Het boek is makkelijk leesbaar en doordat hij zoveel managers heeft geïnterviewd, zijn alle voorbeelden een aaneenrijging van ervaringen met social media. De lezer maakt een soort reis door social medialand. Het is herkenbaar dat leiders veelal via hun eigen kinderen (generatie Y) de social media oppikken en dat meenemen naar hun werk. Zij stellen zich daar de vraag: 'Wat betekent dit voor onze bedrijfsvoering?' Menno Lanting geeft hierop antwoord.
'Connect!' is in twee delen gedeeld: in het eerste deel beschrijft Menno Lanting de kracht en werking van de digitaal verbonden wereld: de connected!wereld. Ook geeft hij aan dat klanten zich hierdoor op een nieuwe manier tot de organisatie verhouden en heeft het gevolgen voor de wensen en behoeften van de werknemer in de 21ste eeuw. Vandaag de dag zijn 1,7 miljard mensen online. Een groot deel van hen is online met elkaar verbonden in sociale netwerken; daar maken ze content, drijven ze handel, spelen ze met elkaar etcetera.
Het tweede deel gaat in op de praktijk van sociale media bij marketing, HR, product- en dienstontwikkeling, business development en klantenservice. Ook wordt stilgestaan bij het feit dat de ontwikkelingen op het gebied van social media een andere leiderschapsstijl vragen; zogenaamd connected!leiderschap. Wat social media voor je business model doen, beschrijft Lanting als connected!business. Ik heb 'Connect!' met veel plezier en herkenning gelezen. Het grootste inzicht wat ik door dit boek kreeg, is dat er een generatie de werkvloer betreedt die op een hele andere manier productief is dan andere generaties. En dat je daar als organisatie op moet acteren en niet je oude organisatiemodel en inrichting kunt blijven hanteren. Je moet een organisatiestructuur ontwikkelen waarin generatie Y optimaal benut wordt, schrijft Lanting.
Jammer dat Lanting niet overgaat tot clustering van alle gesignaleerde trends in social media. Dan zou je de geclusterde trends kunnen gebruiken om je scenario's te beschrijven. Dan zouden CEO's en strategen de consequenties van de geschetste social media-scenario's kunnen uitwerken en een adequate strategie opstellen hoe om te gaan met de mogelijke toekomsten van social media.
Ik mis de handvatten om te komen tot een goede social media-strategie. Het hoofdstuk 'Op naar een sociale netwerkstrategie' (hoofdstuk 6) belooft te komen tot formulering van strategie, maar helaas gebeurt dat niet. Nu blijft 'Connect!' hangen in een boek dat de leiders prikkelt en allerhande voorbeelden geeft van social media-ontwikkelingen.
Over Wendela Sanders
Wendela Sanders (1965), bedrijfseconoom, is sinds 2006 zelfstandig gevestigd te Deventer. Zij is eigenaar van Prognose b.v. Onderzoek en projectmanagement in de zorg. Zij houdt zich bezig met zorgvraaganalyses, trendanalyses en innovatie projectmanagement. Verder is zij kenniskringlid van het Lectoraat Saxion Ondernemen in de zorg, bestuurslid van Don Bosco Deventer en publiceert zij regelmatig. Zij is coauteur van het Groot Innovatie Modellenboek een uitgave van Van Duuren Management (2013).