Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Filosofie This is Technology Ethics: An Introduction
This is Technology Ethics: An Introduction
Sven Nyholm Meer over Sven Nyholm
Sven Nyholm

This is Technology Ethics: An Introduction

Paperback Engels 2023 1e druk 9781119755579
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen
38,39
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Inhoudsopgave

Samenvatting

In the Technology Age, innovations in medical, communications, and weapons technologies have given rise to many new ethical questions: Are technologies always value-neutral tools? Are human values and human prejudices sometimes embedded in technologies? Should we merge with the technologies we use? Is it ethical to use autonomous weapons systems in warfare? What should a self-driving car do if it detects an unavoidable crash? Can robots have morally relevant properties?

'This is Technology Ethics: An Introduction' provides an accessible overview of the sub-field of philosophy that focuses on the ethical implications of new technologies. Requiring no previous background in the subject, this reader-friendly volume explores ethical questions concerning artificial intelligence, robots, self-driving cars, brain implants, social media and communication technologies, and more. Throughout the book, clear and engaging chapters describe and discuss key discussions, issues, and themes while inviting readers to develop their own perspectives on a wide range of moral and ethical questions.

- Discusses how various technologies influence and shape individuals and society both positively and negatively
- Illustrates how emerging technologies affect traditional ideas about ethics and human self-understanding
- Addresses the ethical complications of creating technologies that may lead to morally problematic consequences
- Considers if the benefits of new technologies outweigh potential drawbacks, such as how people interact online through social media
- Explores how established moral and ethical theories relate to new questions concerning advanced technologies

Part of the popular This is Philosophy series published by Wiley-Blackwell, This is Technology Ethics: An Introduction is a must-read for undergraduate students taking a Technology Ethics course, researchers in the field, engineers, technology professionals, and general readers looking to learn more about the topic.

Trefwoorden

technologie-ethiek   artificiële intelligentie   technologische autonomie   robotica   mens-machine relatie   ethiek   zelfrijdende auto's   posthumanisme   morele verantwoordelijkheid   filosofie   autonome wapensystemen   gedragsbeïnvloedingstechnologieën   humanoïde robots   instrumentele theorie van technologie   value alignment   moral agency   moral patiency   post-fenomenologie   transhumanisme   consequentialisme   control problem   sociale robots   responsibility gaps   deontologie   deugdethiek   cyborgs   menselijke waardigheid   empirische ethiek   trolley problem   machine ethics  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9781119755579
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:276
Uitgever:John Wiley & Sons
Druk:1
Verschijningsdatum:2-5-2023
Hoofdrubriek:Filosofie, Wetenschap en techniek

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Preface xiii
Acknowledgments xvii

1 What is Technology (From an Ethical Point of View)? 1
1.1 A Hut in the Black Forest 1
1.2 The Question Concerning Technology: The Instrumental Theory of Technology from Martin Heidegger to Joanna Bryson 3
1.3 “Post- Phenomenology” and the Mediation Theory of Technology 7
1.4 Technologies Conceived of as Being More Than Mere Means or Instruments 11
1.5 Technologies Regarded as Moral Agents 13
1.6 Technologies Regarded as Moral Patients 16
1.7 Some of the Key Types of Technologies That Will Be Discussed at Greater Length in Later Chapters of the Book 19
Annotated Bibliography 24

2 What is Ethics? (and, in Particular, What is Technology Ethics)? 25
2.1 Two Campaigns 25
2.2 The Ethics of Virtue and Human Flourishing in Ancient Greece 28
2.3 Ancient Chinese Confucianism and Traditional Southern African Ubuntu Ethics 32
2.4 Kantian Ethics 36
2.5 Utilitarianism and Consequentialist Ethical Theories 39
2.6 If Ethics More Generally Can Be All the Things Discussed in the Previous Sections, then What Does this Mean for Technology Ethics in Particular? 44
2.7 How Technology Ethics Can Challenge and Create a Need for Extensions of More General Ethical Theory 46
Annotated Bibliography 49

3 Methods of Technology Ethics: The Ethics of Self- Driving Cars as a Case Study 51
3.1 Methodologies of Ethics? 51
3.2 The Ethics of Self- Driving Cars 53
3.3 Ethics by Committee 56
3.4 Ethics by Analogy: The Trolley Problem Comparison 58
3.5 Empirical Ethics 61
3.6 Applying Traditional Ethical Theories 65
3.7 Which Method(s) Should We Use in Technology Ethics? Only One or Many? 70
Annotated Bibliography 74

4 Artificial Intelligence, Value Alignment, and the Control Problem 76
4.1 Averting a Nuclear War 76
4.2 What Is Artificial Intelligence and What Is the Value Alignment Problem? 79
4.3 The Good and the Bad, and Instrumental and Non- Instrumental Values and Principles 83
4.4 Instrumentally Positive Value- Alignment of Technologies 86
4.5 Instrumentally Negative Misalignment of Technologies 87
4.6 Positive Non- Instrumental Value Alignment of Technologies 90
4.7 Negative Non- Instrumental Value Misalignment of Technologies 94
4.8 The Control Problem 96
4.9 Control as a Value: Instrumental or Non- Instrumental? And Are There Some Technologies It Might Be Wrong to Try to Control? 99
Annotated Bibliography 102

5 Behavior Change Technologies, Gamification, Personal Autonomy, and the Value of Control 104
5.1 A Better You? 104
5.2 Behavior Change Technologies and Gamification 107
5.3 Control: Three Basic Observations 110
5.4 Key Dimensions of Control Discussed in Different Areas of Philosophy 112
5.5 Behavior Change Technologies and the “Subjects” and “Objects” of Control 116
5.6 The Value and Ethical Importance of Control 120
5.7 Concluding This Chapter 123
Annotated Bibliography 125

6 Responsibility and Technology: Mind the Gap(s)? 127
6.1 Two Events 127
6.2 What Is Responsibility? Different Ways in Which People Can Be Held Responsible and Different Things for Which People Can Be Held Responsible 130
6.3 Responsibility Gaps: General Background 134
6.4 Responsibility Gaps Created by Technologies 138
6.5 Filling Responsibility Gaps by Having People Voluntarily Take Responsibility 142
6.6 Should We Perhaps Welcome Responsibility Gaps? 145
6.7 Responsible Machines? 148
6.8 Human–Machine Teams and Responsibility 153
6.9 Concluding This Chapter 155
Annotated Bibliography 156

7 Can a Machine be a Moral Agent? Should any Machines be Moral Agents? 158
7.1 Machine Ethics 158
7.2 Arguments in Favor of Machine Ethics and Types of Artificial Moral Agents 160
7.3 Objections to the Machine Ethics Project 163
7.3.1 First Objection: Morality Cannot Be Fully Codified 164
7.3.2 Second Objection: It Is Unethical to Create Machines that We Allow to Make Life- and- Death Decisions About Human Beings 165
7.3.3 Third Objection: Moral Agents Need to Have Moral Emotions and Machines Do Not/Cannot Have Emotions 167
7.3.4 Fourth Objection: Machines Are Not Able to Act for Reasons 169
7.3.5 Brief Reminder of the Objections to Machine Ethics Considered Above 171
7.4 Possible Ways of Responding to the Critiques of the Machine Ethics Project 172
7.4.1 First Response: Bottom- Up Learning Rather Than Top- Down Rule- Following 173
7.4.2 Second Response: Resisting the Idea That Machines/Technologies Should Ever Be Full Moral Agents 175
7.4.3 Third Response: Switching to Thinking in Terms of Human–Machine Teams Rather Than in Terms of Independent Artificial Moral Agents 176
7.5 Concluding This Chapter 179
Annotated Bibliography 180

8 Can Robots be Moral Patients, with Moral Status? 182
8.1 The Tesla Bot and Erica the Robot 182
8.2 What Is a Humanoid Robot? And Why Would Anybody Want to Create a Humanoid Robot? 186
8.3 Can People Act Rightly or Wrongly Toward Robots? 190
8.4 Can Robots Have Morally Relevant Properties or Abilities? 193
8.5 Can Robots Imitate or Simulate Morally Relevant Properties or Abilities? 197
8.6 Can Robots Represent or Symbolize Morally Relevant Properties or Abilities? 200
8.7 Should We Be Discussing— Or Perhaps Better Be Avoiding— the Question of Whether Robots Can Be Moral Patients, with Moral Status? 205
Annotated Bibliography 210

9 Technological Friends, Lovers, and Colleagues 213
9.1 Replikas, Chuck and Harmony, and Boomer 213
9.2 Ethical Issues That Arise in This Context Independently of Whether Technologies Can Be Our Friends, Lovers, or Colleagues 216
9.3 Technological Friends 219
9.4 Technological Lovers and Romantic Partners 222
9.5 Robotic Colleagues 227
9.6 Are These All- or- Nothing Matters? Respect for Different Points of View 232
9.7 The Technological Future of Relationships 234
Annotated Bibliography 238

10 Merging with the Machine: The Future of Human–Technology Relations 240
10.1 The Experience Machine 240
10.2 Different Ways of Merging with— Or Merging with the Help of— Technology 244
10.3 Transhumanism, Posthumanism, and Whether We Should Become— Or Perhaps Already Are— Cyborgs 248
10.4 Some Critical Reflections on the Proposals to Merge with Technologies and the Arguments and Outlooks Used in Favor of Such Proposals 251
10.5 Concluding Reflections: Revisiting the Hut in the Black Forest 256
Annotated Bibliography 263

Index 265

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        This is Technology Ethics: An Introduction

        This is Technology Ethics: An Introduction
        Sven Nyholm
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        This is Technology Ethics: An Introduction

        Verwijder uw beoordeling