Het boek is niet alleen erg mooi gemaakt, maar ook mooi geschreven. Met respect voor het verleden van Appie, dat hier en daar toch nog wel even genoemd wordt kijkt de auteur met name naar de toekomst. Hoe zullen de winkels van Appie er uitzien in 2025? Op zich zou je denken dat 7 jaar vooruit kijken toch niet zo moeilijk zou moeten zijn. Echter in retail, met alle snelle ontwikkelingen van de afgelopen tijd en de verwachte nog snellere ontwikkelingen in de komende jaren valt dat toch echt niet mee. De schrijver slaagt er naar mijn mening erg goed in om toch een genuanceerde visie op de toekomst weer te geven in dit boek. En dat is zeker knap!
Opvallend vind ik de openheid waarmee dit boek tot stand is gekomen en is geschreven. Wouter Kolk de CEO van Albert Heijn is zeer open in zijn uitspraken en toont zijn enorme kracht door zichzelf kwetsbaar op te stellen. Ook hij geeft aan dat hij het allemaal ook niet alleen weet en kan. Hij durft breed binnen en buiten de organisatie het gesprek en de discussie aan te gaan over de ontdekkingsreis naar de ideale Appie winkel in 2025.
De auteur geeft een unieke inkijk in hoe Appie dit aanpakt, geeft een goed beeld van wie op welke wijze een rol speelt in het proces en combineert dat met zijn persoonlijke visie. Hij geeft de lezer uitleg over het hoe en waarom van dit proces. Verder staat dit boek boordevol met feiten, en allerhande ondersteunende informatie waardoor ik als lezer me bijna onderdeel voelde van het proces. Door alle informatie krijg je het gevoel dat je echt zou kunnen meedenken in de gesprekken over hoe Appie in de toekomst minstens net zo relevant kan blijven voor haar klanten en zo mogelijk zelfs nog veel relevanter zou kunnen worden.
Petje af voor Albert Heijn dat zij als grote, en in het verleden toch ook wat logge organisatie deze stap zetten. Eerlijk gezegd denk ik dat Albert Heijn alleen al door dit zo aan te pakken weer aantoont dat ze echt tot de retailtop van Nederland behoren. Welke andere organisatie durft zo ver te gaan en zich zo kwetsbaar op te stellen in haar zoektocht naar haar toekomst? Welke andere organisatie is zich zo bewust van de veranderende wereld om haar heen en realiseert zich dat je als ondernemer en onderneming voortdurend moet evolueren om ook in de (verre) toekomst nog steeds succesvol te kunnen zijn? Menig retailer zou er goed aan doen om dit boek te lezen en zelf ook eens een soortgelijke taak aan zichzelf op te leggen om diep na te denken over de juiste en meest kansrijke weg voorwaarts!
Ik vond het ook mooi om te lezen dat Appie in dit proces ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit de weg gaat. Hoe gaan we in de toekomst om met mens, milieu en maatschappij? Hoe gaan we om met verantwoord eten? Hoe helpen wij met ons aanbod om minder voedsel te verspillen? En hoe houden we onze klanten gezond? Ook dat speelt een steeds grotere rol binnen de supermarkt van de toekomst. En als we het dan over die toekomst hebben, hoe gaan we tegen 2025 om met nieuwe distributie en verdienmodellen? Zelf was ik blij om te lezen dat men verwacht dat na 2015 lokale retail het toch nog lijkt te winnen van webshops. En dat ondanks baanbrekende nieuwe ontwikkelingen op internet de menselijke maat toch leidend zal blijven. Ik hoop echter dat niet alle voorspellingen uitkomen, want ergens in het boek spreekt men ook de vrees uit dat echte gezonde voeding in 2025 wellicht niet meer voor iedereen haalbaar zou kunnen zijn. Laten we er als maatschappij dan voor zorgen dat die verwachting niet gaat uitkomen!
Ben jij benieuwd naar deze boeiende visie op de toekomst van Appie en onze wereld? Dan wil ik je Appie Tomorrow graag warm aanbevelen.
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.