Voor de beginnende lezer worden in 'Handboek zoekmachinemarketing' allereerst de term en het ontstaan van zoekmachinemarketing uitgelegd. Duidelijk is dat veel mensen internet gebruiken voor het verzamelen van informatie en voor het kopen van diverse producten en diensten. Zoekmachinemarketing is ontstaan nadat Google begon met betaalde advertentievormen op het internet. Deze nieuwe vorm van marketing ('hoe zorg ik ervoor dat mijn site bij de eerste zoekresultaten zit') is een vak op zich. Als lezer wordt u meegenomen in de wereld van zoekwoorden, zoekzinnen en het ontsluiten van informatie op internet. De termen vliegen je om de oren. Zo leer ik wat microblogging is, dat er zoiets bestaat als betalen per klik, hoe online toolsyndicatie werkt en word ik verwezen naar een van de belangrijkste informatiebronnen voor zoekmachinemarketing, namelijk webmasterworld. Naast betaalde zoekmachineplaatsing besteedt Keesjan Deelstra aandacht aan het 'uitnodigen' van zoekmachines en internetgidsen. Dit boek staat werkelijk boordevol praktische informatie en tips & trucs. Binnen mijn werkomgeving gaat deze nieuwe marketingvorm een steeds belangrijkere rol spelen. We hebben dan ook sterk de behoefte aan betrouwbare en volledig informatie en die vind ik absoluut terug in dit boek. Voor een beginner is 'Handboek zoekmachinemarketing' zeer omvangrijk en wellicht iets teveel van het goede. Aan de andere kant biedt het u werkelijk alles op het gebied van zoekmachinemarketing. Wanneer u zover bent dat u resultaten kunt meten, dan begeleidt de auteur u hierin met het hoofdstuk 'Resultaten meten'. Ten slotte wordt u de vraag voorgelegd: 'Zelf doen of uitbesteden?' En alsof dat nog niet genoeg is, is er ook de begeleidende website www.searchmarketing.nl. Op deze site vindt u aanvullende artikelen, links en de meest recente ontwikkelingen. Daarnaast kunt u in het forum vragen stellen aan de auteur of andere lezers van het boek. 'Handboek zoekmachinemarketing' is een ware encyclopedie op het gebied van deze nieuwe marketingvorm. Na het lezen ervan duizelt het je enigszins aan, maar de andere kant maakt het je ook nieuwsgierig en wil je meer weten over hoe een en ander rondom zoekmachinemarketing bijvoorbeeld in je eigen organisatie geregeld is. Deze recensie is geschreven op basis van de derde editie.
Over Annelies Bakelaar
Annelies Bakelaar is momenteel werkzaam bij ROC Aventus als Manager dienst HRM en schrijft de recensies op persoonlijke titel. Annelies Bakelaar is hiervoor onder andere werkzaam geweest als manager, programmaleider en organisatieadviseur, zowel in de private als publieke sector. Daarnaast is Annelies Bakelaar actief in de lokale politiek (fractievoorzitter CDA Ommen) en is freelance hbo-docent. In 2004 heeft Bakelaar haar MBA Public Governance studie afgerond aan Nyenrode.