Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Management in Singularity - In 2035 is het zover

De wereld verandert snel. Technologische doorbraken zijn aan de orde van de dag. Het duurt niet lang meer of machines zijn intelligenter dan de mens. Blommaert, van den Broek en Kolthof laten in Management in Singularity zien wat dat betekent voor het managen van bedrijven en organisaties.

Sjors van Leeuwen | 16 september 2016 | 3-4 minuten leestijd

De technologische ontwikkelingen gaan snel. Denk aan zelfrijdende auto’s, robotica, nanotechnologie, 3D/4D-printen, slimme algoritmen (big data), blockchain-technologie, internet of things (IOT), kunstmatige intelligentie en supercomputers zoals IBMs Dr. Watson. Het duurt niet lang meer of zelflerende machines, robots en computers worden slimmer dan mensen. Ze zijn zelflerend, passen zich autonoom aan en nemen zelf (betere) beslissingen. Een uniek moment in de geschiedenis dat ‘singularity’ wordt genoemd. Trendwatchers verwachten dat singularity rond 2035 een feit is.

Voor de mensheid, de maatschappij en organisaties betekent dat nogal wat. Het vraagt in ieder geval een hele andere manier van managen van organisaties: van lineair naar exponentieel management. Tjeu Blommaerts (hoogleraar bedrijfseconomie), Stephen van den Broek (adviseur in opportunity & riskmanagement) en Erik Kolthof (adviseur accountants en business) schrijven dit in hun boek Management in Singularity – van lineair naar exponentieel management.

Management in Singularity opent met een hoofdstuk over ‘Wat is singularity?’. Daarin wordt niet alleen het begrip singularity uitgelegd, ook stellen de auteurs de prikkelende vraag of wij straks wel begrijpen hoe al die zelflerende machines precies werken en waarom ze doen wat ze doen?

Daarna passeren een ‘vision statement’ en twintig korte hoofdstukken waarin verschillende exponentiele ontwikkelingen (doorbraaktechnologieën) de revue passeren evenals de impact van deze ontwikkelingen op verschillende managementthema’s. Zo moeten we leren om niet meer lineair te denken, maar exponentieel. Lastig want onze hersenen zijn daar niet zo goed in. Verder werkt de Deming-cyclus met plan-do-check-act vooral in stabiele lineaire omgevingen en vragen turbulente exponentiele omgevingen een heel andere aanpak. Die van connect, respond, trust en accelerate. En in turbulente omgevingen is het vooral belangrijk om feeling te houden met de buitenwereld en dat kan door je te verbinden aan innovatieve ecosystemen, kennisinstituten, incubator labs, klanten, etc.

Ook moeten organisaties hun innovatieproces en time to market versnellen en omschakelen van langdurige processen met ‘vragen om toestemming’ naar actiegericht handelen met ‘vragen om vergeving’. Risicomanagement en business control gaat van het ‘organiseren van wantrouwen’ naar het ‘organiseren van vertrouwen’. Rode draad door alle hoofdstukken heen is dat organisaties sneller, flexibeler en wendbaarder moeten worden. Uiteraard komt ook het cultuuraspect aan bod want managen in tijden van singularity vraagt een andere mindset en een andere manier van leidinggeven. Ieder hoofdstuk sluit af met een aantal vragen die je kunt gebruiken voor een discussie met collega’s.

Het boek geeft inzicht in belangrijke technologische ontwikkelingen en geeft in grove schetsen aan wat er op managementgebied moet veranderen in organisaties. Het boek geeft een introductie van het begrip singularity en geeft globaal aan wat dat betekent voor het managen van organisaties. Echte diepgang ontbreekt waardoor het boek niet zo veel toevoegt aan de stroom boeken die al verschenen zijn over het nieuwe normaal, singularity, agility, platformen en exponentiele organisaties.

2035 klinkt ver weg, maar dat is al over twintig jaar. Singularity is dichterbij dan je denkt. Dus stellen de auteurs terecht de vraag: hebben jullie als management een gemeenschappelijk gedragen beeld bij singularity? Voor een eerste kennismaking en discussie kan dit boek je helpen.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Tjeu Blommaert, Stephan van den Broek, Erik Kolthof
Management in Singularity

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden