We lijken nu toch echt een recessie in te gaan, dus het zou zo maar kunnen dat u tot de doelgroep van dit boek behoort: manager, vijftiger en werkloos. Dan moet ik u waarschuwen voor u aan dit boek begint, van het eerste deel wordt u niet vrolijk. Maar ook wanneer u als vijftiger nog wel werk heeft, heeft Marc Embo een weinig opwekkende boodschap voor u: 'Eens aan de top vlieg je eruit of wil je eruit'. En wat dan? Want solliciteren heeft volgens Embo geen zin: in uw vakgebied bent u uitgerangeerd, u kunt de competitie met de jongeren niet aan en u snapt niets meer van de arbeidsmarkt die helemaal geen vijftigers wil. Maar als u de moed niet opgeeft en doorleest, komt er toch enige hoop in de vorm van de 'aankoopmethode'. In de woorden van Embo: 'De kern van dit boek laat zich ogenschijnlijk in één zin samenvatten. Hoe zorg ik dat iemand me spontaan werk aanbiedt? […] Je moet ervoor zorgen dat iemand je werk aanbiedt, waar je niet naar vraagt en waarvan hij bovendien niet eens wist dat hij het je kon aanbieden.' Dat klinkt niet makkelijk en dat is het ook niet. Maar volgens Embo heeft het zijn slagingskans bewezen in de outplacementpraktijk. In deel twee legt Embo de aankoopmethode uit. Deze begint met het loslaten van een aantal vastgeroeste ideeën over het vinden van nieuw werk. Nieuw werk is voor de vijftiger bijvoorbeeld niet via het bestaande netwerk te vinden, het hoeft niet hetzelfde werk te zijn, maar onderaan een nieuw beroep beginnen is ook niet nodig. Dan volgt het formuleren van de bestaande expertise, het ontdekken van andere (nog niet ontwikkelde) vaardigheden en het formuleren van een doel. Wanneer dat allemaal helder is, moeten er afspraken gemaakt worden met mensen buiten het bestaande netwerk. Die moet u in het eerste gesprek bewust maken van een probleem waarvan ze nog niet wisten dat ze het hadden. In een tweede gesprek moet u hen zover krijgen, dat ze u als de ideale kandidaat zien om het probleem van hen te 'kopen', want daarmee heeft u werk. Embo legt uit hoe al die stappen aangepakt moeten worden, geeft tips over het verkrijgen van de goede afspraken, over het voeren van de gesprekken (ook nuttig als u 'gewoon' solliciteert) en wat in de praktijk wel en niet blijkt te werken en waarom (niet). De theorie die Embo presenteert zit verpakt in het verhaal van zijn eigen ervaringen als werkzoekende vijftiger en als begeleider in outplacement. Hij spreekt u afwisselend streng en bemoedigend toe, met alle begrip voor uw moeizame zoektocht. Her en der raadt hij u aan hulp te zoeken bij dit traject en niet ten onrechte, denk ik. Het boek is geschreven in een prettig leesbaar Vlaams, dat voor ons 'Hollanders' toch weer een hele nieuwe woordenschat oplevert. Maar hoe mooi de theorie ook is, u zult het allemaal zelf moeten doen, met vallen, opstaan en hard (aan u zelf) werken. Het zal een dagtaak worden. Eén van de grootste zondes die je volgens Embo als werkloze vijftiger kunt begaan, is het rondbazuinen van je werkeloosheid. Wanneer je met dit boek aan de slag gaat, kun je in elk geval met recht zeggen dat je niet zonder werk zit.
Over Anne-Mieke Vermeer
Anne-Mieke Vermeer geeft advies en ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en tekst. Zij studeerde kunstgeschiedenis, marketing en filosofie en was ruim 10 jaar werkzaam in diverse (direct)marketing functies.