De verandervragen zijn eenvoudig: ‘waarom, wat en waartoe’ als het om de inhoud gaat; ‘hoe’ voor het uitpluizen van het proces van de verandering, en ‘wie’ als het om de personen gaat die veranderen. Maar dit is geen gewone reis. Deze tocht vraagt een goede voorbereiding van de lezer. Het boek is echt bedoeld voor adviseurs en leiders in organisaties, die met verandervraagstukken bezig zijn.
Opletten dus, want kennis van theorieën over organisatieveranderingen, van strategieën en modellen over de inzet van interventies is gewenst. En bovenal helpt het als je al een idee hebt van wat je wilt: als leider in een organisatie zelf of als externe veranderaar die een organisatie ondersteunt.
Dat maakt De veranderversneller tot een gedegen boek, dat je best even kunt doorbladeren om eruit te pikken wat van je gading is, als je al enigszins ervaring hebt met organisatievraagstukken; als relatieve nieuwsgierige nieuweling of student volg je beter het advies van de auteur op om vooraan te beginnen en in de gepresenteerde volgorde de hoofdstukken (inclusief de oefeningen) door te nemen. En dat zijn de meeste managementboeklezers niet meer gewend in deze tijd van scrollen en skippen. Gelukkig verwijst de auteur wel naar komende hoofdstukken waar meer uitleg en andere aanpakken staan. En er is een website, www.veranderversneller.nl, die de nodige ondersteuning biedt.
Elke vraag die in het boek aan de orde komt vraagt enige vertraging van de vragensteller. Een snel antwoord kan namelijk betekenen dat je als organisatie de verkeerde afslag neemt en op een doodlopende weg terecht komt. Het stellen van die vragen houdt mij als coach ook bezig. Zijn er organisaties die in deze tijd de moed en het geduld hebben om nog te onderzoeken en te vertragen? Duurt het allemaal niet te lang? En zullen ze dit uit zichzelf doen, zonder hulp van een externe veranderversneller? Dit dilemma ken ik: organisaties die verandering nodig hebben zover mee te krijgen dat ze durven te onderzoeken en kijken, te puzzelen met vraagstukken en de puzzel te verbreden tot meerdere lagen en niveaus in de organisatie. Een andere vraag speelt op het gevoelsniveau. Kun je met rationeel-logisch redeneren mensen raken? De persoonlijke redeneerlijn, gericht op ‘wie-veranderen’ krijgt ruimte en aandacht in het boek. Daar gaat het om de betrokkenheid en ook de emoties van mensen. Deze redeneerlijn staat gelijk aan de inhoudelijke en procesmatige. In mijn eigen praktijk kom ik vooral tegen dat je de ‘wie’ in een organisatie centraal moet stellen, wil je überhaupt kunnen bewegen. Tenslotte zijn zij het die de puzzelstukjes in elkaar kunnen schuiven, of juist de puzzel gefrustreerd van tafel vegen.
Een dikke plus verdient de auteur echter door zijn pleidooi voor gedegen puzzelwerk. Het valt niet mee om aan de omvangrijke organisatieveranderingsbibliotheek een boek met meerwaarde toe te voegen. Die meerwaarde zit er voor mij in het precieze uitpluizen van waar nu de kansen liggen om te versnellen in de beweging richting de gewenste of gedroomde toekomst. En soms zitten die in ogenschijnlijk vertragend werkende onderzoekende vragen. De aandacht voor het goede veranderverhaal en het veranderverhaal goed vertellen is een tweede plus. Abstracte modellen zijn mooi, maar slechts hulpmiddelen die je moet kennen voor het verhaal dat mensen in organisaties meekrijgt qua energie en gevoel dat de verandering gaat werken.
Wie wil veranderen zal zich rekenschap moeten geven van inhoud en urgentie, de tijd moeten willen nemen om in de hoofden en harten van de mensen door te dringen om samen met hen de verandering tot leven te brengen. En dat lukt meestal alleen als je een goed verhaal ook goed weet te brengen.
Amalia Deekman is gespecialiseerd in coaching van mensen in veranderingsprocessen. Vanuit haar bureau ATenD werkt zij voor zowel hoger als middenkader (o.a. politie) dat met veranderingsprocessen te maken heeft. Op de werkvloer vertoeft ze ook: medewerkers begeleiden bij hun performance als professionals in de complexe omgeving van organisaties. Zie ook haar blog op goedemorgencoaching.nl en haar website atend.nl.
Over Amalia Deekman
Amalia Deekman is gespecialiseerd in coaching van mensen in veranderingsprocessen. Vanuit haar bureau ATenD werkt zij voor zowel hoger als middenkader (o.a. politie) dat met veranderingsprocessen te maken heeft. Op de werkvloer vertoeft ze ook: medewerkers begeleiden bij hun performance als professionals in de complexe omgeving van organisaties.