vraag & antwoord

Welke lessen uit de coronacrisis zijn blijvend relevant voor bedrijfsvoering?

De coronacrisis heeft organisaties wereldwijd gedwongen om radicaal anders te werken, denken en organiseren. Nu we verder zijn, wordt steeds duidelijker welke veranderingen tijdelijk waren en welke een blijvende impact hebben op de manier waarop we bedrijven leiden en organiseren. Welke inzichten en aanpassingen uit deze periode zijn écht waardevol gebleken voor de lange termijn?

Julie Linthorst André de Waal
Futurize!
De coronapandemie heeft als grote disruptor gediend voor organisaties wereldwijd. In 'Futurize!' laten André de Waal en Julie Linthorst zien dat deze crisis niet alleen bedreigingen maar ook kansen bood. Ze bieden praktische handvatten om geleerde lessen uit de COVID-19-pandemie om te zetten in blijvende verbeteringen voor de organisatie.
Boek bekijken
30,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

De opkomst van hybride werken

Een van de meest zichtbare en blijvende veranderingen is de transformatie naar hybride werkvormen. Wat begon als een noodgedwongen thuiswerksituatie, is uitgegroeid tot een nieuwe standaard voor veel organisaties.

Jeroen Busscher
Leidinggeven in de hybride organisatie
In 'Leidinggeven in de hybride organisatie' analyseert Jeroen Busscher wat we hebben geleerd over thuiswerken en kantoorwerk. Hij maakt duidelijk dat de coronacrisis ons heeft geleerd dat sommige activiteiten prima op afstand kunnen, terwijl andere juist persoonlijk contact vereisen voor optimale resultaten.
Boek bekijken
33,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

De hybride organisatie vraagt om een andere benadering van leiderschap. Het gaat niet meer om controle en aanwezigheid, maar om vertrouwen, resultaatgerichtheid en een nieuwe balans tussen autonomie en verbinding.

Jitske Kramer
Werk heeft het gebouw verlaten
Jitske Kramer beschrijft in 'Werk heeft het gebouw verlaten' hoe de coronacrisis ons in een collectieve cultuurshock stortte. Ze biedt praktische handvatten voor hybride leiderschap dat zowel helder, menselijk als improviserend moet zijn om teams effectief te begeleiden in deze nieuwe werkelijkheid.
Boek bekijken
23,25
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Jitske Kramer: ‘Online kun je ook kampvuren bouwen’
Jitske Kramer
In dit interview benadrukt Jitske Kramer dat leiderschap op afstand minder over controle gaat en meer over het stellen van heldere kaders om output te krijgen. Ze stelt dat de coronaperiode ons leert dat zaken soms veel sneller en efficiënter kunnen, maar dat mensgerichtheid in leiderschap juist nu cruciaal is.

Digitale versnelling en transformatie

De coronacrisis heeft de digitale transformatie van organisaties in een stroomversnelling gebracht. Processen die voorheen jaren zouden duren, werden in weken of maanden gerealiseerd.

Arjen Banach: ‘Met remote leiderschap focus je op de output’
Arjen Banach
Arjen Banach wijst erop dat de coronacrisis de trend naar 'remote werken' noodgedwongen heeft versneld. Organisaties bleken tot veel meer in staat dan vooraf verondersteld. Hij benadrukt dat niet alleen de juiste tools, maar vooral overtuigingen van leidinggevenden, keuzes en motivatievermogen bepalend zijn voor succes.

Deze digitale versnelling heeft niet alleen impact op werkprocessen, maar ook op businessmodellen. Organisaties die al digitaal vaardig waren of snel konden schakelen, bleken weerbaarder tijdens de crisis.

Jeanet Bathoorn Petra Iuliano
De 11 beste online verdienmodellen
De auteurs benadrukken het belang van een toekomstbestendig bedrijfsmodel dat kan meebewegen met onverwachte gebeurtenissen zoals de COVID-19 pandemie. Online verdienmodellen bleken tijdens de crisis vaak veerkrachtiger dan traditionele fysieke modellen.
Boek bekijken
24,50
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Rini van Solingen

Rini van Solingen observeerde tijdens de coronacrisis een duidelijk verschil tussen organisaties die al agile werkten en organisaties die dat niet deden. Bedrijven die al gewend waren aan zelforganisatie konden veel makkelijker de slag maken naar het nieuwe normaal, terwijl andere organisaties worstelden met de overgang naar thuiswerken. Meer over Rini van Solingen

Crisisbestendigheid en veerkracht

De pandemie heeft het belang van organisatorische veerkracht en crisisbestendigheid onderstreept. Organisaties moesten snel kunnen reageren op onverwachte omstandigheden en hun bedrijfsvoering aanpassen.

Rolf Grouve
Crisiskracht
In 'Crisiskracht' wordt uitgelegd hoe organisaties niet alleen kunnen overleven tijdens een crisis maar zelfs kunnen groeien. Het boek biedt concrete handvatten voor het waarborgen van bedrijfscontinuïteit in moeilijke tijden, met de coronacrisis als praktijkvoorbeeld.
Boek bekijken
20,-
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Effectieve crisismanagement-strategieën bleken essentieel. Organisaties met een goed voorbereid crisisteam en duidelijke communicatielijnen konden sneller schakelen en beslissingen nemen.

Frank Peters
Reputatie onder druk
Een van de belangrijke lessen uit de coronacrisis is het belang van een effectief crisisteam met duidelijke rollen en mandaten. Organisaties die voorbereid waren op crisissituaties konden adequater reageren op de uitdagingen die de pandemie met zich meebracht.
Boek bekijken
34,95
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
Femke Hogema: ‘Ondernemer in crisistijd, manage je mindset en vraag je af wat wél kan’
Femke Hogema
Femke Hogema benadrukt dat de lessen uit crisisperiodes blijvende waarde hebben. Het managen van je mindset, van je geld en van je strategieën is iets wat nooit stopt. Ze benadrukt: "Je hebt invloed" - op je eigen leven, op je bedrijf en op de mensen om je heen, zelfs in de moeilijkste omstandigheden.

Mensgerichte benadering

De crisis heeft het belang van menselijk leiderschap en een focus op welzijn onderstreept. Organisaties die oog hadden voor de persoonlijke situatie van medewerkers, konden beter omgaan met de uitdagingen.

Jochanan Eynikel - Zinvol werk in tijden van corona
Jochanan Eynikel
De werkbeleving tijdens corona kan bepalend zijn voor de post-corona economie. Nu zovelen hebben ervaren dat werk veel meer is dan een inkomen, is het kunnen aanbieden van zinvol werk een troef voor bedrijven, vooral wanneer ze opnieuw personeel gaan werven na de crisis.
Quinty Danko Sybrich Willemsma
Hart in de zaak
De coronacrisis heeft het belang van werkgeluk, vertrouwen en verbinding alleen maar vergroot. Juist in moeilijke tijden is het cruciaal om medewerkers de ruimte te geven voor creativiteit en meedenken in oplossingen voor nieuwe uitdagingen.
Boek bekijken
22,99
Dit product is uitverkocht

Versnelde besluitvorming

Een opvallend positief effect van de coronacrisis was de versnelling van besluitvorming in veel organisaties. Bureaucratie en langdurige overlegstructuren maakten plaats voor snellere, pragmatische beslissingen.

Maatschappelijke meerstemmigheid onder druk De coronacrisis leerde ons dat decentrale besluitvorming tijdens een crisis kan bijdragen aan maatwerk en betere aansluiting bij lokale situaties en behoeften. Organisaties die beslissingsbevoegdheid lager in de organisatie legden, konden vaak sneller en adequater reageren.

Deze snellere besluitvorming ging vaak samen met een focus op wat echt belangrijk is. Organisaties leerden prioriteiten te stellen en zich te richten op kernactiviteiten.

Noël Slangen Jan Withofs
Communiceren in het New Normal
In 'Communiceren in het New Normal' wordt benadrukt dat focus hebben, keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen essentiële vaardigheden zijn in de post-coronawereld. Organisaties moeten leren verstandig te besparen en tegelijkertijd relevant te blijven.
e-book bekijken
14,99
Direct te downloaden

Adaptief vermogen als concurrentievoordeel

Misschien wel de belangrijkste les uit de coronacrisis is dat het vermogen om snel te kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden een cruciaal concurrentievoordeel is geworden.

Jan Rotmans
Change of era
Jan Rotmans benadrukt dat we in een kantelperiode leven waarin bedrijven zich moeten aanpassen of zullen sneuvelen. Niet de grootste of slimste bedrijven overleven, maar de meest adaptieve - een les die tijdens de coronacrisis pijnlijk duidelijk werd.
Boek bekijken
34,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De volgende pandemie - Een deltaplan voor overleving
Peter van Bergeijk
We moeten leren van de bedrijven die de coronacrisis overleefden omdat ze gezond gefinancierd waren of hun ondernemingsmodel aanpasten aan de nieuwe omstandigheden. Ook kunnen we leren van werknemers die van zwaar getroffen sectoren overstapten naar groeisectoren tijdens de pandemie.

Conclusie: blijvende lessen voor de toekomst

De coronacrisis heeft als katalysator gefunctioneerd voor veranderingen die anders veel langer zouden hebben geduurd. De blijvend relevante lessen voor bedrijfsvoering zijn divers maar hebben gemeenschappelijke thema's: het belang van flexibiliteit, digitalisering, mensgerichtheid en veerkracht.

Organisaties die deze lessen integreren in hun strategie en bedrijfsvoering, bouwen aan toekomstbestendigheid. Ze zijn beter voorbereid op onverwachte gebeurtenissen en kunnen sneller inspelen op veranderende omstandigheden. De coronacrisis heeft pijnlijk blootgelegd waar organisaties kwetsbaar waren, maar biedt ook waardevolle inzichten voor het bouwen van sterkere, wendbaardere organisaties voor de toekomst.

Uiteindelijk gaat het niet om terugkeren naar het 'oude normaal' of volledig omarmen van het 'nieuwe normaal', maar om het creëren van een hybride, adaptieve organisatie die het beste van beide werelden combineert en voorbereid is op wat de toekomst ook brengt.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden