Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Opdrachtgeverschap in negen paradigma's

Rond opdrachtgeverschap bestaan verschillende paradigma's. Leef je je in een bepaalde denkwereld, dan zie je bepaalde zaken wel en andere niet. Daarover gaat Opdrachtgeverschap in negen paradigma's, met daarin 9 bijdragen vanuit 9 perspectieven.

Henny Portman | 15 oktober 2020 | 1-2 minuten leestijd

In het eerste deel van Opdrachtgeverschap in negen paradigma's worden negen paradigma's, negen manieren van kijken naar opdrachtgeverschap, beschreven. Edwin van Dieën en Jan den Hollander, onder wiens redactie het boek tot stand kwam, maken de kanttekening dat er perspectieven buiten beschouwing zijn gelaten.

In een intermezzo tussen deel een en twee krijgt de lezer de belangrijkste conclusies die te trekken zijn uit de verschillende paradigma's.

In het tweede deel staat de leerervaring centraal. Hoe kan je al lerend met de verschillende paradigma's aan de gang gaan? Kun je je los maken van je eigen denkwereld. Wat kunnen verschillende paradigma's opleveren voor je eigen denkwereld?

De eerste vier paradigma's gaan over de samenwerking tussen organisaties. De andere paradigma's gaan over de samenwerking tussen personen. Hierbij moet de kanttekening gemaakt worden dat het paradigma opdrachtgeverschap voor zzp'ers een mengvorm is, die zich richt op de samenwerking tussen organisatie en persoon. Binnen ieder paradigma zijn een of meerdere dilemma's te onderkennen en krijgen we, per paradigma, een overzicht van de essenties in de relatie t.o.v. opdrachtnemer.

In de laatste twee hoofdstukken geven twee auteurs hun eigen ervaring hoe ze vanuit hun eigen paradigma omgegaan zijn met de andere paradigma's. Hoe de paradigma's hun blikveld hebben verbreed en inzicht hebben verrijkt en wat ze kunnen leren van de andere paradigma's als deze naast hun eigen paradigma worden gezet.

Conclusie: Het boekje laat zien dat er vele dilemma's liggen op de lijn opdrachtgever - opdrachtnemer. Wat mij betreft hadden de negen dilemma's wat verder uitgewerkt mogen worden. Sommige toelichtingen vind ik te summier om te kunnen doorgronden wat er nu achter zit. Gelukkig bieden de auteurs vele suggesties om je in de onderliggende materie te verdiepen. De beperktheid heeft wel tot gevolg dat de tekst ingedikt en soms droog of taai over komt.

Over Henny Portman

Henny Portman is eigenaar van Portman PM[O] Consultancy en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden