Lees verder


Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy. Daarnaast is hij emeritus Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Hij is auteur van verschillende boeken, waaronder Het einde van concurrentie en Demand Driven Business Strategy.
Meer over Cor Molenaar(e)Marketing
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789001782528Samenvatting
In '(e)Marketing' beschrijft Cor Molenaar de toepassingsmogelijkheden van informatietechnologie en internet binnen marketing. Juist door de toepassing van internet is er een grote transparantie ontstaan in markten en zijn relaties mogelijk geworden die voorheen niet denkbaar waren. Ook is internet een internationale ontwikkeling waardoor invloeden grensoverschrijdend zijn, kopen niet meer beperkt wordt door de actieradius van klanten en ook markten niet meer afgeschermd kunnen worden.
Deze veranderingen zijn van invloed op marketing. Niet langer kan marketing beperkt blijven tot de communicatie en de relatie met markten, maar moet gericht zijn op individuele klanten. Daarnaast moet marketing ook de externe contacten van een organisatie bewaken en sturen, zowel met klanten als met leveranciers. Ook de technologie moet geïntegreerd worden binnen marketingactiviteiten. Door de hechte klantrelaties en de directe communicatiemogelijkheden verandert ook de rol van marketing in een organisatie. De invloed van de toepassing van IT en internet binnen marketing moet organisatiebreed gezien worden. Dit kan leiden tot een wijziging in de organisatievorm, in de focus van een organisatie en een wijziging in de marketingoriëntaties. Marketing kan niet langer als een separate bedrijfsfunctie worden gezien: (e)marketing is van invloed op alle andere bedrijfsfuncties als de klantrelatie de basis is.
De boek is bestemd voor marketingstudenten op bachelorniveau en NIMA B-niveau evenals voor masterstudenten marketing en bedrijfskunde. Ook studenten die een technische opleiding volgen zullen dit boek kunnen gebruiken om de toepassingsmogelijkheden van informatietechnologie en internet binnen de bedrijfsfunctie marketing te plaatsen. Om de directe toepasbaarheid van de kennis te vergroten zijn veel praktijkvoorbeelden gebruikt en is extra aandacht besteed aan de toegankelijkheid en praktische toepassing van de leerstof.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Cor Molenaar
Inhoudsopgave
Deel 1 Ontwikkelingen van marketing
1. Marketing als strategie
2. Marketing als concept
3. Marketing als activiteit
4. Marketinginstrumenten
5. Direct marketing als vorm van marketing
6. Marketing en internet
Deel 2 Impact van informatietechnologie op marketing
7. Ontwikkeling van merchandising
8. Ontwikkeling van informatietechnologie binnen een organisatie
9. Toepassingen van informatietechnologie binnen marketing
Deel 3 Impact van internet op marketing
10. Ontwikkeling van internet
11. Doorbraak van internet
12. Functies van internet
Deel 4 Internetstrategie
13. Ontwikkelen van de internetstrategie
14. Toepassingen van internet
Deel 5 Marketingstrategie in een dynamische wereld
15. Marketingoriëntaties als concurrentiemodel
16. Toepassing van de marketingoriëntaties
17. Veranderingen en keuzes
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan