van hun bedrijfsvoering. Het viel mij steeds vaker op dat hun basis vaak niet zo solide was. Terwijl deze bedrijven met de nieuwste trends en hypes aan de slag gingen, bleven problemen rondom kwaliteit, output en leverbetrouwbaarheid telkens terugkeren. Hoewel deze bedrijven veel tijd en aandacht besteedden aan verbeterprojecten, is het resultaat vergelijkbaar met het plakken van een pleister. Met als gevolg: frustraties bij de medewerkers en tegenvallende cijfers. Dit leidt tot een negatief patroon dat niet eenvoudig te doorbreken is.
In mijn overtuiging is de bedrijfsvoering dan niet gezond en is het prioriteit om die weer op orde te krijgen. ‘Een huis dat gebouwd is op drijfzand is, kun je blijven stutten’.
De bedrijfsconditie op orde
Je kunt als management en medewerkers veel meer zelf doen dan je wellicht denkt. Ik ben van mening dat het op peil brengen en houden van de ‘bedrijfsconditie’ een taak van het management en de medewerkers in het bedrijf is. Samen heb je het totaaloverzicht en veel kennis.
In mijn boek Doe-het-zelf management krijg je een pragmatische methode aangereikt om de bedrijfsconditie op peil te houden. Dat lukt alleen samen met medewerkers en een duidelijk plan. Ik beschrijf geen ingewikkelde methodes en hypes, maar een eenvoudige aanpak op basis van bewezen bedrijfskundige uitgangspunten. Met behulp van het SPOT-model – een tool die ik heb ontwikkeld – krijg je gereedschap in handen om zelf aan de slag te gaan met de bedrijfsvoering. In mijn boek licht ik het model uitgebreid toe, zodat je het zelf kunt gebruiken. Met de Maakfabriek (een fictieve fabriek) als voorbeeld neem ik je stap voor stap mee om de conditie van de bedrijfsvoering in je eigen organisatie inzichtelijk te maken en te verbeteren.
Doe-het-zelf
De benadering met het SPOT-model en de Maakfabriek heeft voor elk bedrijf een eigen signatuur. Een kopie van de buurman toepassen werkt niet. Het heft in eigen handen nemen en zelf sturen, is de essentie van mijn boek. Inspiratie zoeken door nieuwe inzichten te zoeken die zijn gebaseerd op hypes, onderling benchmarken en ‘out of the box’ denken vormen een prima basis voor gezonde ontwikkelingen van je eigen bedrijf, maar je moet dat altijd doen vanuit de eigen kernwaarden die bijdragen aan het bedrijfsdoel van jouw organisatie. Niet omdat een ander het doet!
Je kunt alleen samen bouwen aan de onderneming wanneer je ook samen aan het werk gaat en zorgt dat het fundament goed is en blijft. Van de ene naar de andere hype hoppen, biedt geen toekomst. Het wakkert incidentmanagement aan en voor je het weet moet je dagelijks brandjes blussen, waarvan je niet eens weet of jij ze hebt aangestoken of een collega.
Handen uit de mouwen
Met mijn boek Doe-het-zelf management kun je zelf aan de slag gaan om de bedrijfsvoering in je bedrijf te verbeteren en te versterken. Vanuit mijn ervaring en perspectief geef ik een aantal praktische handreikingen om hiermee te beginnen. De eigenheid van de organisatie en zelf ontwikkelde plannen die passen bij je bedrijf vormen de kern. Weten waar je vandaan komt, waar je naartoe wilt, steeds beter worden en vernieuwen, worden met mijn aanpak een vast onderdeel van je bedrijfsvoering. Als bestuurder of leidinggevende heb je daar zelf de meeste invloed op, samen met je medewerkers.
Gebruik je gezonde verstand en doe het vooral zelf!
Over Mathieu Siemons
Mathieu Siemons studeerde technische bedrijfskunde maar ontdekte in de ruim dertig jaar dat hij werkte als manager, consultant en trainer dat goede bedrijfsvoering de basis is voor ontwikkeling en vernieuwing. Dat kan alleen samen met je medewerkers. Als consultant helpt hij nu organisaties en leidinggevenden om hen te leren hoe ze zelfstandige medewerkers kunnen faciliteren.