Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Family Business on the Couch

A psychological perspective

Gebonden Engels 2007 1e druk 9780470516713
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen

Samenvatting

De uitdaging van familiebedrijven en hun aandeelhouders is om hun problemen te herkennen, te begrijpen hoe ze strategieën kunnen ontwikkelen om deze aan te pakken en familieverhalen te creëren die de emotionele dimensie van de kwesties aan de familie uitleggen. De meest hardnekkige problemen zijn niet de bedrijfsproblemen die de organisaties tegenkomen, maar de emotionele kwesties die deze verergeren. Het toepassen van psychodynamische concepten zal helpen gedrag uit te leggen en zal de familie de mogelijkheid bieden om zich voor te bereiden op levenscyclustransities en andere problemen die kunnen ontstaan.

Hoewel 'Family Business on the Couch' een conceptuele sectie bevat, is dit vooral een praktisch boek over realistische problemen van familiebedrijven.

Specificaties

ISBN13:9780470516713
Trefwoorden:familiebedrijven
Taal:Engels
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:323
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Manfred Kets de Vries

Manfred F.R. Kets de Vries heeft een frisse en unieke kijk op het al vaak beschreven onderwerp leiderschap. Hij maakt gebruik van zijn opleidingen als econoom (doctoraal aan de Universiteit van Amsterdam), managementonderzoeker (ITP, MBA en DWA aan de Harvard Business School) en psychoanalyticus (Canadian Psychoanalytic Society en de Interantional Psychoanalytical Association) bij zijn onderzoek naar het raakvlak tussen internationaal management, psychoanalyse en dynamische psychiatrie. Hij is vooral geïnteresseerd in leiderschap, dynamiek van carrières, managementstress, ondernemerschap, familiebedrijven inclusief planning van de opvolging, en de psychologische systemen die transformatie en verandering in bedrijven sturen. Kets de Vries bekleedt de Raoul de Vitry d'Avancourt leerstoel voor personeelsmanagement bij INSEAD, Fontainebleau. Hij was hoogleraar aan McGill University, de Ecole des Hautes Etudes Commerciales te Montreal en de Harvard Business School. Hij ontving vijf maal de onderscheiding voor excellent docentschap van INSEAD. Hij maakt deel uit van talrijke redacties en is medeoprichter van de International Society for the Psychoanalytic Study of Organizations. Hij schrijft regelmatig columns in een aantal tijdschriften. Hij werd door Financial Times, Le Capital, Wirtschaftswoche en de The Economist een van Europa's vooraanstaande denkers over management genoemd. Kets de Vries is auteur of medeauteur van ruim 180 artikelen en hoofdstukken in boeken en hij schreef 14 boeken, waaronder: 'Power and the Corporate Mind (1975, opnieuw uitgegeven in 1985, samen met Abraham Zaleznik), 'Organizational Paradoxes: Clinical Approaches to Management (vertaald als 'Organisatieparadoxen: Klinische benaderingen van management – tweede editie', 1994), 'The Irrational Executive: Psychoanalytic Explorations in Management (1984, redacteur), 'The Neurotic Organization'(1984, opnieuw uitgegeven in 1990, met Danny Miller), 'Unstable at the top' (1988, met Danny Miller), 'Prisoners of Leadership' (1989), 'Handbook of Character Studies (1991, met Sydney Perzow, 'Organisations on the Couch (vertaald als 'Organisaties op de divan', 1991), 'Leaders, Fools and Impostors (vertaald als 'Leiders, narren en bedriegers', 1993) 'Live and Death in the Executive Fast Lane' (winnaar van de critics' Choice Award (1995-1996); vertaald als 'Op leven en dood in de directiekamer' (1995), 'Family Business' (vertaald als: 'Een zaak van de familie' 1996), 'Leiderschap van wereldklasse', 'Struggling with the Demon, (vertaald als: 'Worstelen met de demon', 1999) en 'Mediations on Happiness' (vertaald als: 'Het geluk' 2000). Zijn boeken en artikelen zijn in twaalf talen vertaald. Kets de Vries adviseert leiders van vooraanstaande bedrijven in de vS, Canada, Oost-Azie, Afrika en Europa over het ontwerpen van organisaties, straetgisch personeelsmanagement en veranderingen van en in bedrijven. Hij was werkzaam in meer dan 30 verschillende landen en bij bedrijven als Volvo Car Corporation, NovoNordisk, KPMG, Novartis, Heineken, Air Liquide, Alcan, Alcatel, Shell, BP, Unilever, Standard Bank of South Africa, Lufthansa, Nokia, Bonnier, Rank Xerox, Investec, SEDCO, SHV, Accenture, Bain Consulting, Bang & Olufsen, Goldman Sachs International en Lego. Hij werd benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. In zijn vrije tijd is hij te vinden in de Afrikaanse wildernis, de Siberische taiga, het Pamir-gebergte, of de poolcirkel.

Andere boeken door Manfred Kets de Vries

Inhoudsopgave

Preface
Acknowledgements

PART I: QUESTIONS AND OBSERVATIONS
Introduction
Endnote

1 A Psychological Perspective on Business Families
Psychodynamic and family systemic perspectives
Key ideas from the psychodynamic approach
The role of transference and countertransference
The family systemic perspective
A therapeutic alliance
A summing-up
Endnotes

2 The Challenges of Love and Work
Conflicting goals in the family business
The tree-circles model
How conflict can develop
Endnotes

3 Family Business Practices: Assessing Strengths and Weaknesses
The interface of business and family practices
Assessing the health of a family business
Endnotes

PART II: REFLECTION AND LEARNING

4 The Life Cycle as an Organizing Construct
The multiple life cycles of the family business
Key models of human psychological development
The family life cycle
Carter and McGoldrick's family-based life cycle model
Applying the life cycle in family businesses
Endnotes

5 Narcissism, Envy, and Myths in Family Firms
Personality types
Managerial implications of dysfunctional narcissism
The importance of individuation
The family firm as transitional object
The power of envy
Games families play: the role of family myths
The impact of family myths on the family business
Summary
Endnotes

6 The Entrepreneur: Alone at the Top
Common personality characteristics of founder-entrepreneurs
Larry Ellison and Oracle
Deciphering the inner theater of the entrepreneur
Common defensive structures in founder-entrepreneurs
Maintaining the balance
Endnotes

7 Leadership Transition: Replacing a Parent as CEO
Options for tackling the succession problem
The inheritance
Psychological pressures on new leaders
Staying on course
Endnotes

8 A Systemic View of the Business Family
A two-way relationship
The evolution of systems theory
The development of family-systems theory
The family-systems proposition
Family scripts and rules
Family scripts in the family business
A practical example of family systems thinking
Endnotes

9 Diagnosing Family Entanglements
The family genogram
The Circumplex Model of marriage and family systems
Differentiation of self from family of origin
Two family stories
Endnotes

PART III: INTEGRATION AND ACTION

10 Addressing Transitions and Change
Lewin's ideas on change
The Kets de Vries model of individual change
Major themes in the individual journey toward change
The process of change within organizations
The change process in families
Family focus or organization focus?
Endnotes

11 The Vicissitudes of Family Business
The Steinbergs: A study in self-destruction
The immigrant dream
His mother's son
The entrepreneur's vision
Sam as a family business leader
The entrepreneur's dilemma: Passing the baton
The next generation
Irving Ludmer: Play it again, Sam
A family systems perspective on the Steinbergs
The effects of Sam Steinberg's inner world on the family business
The inner theater of Sam's daughters
What if?
Endnotes

12 Putting Family Business Intervention into Practice
The Family Action Research Process
The succession conundrum
The role of the outside adviser
Advice to families seeking help
The benefits pf a psychodynamic systems perspective
Final words
Endnotes

Appendix 1: Developing a Business Family Genogram
Creating the genogram
Therapeutic applications of the genogram
Using the genogram to identify family scripts and themes
How genograms improve communication
Endnotes

Appendix 2: The Clinical Rating Scales and the Circumplex Model
How the CRS work
Endnotes
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Family Business on the Couch