Klachtrecht en ombudsman
Een praktische handleiding
Paperback Nederlands 2014 2e druk 9789013119497Samenvatting
De Wet extern klachtrecht is per 1 januari 2006 van kracht geworden als aanvulling op de Algemene wet bestuursrecht. Deze wet regelt de behandeling van klachten door een ombudsman.
Onder ombudsman wordt verstaan de Nationale ombudsman of een - hoofdzakelijk gemeentelijke - ombudsman of ombudscommissie. Dit boek gaat niet alleen in op de ontstaansgeschiedenis van het instituut 'ombudsman' en de plaats ervan in ons staatsbestel, maar ook op vrijwel alle vraagstukken waarmee een ombudsman in zijn dagelijkse werk te maken kan krijgen.
Op toegankelijke wijze wordt de lezer wegwijs gemaakt in het betrekkelijk nieuwe rechtsterrein van het (externe) klachtrecht. De vele voorbeelden uit de praktijk van de ombudsman verhelderen dit. Ook wordt de nodige aandacht besteed aan voorzieningen die nauw verwant zijn aan het klachtrecht, zoals de bezwaarschriftenprocedure.
Dit boek is op de eerste plaats bedoeld als handleiding voor (gemeentelijke) ombudsmannen en leden van ombudscommissies en voor hun medewerkers. Het boek is ook geschreven als inleiding in het (externe) klachtrecht voor ieder die zich betrokken voelt bij het externe klachtrecht en zich wil verdiepen in dit rechtsterrein. Het is daardoor ook geschikt als studieboek voor universitaire of hbo-opleidingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Achtergronden en hoofdlijnen
1.1 Klachtrecht
1.2 Mensenrechten
1.3 Geschiedenis
1.4 Ontwikkelingen
1.5 Intern klachtrecht
1.6 Extern klachtrecht
1.7 Intern en extern klachtrecht
2. De ombudsman
2.1 Het instituut ombudsman
2.2 Het ambt
2.3 Taken
2.4 Bevoegdheden
3. Werkwijze
3.1 De klacht
3.2 De ontvankelijkheid (van het verzoek)
3.3 Vooronderzoek
3.4 Onderzoek
3.5 Onderzoek uit eigen beweging
3.6 Na het onderzoek
3.7 Effecten
3.8. Het Bureau
4. Samenloop en afstemming
4.1 Klacht en bezwaar
4.2 Klacht en beklag
4.3 Klachtrecht in de zorg
4.4 Onderwijs
4.5 Politie
4.6 Rechterlijke macht
5. Grenzen aan het klachtrecht
5.1 Mediation
5.2 Klagers
5.3 De beklaagde ambtenaar
5.4 De burger
Literatuurlijst
Bijlagen
1. Titel 9.1 Algemene wet bestuursrecht
2. Titel 9.2 Algemene wet bestuursrecht
3. Hoofdstuk IVc Gemeentewet
4. Art. 10 Wet openbaarheid van bestuur
5. Behoorlijkheidswijzer
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan