Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector

In een snel veranderende wereld heeft elke zorgorganisatie meer dan ooit behoefte aan een duidelijke ondersteuning bij het bepalen van de strategische koers. Dat schrijven de auteurs Raf de Rycke en Paul Gemmel in Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector.

Sjors van Leeuwen | 21 december 2018 | 3-4 minuten leestijd

Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector biedt met zijn 5e druk een complete update van dit basisboek. Het boek is geschreven door Raf de Rycke (Vlaams econoom, auteur en gedelegeerd bestuurder en voorzitter van vzw Provincialaat der Broeders van Liefde) en Paul Gemmel (o.a. hoogleraar aan de Universiteit van Gent).    

Aan de basis van deze nieuwe editie liggen de vele strategische uitdagingen in de zorgsector en recente inzichten in het vakgebied van strategisch management. Het boek bevat een uitgebreid theoretisch kader aangevuld met voorbeelden uit de praktijk en praktische handvatten om zelf met de strategie aan de slag te gaan, zo schrijven de auteurs. In deze nieuwe editie schenken de auteurs aandacht aan nieuwe dimensies van strategisch management zoals strategisch leiderschap, netwerkorganisaties, innovatie in de zorg, omgaan met strategische risico’s, crisiscommunicatie en de ‘golden circle’ van Simon Sinek.

Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector is een stevig strategieboek met 372 pagina’s, 40 figuren en 24 tabellen. Het boek bestaat uit 5 delen. Het eerste deel beschrijft de verschillende soorten managementtaken en de algemene trends in managementland. Deel twee is gewijd aan het strategisch managementproces. Met onderwerpen als missie en visie, strategische analyse, strategische keuzes (scenario’s, opties), strategische beslissingen, implementatie en evaluatie. Hierbij benadrukken de auteurs dat dit strategieproces – gezien de snel veranderende omstandigheden – niet een eenmalige exercitie, maar een continue proces moet zijn.

Deel 3 gaat in op enkele trends in de gezondheids- en welzijnssector. Van een minder actieve rol van de overheid, tot meer betrokkenheid van cliënten, sociaal ondernemerschap en commercialisering van de zorg. In deel 4 komt de organisatie aan bod met de verschillende soorten organisatiestructuren, netwerkorganisaties en organisatieverandering. Het laatste en vijfde deel gaat in op de verantwoordelijke organen voor het strategisch management en dan met name de rol van raad van bestuur en directie. Het boek sluit af met een epiloog en diverse bijlagen voor evaluatie van een raad van bestuur en enquêtes voor strategisch management en stakeholders.

Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector is een ‘klassiek’ strategieboek dat af en toe korte uitstapjes maakt naar nieuwe managementontwikkelingen. Het boek bevat veel informatie en theorieën en is daardoor wat minder praktisch. In het boek komen we bekende strategiemodellen tegen zoals het vijfkrachtenmodel, 7S-model, BCG-matrix, SWOT-analyse, Balanced Scorecard en EFQM-model. Ook passeren een groot aantal bekende managementnamen de revue zoals Porter, Hamel & Prahalad, Kaplan & Norton, Treacy & Wiersema, etc. Wat betreft de vertaling van het gedachtegoed naar de zorg: hoewel de Nederlandse zorg af en toe wordt aangestipt is het toch vooral een strategieboek voor en over de Belgische zorg met vooral Belgische zorgtrends, voorbeelden en begrippen.

Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector lijkt me vooral een studieboek en naslagwerk voor Belgische zorgstudenten, -managers en -professionals die zich willen verdiepen in het onderwerp strategisch management. Wees daarbij bedacht op wat Sir Winston Churchill ooit zei: ‘However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results’.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden