Van Ruler en Körver schetsen een duidelijk kader in het voorwoord van ‘Het Strategisch Communicatie Frame’. Ze beschrijven wat het frame is, maar vooral ook: wat het niet is. Dat siert deze auteurs. Door dit kader kan de lezer onmogelijk met verkeerde verwachtingen aan het boek beginnen. Het boek is geschreven voor elke communicatieprofessional die een strategie wil ontwikkelen. Opbouw ‘Het Strategisch Communicatie Frame’ bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt helder uiteengezet wat een strategie is en hoe je deze ontwikkelt. Deel twee gaat in op de acht bouwstenen waaruit het frame is opgebouwd: visie, interne- & externe situatie, ambitie, accountability, stakeholders, resources en aanpak. Na elke bouwsteen volgt een column van een communicatieprofessional. Het derde deel bevat een aantal laatste tips om met de nieuwe aanpak aan de slag te gaan. Het reilen en zeilen De auteurs vergelijken de weg naar een werkende strategie treffend met het maken van een zeiltocht. Termen als ‘op ramkoers liggen’ en ‘de stroming zit tegen’ beschrijven blokkades die ontstaan wanneer interne belanghebbenden (het idee hebben) niet te zijn gehoord tijdens de ontwerpfase van een strategie. Zeg ook wat je niet doet De auteurs adviseren om – net als zij in het voorwoord deden – tijdens strategievorming al te bepalen wat je wel doet, maar zeker ook wat je niet doet en waarom je daarvoor kiest. Door deze keuzes goed te verwoorden (weeg daarbij elk woord af!) leg je verantwoording af voor wat je doet. Het formuleren van een ‘missie’ is dus niet genoeg: je moet hem ook begrijpen en op basis daarvan maak je de keuzes over wat je doet of laat. Dat het belangrijk is dat je zegt wat je doet en daadwerkelijk doet wat je zegt, dat spreekt voor zich. Goed georganiseerd of brandjes blussen? Het boek bevat voor elke bouwsteen een aantal ‘kickstarters’. Dit zijn vraagstukken die je helpen om kritisch te kijken naar de toevoegde waarde die je als communicatieprofessional biedt aan de organisatie. Doe je wel het juiste? Of heb je het altijd ‘druk, druk, druk’ doordat je leeft in de waan van de dag en elke communicatievorm wilt managen? De schrijvers houden je een spiegel voor: waar sta je voor? En wat als de afdeling communicatie er niet zou zijn? Het antwoord op deze vragen brengt je terug bij de kern van je professie en bestaansrecht. Creëren en signaleren Communicatieprofessionals zijn voornamelijk bekend in de organisatie door de communicatiemiddelen die ze creëren. ‘Het Strategisch Communicatie Frame’ gaat meer uit van de signaleringsfunctie van de communicatiekenners. De kennis die deze professionals hebben is niet alleen belangrijk voor de ‘stijl van het huis’, maar ook voor het signaleren van relevante trends, ontwikkelingen en issues en het tijdig daarop in weten te spelen. Laat op je rekenen Neem je professionele verantwoordelijkheid en geef je ambitie - je kernopdracht - aan. Bedenk met welke indicatoren je inzichtelijk kunt maken wat je van plan bent en of je op de juiste koers ligt. Vooraf helder beschrijven geeft ook inzicht in ‘wat nodig is’ om doelen te verwezenlijken. Dit kan gaan om budgetten, maar ook om bepaalde competenties. ‘Het draait erom dat je laat zien waar je mee bezig bent en wat dat oplevert.’ Conclusie Een strategie ontwikkelen die bij zowel interne als externe doelgroepen aansluiting vindt? Wil je laten zien dat de afdeling Communicatie niet alleen maar plannetjes maakt, maar daadwerkelijk ‘alle zeilen bijzet’ voor het organisatiedoel? Dan biedt ‘Het Strategisch Communicatie Frame’ je de nodige vragen om te kiezen voor een passende communicatiestrategie. Want dat is wat strategie bepalen echt is: keuzes maken.
Over Margot van Trier
Margot is communicatieprofessional met hart voor online & spel. Naast haar functie als productredacteur IT bij Coolblue, zet ze zich in voor stichtingNGNG.nl