Management en het familiebedrijf
Ondernemerschap Paternalisme
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789013034653Samenvatting
Ieder bedrijf heeft ondernemerschap nodig om te overleven. De kunst om nieuwe ideeën te genereren en uiteindelijk succesvol op de markt te brengen, draagt bij aan de continuïteit van het bedrijf. Maar ondernemerschap alleen zal niet genoeg zijn. Ook het zorgdragen voor de werknemers, klanten, leveranciers en aandeelhouders is essentieel. Een paternalistische houding (in de goede zin van het woord) creëert een beschermde, harmonieuze (werk)omgeving die belangrijk is voor succes. Ten slotte zal ook een managementperspectief noodzakelijk zijn voor langdurig succes. Ten slotte zal ook een managementperspectief noodzakelijk zijn voor langdurig succes. Management draagt bij aan het ordelijk laten verlopen van processen. Door het implementeren van structureel management is een organisatie in staat om ontwikkelingen te beheren en te beheersen. Waar nodig kan tussentijds worden ingegrepen.
De drie ideologieën ondernemerschap, paternalisme en management vormen het uitgangspunt van een drieluik over continuïteit in het familiebedrijf. De drie ideologieën zijn contrasterend. De schrijvers stellen dat alle drie evenwichtig in een familiebedrijf aanwezig dienen te zijn om de levensvatbaarheid van het familiebedrijf op de lange termijn te vergroten.
Ondernemers willen graag ondernemen. Zij zijn hierbij bereid om risico's te nemen. Uiteraard moeten zijn vooral blijven ondernemen. Zij kunnen echter wel leren om structuren in te bedden zodat de verschillende risico's in kaart worden gebracht en beheersbaar blijven. Zo versterken ondernemerschap en management elkaar.
Verschillende experts geven hun visie op bepaalde aspecten van management waaraan ondernemers nu al aandacht zouden moeten besteden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Kaderstelling
1. Kaderstelling
Deel 2
Management
2. Personeelsbeleid in het familiebedrijf
3. Management van de OASE
4. Financiering in het familiebedrijf
5. Fiscale aspecten van de overdracht van een familiebedrijf
6. Financiële gevolgen van echtscheiding
7. Familiebedrijf en erfrecht
8. Zeggenschap en aandelen, certificeren of niet?
Deel 3
Management, wetgeving en cijfers
9. Inleiding
10. Management, wet- en regelgeving
11. Management: risicoreductie en transparantie
De auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan