Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Winstgevende plannen - 'Mijn rode redding'

In 7 stappen, beschreven in 7 hoofdstukken, een financieel succesvol bedrijf. Dit is wat Femke Hogema's Winstgevende plannen belooft. Dat ze heel goed weet hoe ze haar spullenboel aan de man moet brengen, mag duidelijk zijn. Haar boek begint met maar liefst 24 juichende reviews van onder andere bekende collega-businesscoaches. Dat belooft wat.

Dymph Neeteson | 6 december 2019 | 3-4 minuten leestijd

Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van 2 nieuwe businessideeën. Bij de een heb ik mijn twijfels of deze wel levensvatbaar is. Maar omdat het zo'n sympathiek plan is en deze me na aan het hart ligt, wil ik zeker weten of het haalbaar is, voordat het misschien onterecht op mijn overbevolkte ‘goede' ideeën-kerkhof belandt.

In het tweede idee zit zeker brood, mogelijk zelfs luxebrood. Maar mijn partner in crime en ik moeten wel eerst wat investeren, dus juist in dit geval is het belangrijk dat we inzicht hebben in wat er onder die beruchte streep overblijft. Ik ben dan ook met het uitwerken van dit plan begonnen.

Bedrijfsplan schrijven
Ik krijg spontaan last van een grafstemming bij de gedachte dat ik het Rabobank-bedrijfsplan-sjabloon in moet vullen wil ik enigszins onderbouwd een keuze maken. Gelukkig is hier mijn rode redding van 158 pagina's die ik in een paar uur volledig geabsorbeerd heb. Een Sorbo-doekje is er niks bij.

Mijn eerste indruk was: het boekje leest prima weg, heeft me van het begin tot het eind geboeid, maar inhoudelijk ben ik geen wereldschokkende inzichten tegengekomen. Ik vermoed dat ik dit onbewust toch had gehoopt. Dat er één geheim is en als je dat kent dan komt het zeker goed met je plannen. Desondanks vind ik het superhandig om alle stappen overzichtelijk in de vorm van dit handzame naslagwerk te hebben.

Wat Femke Hogema heel knap voor elkaar heeft gekregen, is dat ik deze keer niet hoofdzakelijk geabsorbeerd heb. Dit is normaal mijn default-stand. Ik denk altijd dat ik alle informatie toch wel in mijn hoofd heb zitten. Niet dus. Nee, dit keer ben ik daadwerkelijk aan de slag gegaan met alle 7 stappen. Ik heb mijn ‘Why' ontleed tot op het beenmerg. Ik ben met twee de p's, planningen en post-its, in de weer geweest. En ik heb zowaar een marketing- en salesfunnel op papier in elkaar geklust. Ik heb alleen om de sjabloon van de funnel hartelijk gegrinnikt. Die twee strepen die de funnel moesten voorstellen, krijg ik zonder Femke's hulp ook nog wel op papier.

Superpower
Dat Winstgevende plannen me ‘aan' gezet heeft, is dan ook meteen de superpower van dit boek. En dat ik op aanraden van Femke met plakkers en schema's aan de gang ben gegaan, draagt alleen maar bij aan het plezier (ja, u  leest het goed), het overzicht, en de voldoening. Natuurlijk zijn hier ook apps voor, maar dit is zoveel leuker.

Eén klein minpuntje, Femke plugt haar eerdere boek Profit First en bijbehorende training net iets te vaak naar mijn smaak. Vanuit commercieel oogpunt heel slim, alleen zat ik hierdoor tegen het eind van het boek puberaal met mijn ogen te rollen elke keer dat ze deze weer aanhaalde. Maar maybe that's just me.

Kortom
Hoe dan ook, Winstgevende plannen is echt een fijn boek waarin kort alle stappen beschreven staan om inzicht te krijgen in of een plan de energie en het geld waard is. Mijn eerste winstgevende plan behoeft hier en daar nog wat aanvulling, maar is praktisch af. Bij mijn tweede businessidee houd ik het boekje er zeker weer naast om te bepalen of het écht levensvatbaar is. Ik ben benieuwd.

Over Dymph Neeteson

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden