De mens Jobs heeft vele kanten (charmant, charismatisch, briljant, geniaal maar ook autoritair, twistziek en excentriek) en dit boek gaat daar met name op in. Het boek leest als een aflevering van The bold and the beautiful': het is evident dat de mensen werken maar niemand ziet wat je precies doen. De titel, 'De man van Apple. De persoonlijke successen en de schandalen - de uitvinder van de iMac' is minder accuraat dan de oorspronkelijke Engelse titel: 'The Second Coming of Steve Jobs'. In dit boek komt de werkende mens Jobs niet echt uit de verf. En wat zijn dan wel zijn successen, vraagt de manager zich af: Apple groot brengen is hem niet gegund (het succes van de Mac kwam na het aftreden van Jobs), Next als hardware-bedrijf was een ramp, als softwaremaker heeft het begin jaren 90 grote kansen laten liggen, het succes van Pixar was nauwelijks aan Jobs te danken en de iMac heeft hij in de boedel aangetroffen. Kortom meer geluk dan wijsheid zou je kunnen zeggen. Waar gaat dit boek dan wel over? Deutschman heeft een boeiend en vlot verhaal geschreven over de privé Steve. Doordat hij hierbij gebruik gemaakt heeft van mensen om Jobs heen is er af en toe sprake van een hoog gossipgehalte. Maar dat maakt het ook aantrekkelijk. Net zo hectisch als zijn zakelijk leven heeft Jobs het in zijn privé-leven. Diverse relaties, veel vrienden, twee kinderen en uiteindelijk gelukkig getrouwd. Nog het meest aantrekkelijk in dit boek is het uitgebreide verhaal over Pixar, bekend van de animatiefilms Toy Story (1 en 2) en Antz. In 1985 heeft Jobs toevallig de animatie studio van George Lucas (bekend van onder andere Star Wars) overgenomen. Het voornaamste doel daarbij was de mensen in te lijven bij Next. Voornamelijk door de fysieke afstand is deze integratie, gelukkig, nooit van de grond gekomen. Jobs heeft zich nauwelijks met Pixar bemoeid tot Next ter ziele was en hij weinig anders onder handen had. Op dat moment waren er al plannen voor een volledige animatiefilm in samenwerking met Walt Disney op basis van Woody. Door de beursgang, op basis van Toy Story een enorm succes, beschikte Jobs weer over wat hij zo graag heeft: aanzien, geld en macht, alleen nu in de wereld van Hollywood en niet van Silicon Valley. En daarna kwam het tweede succes bij Apple en is hij weer de visionair waar iedereen hem graag voor aanziet. Ik blijf toch liever bij de oorspronkelijke titel: 'The second coming of Steve Jobs'. Jobs, een man die ongetwijfeld weer eens ondergaat en daarna weer opkomt.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.