In Doen wat ertoe doet! ligt de focus op effectiever en efficiënter werken op het secretariaat zonder keiharde richtlijnen of regels. Het is meer een praktijkboek met enorm veel voorbeelden, tips en (succes)verhalen. Het biedt inspiratie en ideeën, maar ook een concreet stappenplan. Ze nodigt uit om nieuwe manieren te zoeken die tijdswinst en plezier opleveren. De voorbeelden zijn met name van toepassing op het secretariaat en management ondersteuners, maar in mijn optiek toepasbaar op de gehele kantooromgeving.
Smits is trainer en coach, ze haalt in ‘Doen wat ertoe doet’ veel theorie uit de kast om de praktijk te duiden en er lering uit te trekken. Het boek leest als een grote samenvatting van een uitgebreide opleiding ‘efficiënter en effectiever werken’. Het bevat vele bronnen, variërend van ‘Toyota Production System’ en ‘Lean Six Sigma’ tot de ‘7 habits’ van Stephen Covey. Die laatste worden uitgebreid toegelicht en keren regelmatig terug in het boek. Bij iedere bron, theorie of model komt de auteur, na een korte introductie, haarfijn tot de kern en geeft ze concrete adviezen. Ik ervoer dat er soms wel erg weinig theorie werd toegelicht en er erg veel aandacht was voor praktijkvoorbeelden. Er zijn echter voldoende verwijzingen en hyperlinks naar meer theorie en alle bronnen staan duidelijk vermeld. Feitelijk is dit natuurlijk precies in lijn is met wat Smits predikt: doen wat er toe doet.
In dit boek ligt de focus met name op het secretariaat. Enerzijds komt dit doordat de auteur daar veel ervaring en affiniteit mee heeft, aan de andere kant gelooft zij erin dat juist deze afdeling gebaat is bij efficiënter en effectiever werken. Dit komt met name vanwege hun verstrengeling met alle andere afdelingen van de organisatie, maar ook vanwege de transitie naar flexibel werken die nogal wat teweeg brengt voor het secretariaat. Regelmatig komt ze met specifieke voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de secretaresse. Vaak zijn ze te vertalen naar situaties die ook voor andere kantoormedewerkers gelden, af en toe lukt dit niet en lees ik een tip die echt alleen handig is voor iemand wiens rol het is om andermans agenda’s en mailboxen te hanteren. Het zette mij wel voortdurend aan het denken over de handelingen in mijn werk. Wat kan ik zelf sneller en handiger doen?
In het boek staan veel concrete tips om morgen anders te werken. Het is echt een bonte verzameling waarin de techniek prominent aanwezig is. Geheel in lijn met haar eerdere boeken, helpt de auteur de lezer om slimmer te werken met ideeën om de eigen werkwijze efficiënter in te richten. In hoog tempo volgen handige Outlook tips, adviezen voor digitaal vergaderen en voorbeelden van papierloos werken elkaar op. Smits vertelt hierbij niet alleen zelf, maar laat ook anderen aan het woord in beknopte interviews met managementassistenten. De adviezen zijn eigentijds en concreet en de grafische modellen verhelderend.
Het voorkomen van het boek is enigszins opvallend. In eerste instantie was ik verbaasd over de dunne kaft, de eenvoudige kleurstelling en de vele korte alinea’s. Ook de zwart-wit foto’s ter illustratie komen op mij wat ouderwets over. Uiteindelijk past ook dit bij de boodschap van Smits. Geen opsmuk, concreet en direct to-the-point! Toch doet het uiterlijk niet recht aan de waardevolle inhoud in mijn optiek. Een inhoud die bol staat van simpele kleine tips tot grote voorbeelden om het werk volledig anders te doen. Zeer bruikbaar voor iedereen die zoekt naar aanpassingen om het werken een stuk plezieriger en ‘leaner’ te maken.
Smits neemt ons in sneltreinvaart mee in de moderne ontwikkelingen op kantoorgebied en deelt enorm veel relevante informatie. Ze draagt oplossingen aan die zowel praktisch als duurzaam zijn. Voor de lezer die zoekt naar inspiratie om de eigen werkzaamheden te optimaliseren biedt het boek veel handvatten, toch blijft de nadruk liggen op het ‘leaner werken op het secretariaat’ en dat is eigenlijk best zonde. De manier waarop Marianne Smits de lezer uitnodigt om te zoeken naar mogelijkheden om het werk effectiever en efficiënter te doen, zou voor iedereen een verrijking kunnen zijn. Ik wacht dan ook met smart op een opvolger die zich specifiek richt op bijvoorbeeld de ZZP’er, de manager of de adviseur. Tot die tijd hebben managementondersteuners een voorsprong met de informatie uit Doen wat ertoe doet!