In een klassiek creatief proces begint het brainstormen pas begint nadat je probleem hebt gedefinieerd. De gedachten gaan dan eerst uit elkaar (divergeren) en komen vervolgens weer bij elkaar (convergeren). Dat kun je weergeven als een diamant. Design thinking betoogt dat je ook zo’n diamant moet volgen om te kijken waarvoor je nu eigenlijk een oplossing ontwerpt. Een dubbele diamant dus.
Werkvormen
Met hun ‘infinite double diamond cards’ bieden Carola Verschoor en Rik de Vette gereedschap aan om de diamanten in te vullen. Dit zijn werkvormen zoals het ‘value proposition canvas’, maar ook bijvoorbeeld een ‘pop-up store’ wanneer het product is ontwikkeld.
Puzzelen
De kaarten zijn ingedeeld in vier fases. Ontdek, Definieer, Ontwikkel, en Bezorging (Discover, Define, Develop, Deliver). Ze zijn dan ook prima geschikt om samen met je teamgenoten te puzzelen over welke gereedschappen passen bij de vraag van je klant.
Designers delight
Leuk is dat de makers ook een paar ‘reizen’ voorstellen van tools die bij elkaar passen. Zo kun je op ‘designer’s delight’- trip gaan. Dat helpt je te kiezen uit de grote berg tools. Ook is elke tool gekoppeld aan een van de vier natuurelementen. Perfect om tijdens een pitch een opdrachtgever te inspireren.
Fundamenten
Verschoor en de Vette bieden geen nieuwe tools aan, maar putten uit allerlei bronnen. Die boeken kun je gebruiken om verdieping te vinden. Zo kan ik This is Service Design Doing- aanraden. Dat boek biedt voor veel van de genoemde methodes een plan van aanpak. De IDD-kaarten geven je een aantal fundamenten, maar bij de meer complexe tools is het handig om het grondiger aan te pakken.
Gereedschapskist
Het is als facilitator of innovator heel praktisch om de ‘infinite double diamonds’ bij je te hebben in je gereedschapskist. Hiermee help je klanten en deelnemers snel op weg om met elkaar te innoveren. Verschoor en De Vette bieden een beetje context, maar vooral veel ruimte om zelf aan de slag te gaan.
Over Rick Lindeman
Rick Lindeman is Master Facilitator en Veranderaar. Daarnaast is hij Auteur van het Natuurcanvas.
Hij is de oprichter van het Faciliteer Atelier. Dit verzorgt strategische workshops voor klanten zo breed als de Indonesische overheid en de Nederlandse Gamedeveloper community.