Prof. dr. Ad van Goor † was lange tijd verbonden aan de Faculteit der Economische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, als docent en onderzoeker op de vakgebieden logistiek, marketing en retailing.
Meer over de auteursBasisboek Logistiek
Gebonden Nederlands 2021 3e druk 9789001749972Samenvatting
- De ideale kennismaking met het vakgebied voor opleidingen waar logistiek geen hoofdvak is
- sterke koppeling met de beroepspraktijk
- compact en toegankelijk, met een heldere structuur.
Basisboek logistiek geldt als dé inleiding in de logistiek. Het biedt zowel een kennismaking als een overzicht voor studenten en professionals met een geringe logistieke kennis. In dit toegankelijke basisboek staat de klant centraal in het logistieke proces.
In zeven hoofdstukken leert de student welke activiteiten er moeten plaatsvinden om te zorgen dat klanten het bestelde product of de aangevraagde dienst daadwerkelijk ontvangen. Wie doet wat, waarom, hoe en wanneer? Die vragen staan centraal.
Het laatste hoofdstuk reikt de bouwstenen aan voor een ondernemingsplan. Door de uitgebreide praktijkvoorbeelden, de vele oefenvragen en het aanvullende materiaal op de website biedt het boek een hoog studierendement.
De voornaamste wijziging in deze nieuwe, derde editie is de toevoeging van een compleet hoofdstuk over e-commerce. Verder zijn alle openingscasussen en voorbeelden geactualiseerd.
Basisboek logistiek is geschikt voor onder meer de opleidingen Commerciële Economie, Finance & Control, Ondernemerschap en Retail Management, Accountancy en Facility Management. Het boek kan ingezet worden vanaf de propedeuse. Daarnaast kan het boek worden gebruikt in het bedrijfsleven; het is met name geschikt voor het midden- en kleinbedrijf.
Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving toetsvragen, antwoorden, tussenvragen en weblinks. Voor docenten staan er opdrachten, casussen en collegesheets.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van de website. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ad van Goor
Over Hessel Visser
Inhoudsopgave
1.1 Van markt naar logistiek 14
1.2 De logistiek van een onderneming 17
1.3 Marketinginstrumenten en productlevenscyclus 24
1.4 Behoeftepeiling en vraagvoorspelling 31
1.5 Kosten van commercie en verkoop 37
2 Logistiek en e-commerce 41
2.1 E-commerce blijft stijgen 43
2.2 Logistiek concept e-commerce 50
2.3 E-logistics en last mile 58
2.4 Retourlogistiek en uitbesteden 64
2.5 Kosten e-commercelogistiek 69
3 Logistiek en inkoop 73
3.1 Van idee naar ontwerp 75
3.2 Inkopen of zelf produceren 78
3.3 Twee methoden om inkoopbeleid te formuleren 86
3.4 Bestellen: traditioneel of via e-procurement? 93
3.5 Inkoopkosten en ontwikkelkosten 97
4 Logistiek en voorraad 103
4.1 Soorten voorraden 105
4.2 Voorraadbeheer volgens de bestelpuntmethode 108
4.3 Klantenorderontkoppelpunt (KOOP) 113
4.4 Aansturen van uitbestede productie 116
4.5 Kosten van voorraden en uitbesteden 120
5 Logistiek en productie 125
5.1 Grondvorm van de productie 127
5.2 Planning en besturing 132
5.3 Productieplanning via MRP-I 139
5.4 Produceren van diensten 144
5.5 Productieplan en productiekosten 147
6 Logistiek en distributie 155
6.1 Productkenmerken 157
6.2 Distributiekanaal en vestigingsplaats 161
6.3 Voorraadbeheer, magazijnen en transport 167
6.4 Uitbesteden van distributieactiviteiten 178
6.5 Distributieplan en distributiekosten 181
7 Logistiek en hergebruik 185
7.1 Duurzame logistiek 187
7.2 Soorten retourstromen 194
7.3 Inzamelen en distribueren 197
7.4 Hergebruikproces: zelf doen of uitbesteden? 204
7.5 Hergebruikplan en hergebruikkosten 207
8 Ondernemingsplan logistiek 211
8.1 Doel en inhoud van een ondernemingsplan 213
8.2 Verdienmodel 217
8.3 Break-evenanalyse en verkoopprijsbepaling 220
8.4 Samenwerken door informatie 225
8.5 Totale ondernemingskosten logistiek 230
Literatuur 234
Illustratieverantwoording 236
Register 237
Over de auteurs 241
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan