OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
2.236 resultaten
Interview
Algemeen management
15 januari 2025
Bert Peene
8-12 minuten leestijd
Volgens Peter de Roode maken we een overstap van individueel leren naar collectief leren. ‘Je hebt alle meningen nodig, van hoog tot laag, en vervolgens moeten de juiste interventies worden gekozen’, zegt hij in ons gesprek over zijn boek met werkvormen die helpen dat te faciliteren. De Roode: ‘We moeten de overgang maken van kennisexperts naar collectieve experts.’
interview
Leiderschap
13 januari 2025
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Met ‘De biografie van vertrouwen’ voltooit Oscar David een drieluik. Na zijn boek over het enneagram, waarmee hij mensen helpt zichzelf te leren kennen, en een over macht, waarin hij de positie van leiders ten opzichte van macht onderzoekt, houdt hij nu een vurig pleidooi voor vertrouwen als basis voor samenwerking. ‘Er is tegenwoordig veel meer aandacht voor zelfbewustzijn en zelfreflectie bij leiders.’
Interview
IT-management / ICT
8 januari 2025
Ronald Buitenhuis
6-8 minuten leestijd
In ‘Rebel Rebel’ beschrijft Geert Van Mol de parallellen tussen het schrijven, componeren en uitvoeren van muziek, en die van het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van een goede digitale strategie. Europa is volgens Van Mol op weg het oude Rome te worden. Een natie in verval. ‘Bedrijven digitaliseren onvoldoende en nemen levensbedreigende risico’s.’ We spreken hem aan de hand van een aantal popsongs.
Interview
Mens en maatschappij
6 januari 2025
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Het publieke debat wordt ondermijnd door opzettelijke onwetendheid, schrijft Correspondent-journalist Sander Schimmelpenninck in ‘De domheid regeert’. Het bestrijden daarvan is een verantwoordelijkheid voor iedereen. ‘Als één partij te goeder trouw is terwijl het andere kamp aperte onzin uitkraamt, dan moet dat gewoon benoemd worden.’
Interview
Marketing
20 december 2024
Bas Hakker
4-5 minuten leestijd
Harald Pol promoveerde in 2017 op zijn proefschrift Mastering Meaningful Customer Connections. ‘Relatietherapie voor klantliefhebbers’ is de populaire, toegankelijke versie van het proefschrift, waarin hij uitlegt hoe bedrijven hun klantrelaties kunnen verdiepen. Een gesprek met Pol over hoe deze ‘relatietherapie’ voor bedrijven niet alleen leidt tot loyale klanten, maar ook bijdraagt aan een duurzamere samenleving.
Interview
Strategisch management
18 december 2024
Bert Peene
9-13 minuten leestijd
Hoe moeten bestuurderszich opstellen als ze het idee van human capital als chefsache daadwerkelijk willen omarmen? Dat is de onderzoeksvraag van Stichting Management Studies, die ten grondslag ligt aan ‘Human Capital: Chefsache’. We spraken Ruurd Baane over het boek, en over het thema human capital.
Interview
Marketing
16 december 2024
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Rogier Heijning, co-founder van Friends & Foes en WasteBoards, schreef met ‘Maak van je merk een Hero Brand’ een boek over hoe je kunt bouwen aan legendarische merken met een missie. Deze merken kenmerken zich door een uitdaging - een strijd - die zorgt voor een voortdurende stroom aan verhalen. Grote voorbeelden zijn Nike, Patagonia en Tesla.
Interview
Algemeen management
13 december 2024
Peter Spijker
6-8 minuten leestijd
Veel mensen hebben in hun leven niet het makkelijkste pad bewandeld. In ‘De verbindende factor’ noemt Lydia van Oudenaren hen ‘codeswitchers’. Dankzij hun ervaringskennis kunnen ze bruggen slaan in een samenleving die steeds diverser wordt. Codeswitcher zijn verbinders en daarmee een verrijking voor iedere organisatie.
Interview
Algemeen management
11 december 2024
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met ‘Gelieve niet te stotteren op onze inclusieve werkvloer’ breekt Steven de Jong een lans voor de arbeidsmarktkansen van mensen die stotteren. De Jong, ervaringsdeskundige, vroeg 80 werkgevers of hun vacature openstaat voor stotterende sollicitanten. Een journalistiek onderzoek met een persoonlijke aanleiding. ‘Nu ik als ondernemer geen manager meer heb die mij afrekent op het stotteren, voel ik me vrijer dan ooit. Alsof ik mijn stem terugkreeg.’
interview
Verandermanagement
9 december 2024
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
In Wegwijzers in de veranderjungle neemt Kilian Bennebroek Gravenhorst zijn lezers bij de hand in het opstellen van een goed veranderverhaal en hoe zij moeten omgaan met de dingen die zij onderweg tegenkomen. Bennebroek Gravenhorst, in 2016 genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, laat zich kennen als een precieze denker. Maar, zegt hij: ‘Ik ben in mijn rol als adviseur lang niet altijd zo genuanceerd als in dit boek.’
interview
Algemeen management
4 december 2024
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
We kennen Ben Tiggelaar van zijn boeken, als trainer, zijn columns en het befaamde jaarlijkse MBA in één dag. Specialist in leiderschap, management en veranderkunde. Hij is ook pleitbezorger van International Justice Mission (IJM). Een organisatie die strijdt tegen moderne slavernij en mensenhandel. Een gesprek met Ben Tiggelaar over hoe large corporates moeten nadenken over moderne slavernij, leiderschap, management, veranderen én het verdwijnen van klassieke managementgoeroes.
interview
Personeelsmanagement
2 december 2024
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
Dat het boek insloeg als een bom, is misschien wat overdreven, maar ‘Leren Organiseren’ heeft zeker een steen in de doorgaans rimpelloze L&D-vijver geworpen. Guus van Deelen windt er geen doekjes om: ‘Overal in L&D-land is het een beetje een zooitje – maar overal net even anders.’ We spreken Van Deelen over Learning & Development.
Interview
Algemeen management
29 november 2024
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Psychologische veiligheid op de werkvloer, het onderwerp is gevoelig en actueel. Elmira Nijhuis promoveerde erop en begeleidt organisaties in het verbeteren hiervan. In ‘Psychologische veiligheid in organisaties, het kan wél!’, dat ze schreef met hoogleraar Integriteit Rob van Eijbergen, gaat het over hoe je zo’n psychologisch veilige werkomgeving kunt creëren en grensoverschrijdend gedrag en integriteitsschendingen kunt voorkomen.
Interview
Communicatie en media
27 november 2024
Marianne Ter Mors
4-6 minuten leestijd
Niet vallen! Als je dat denkt, wat gebeurt er dan juist? Precies, je gaat onderuit. Immers, waar je je aandacht op richt, groeit. Dat weet ook schrijver en trainer Jeanine Mies. In haar nieuwste boek ‘Magneetwoorden’ deelt ze hoe je met positieve taal anderen meeneemt in wat je wél wilt bereiken.
Interview
Communicatie en media
22 november 2024
Kim Buitenhuis
8-12 minuten leestijd
Cathelijne Janssen is expert op het gebied van accountability van communicatie. Ze helpt organisaties bij het professionaliseren van hun communicatiefunctie en deelt haar praktijkervaring, tips en tools ook in haar boek ‘Uitgemeten - De accountabilitycyclus voor communicatie’. Zo weet je als organisatie, afdeling of professional precies waar te beginnen als je accountable wilt werken.
interview
20 november 2024
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Niet alleen individuen, maar ook organisaties kunnen over een groeimindset beschikken, aldus de Amerikaanse psycholoog Mary Murphy. In ‘Cultures of growth’ beschrijft ze hoe ondernemingen een cultuur kunnen creëren waarin de capaciteiten van hun werknemers volledig tot hun recht komt. ‘Een geniecultuur klinkt aantrekkelijker dan dat ze is.’
Interview
Verandermanagement
13 november 2024
Kim Buitenhuis
9-13 minuten leestijd
Hoe krijg je jouw team zonder gedoe mee in verandering? Dankzij improvisatietechnieken heeft improvisatiecabaretier Michel Verheijden met Mier inmiddels al 3000 organisaties verder geholpen. Hij deelt belangrijke lessen en inzichten in Improviseren, voor de verandering: Veranderkunst voor managers.
Interview
Marketing
11 november 2024
Bas Hakker
5-6 minuten leestijd
Lisa van Noorden is kunstenaar en creatief strateeg voor grote organisaties. Met haar boek, ‘De Mondriaan van Marketing’, inspireert ze anderen om verder te kijken dan standaardoplossingen. In ons gesprek deelt Van Noorden haar visie op hoe creativiteit merken kan laten schitteren en vertelt ze over hoe kunst een voorbeeld kan zijn voor merkdenkers.
Interview
Marketing
8 november 2024
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Marketeers en communicatiespecialisten moeten minder dogmatisch met hun vakgebied omgaan, stelt brandingdeskundige Patrick van Thiel in ‘Met de stroming mee.’ In het boek beschrijft hij hoe organisaties met nieuwe nuances de aansluiting met hun klanten kunnen behouden, zonder hun merk-DNA te hoeven veranderen.
Interview
Personeelsmanagement
6 november 2024
Kim Buitenhuis
9-13 minuten leestijd
Het valt organisatiepsycholoog Steffan Seykens op dat functionerings- en beoordelingsgesprekken binnen organisaties te vaak als moetje worden ervaren, en professionals juist uitzetten in plaats van aan. Gelukkig geeft hij daar de oplossing voor in ‘Activerende Ontwikkelgesprekken’. Seykens: ‘Je willen ontwikkelen en je moeten verantwoorden gaan niet samen’