De inhoud wordt daadwerkelijk aan je verkocht door de auteur. Menig hoofdstuk begint met; ‘je moet...', ‘waarom je niet....', ‘acht manieren om.....'. Het boek bestaat uit een fikse opsomming van mogelijke middelen die je kunt inzetten om reclame te bedrijven. Wijman beschrijft meer dan 100 middelen, zowel online als offline. Daar kun je zeker de juiste middelen uit kiezen. Allen zijn uitvoerig beschreven met de voor- en nadelen en gericht op actie. Wat er ontbreekt is de onderlinge samenhang van de middelen. Het geeft je geen leidraad hoe je middelen kunt combineren om bepaalde doelen te bereiken. Het is een salesboek pur sang en zeker geen marketingboek. Hoewel het wel een handig naslagwerk is om even de mogelijkheden weer scherp te krijgen.
De auteur noemt zichzelf de bekendste Nederlandse marketingdeskundige. Ik moet zeggen dat ik toch wel wat jaartjes in het vak rondloop maar dit was mijn eerste kennismaking met hem. Het boek neigt dan ook naar veel schreeuwen om iets te verkopen in plaats van het zoeken naar echte relevantie. Mensen worden alleen blij van reclame indien die voor hun relevant is.
Na het lezen van Zo verkoop je alles ben je volledig op de hoogte van de beschikbare middelen. Je zult zelf zonder hulp van de auteur moeten uitzoeken wanneer je wat inzet.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.