StrategieCanvas van Ton Speet, Lisa van Rossum, en Maxime van Winden probeert orde aan te brengen in deze zee van modellen. De auteurs weten in een compacte uitgave, alle aspecten van een strategie in 6 blokken onder te brengen. In elk stuk kiezen ze de – volgens hen – meest effectieve gereedschappen.
Strategische opdracht
Het StrategieCanvas bestaat uit drie vakken die naar binnen kijken: richten, analyseren en kiezen. Daarnaast zijn er drie vakken die naar buiten kijken: het speelveld, de positieanalyse en de strategische concretisering. Deze elementen komen samen in het hart: de strategische opdracht.
Speet, van Rossum en van Winden brengen dus niet veel nieuwe theorie. De kracht ligt in het bundelen van de diverse tools, en helder aan te geven welke tool je wanneer gebruikt. Zo komt bijvoorbeeld Van Rossums eigen Verandercanvas terug in het hoofdstuk 'na de strategie'.
Helpt op pad
Het boek is prettig vormgegeven, en biedt veel voorbeelden van (fictieve) bedrijven en hun strategie. Daardoor leest het prettig snel weg. Wel zou ik aanbevelen verdieping te zoeken wanneer je een van de tools echt gaat gebruiken. Het value proposition canvas wordt bijvoorbeeld wel heel kort (en niet geheel foutloos) beschreven.
Als je echter aan het worstelen bent met hoe je moet beginnen met het opzetten van een strategie of vastloopt in het proces, dan helpt dit boek je op pad. In de eindconclusie geeft het ook een belangrijke waarschuwing: het goed invullen van tools, maakt de strategie zelf nog niet goed. Maar het is in ieder geval wel een goed begin.
Over Rick Lindeman
Rick Lindeman is Master Facilitator en Veranderaar. Daarnaast is hij Auteur van het Natuurcanvas.
Hij is de oprichter van het Faciliteer Atelier. Dit verzorgt strategische workshops voor klanten zo breed als de Indonesische overheid en de Nederlandse Gamedeveloper community.