Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klachtrecht en ombudsman

Een praktische handleiding

Paperback Nederlands 2014 2e druk 9789013119497
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

De Wet extern klachtrecht is per 1 januari 2006 van kracht geworden als aanvulling op de Algemene wet bestuursrecht. Deze wet regelt de behandeling van klachten door een ombudsman.

Onder ombudsman wordt verstaan de Nationale ombudsman of een - hoofdzakelijk gemeentelijke - ombudsman of ombudscommissie. Dit boek gaat niet alleen in op de ontstaansgeschiedenis van het instituut 'ombudsman' en de plaats ervan in ons staatsbestel, maar ook op vrijwel alle vraagstukken waarmee een ombudsman in zijn dagelijkse werk te maken kan krijgen.

Op toegankelijke wijze wordt de lezer wegwijs gemaakt in het betrekkelijk nieuwe rechtsterrein van het (externe) klachtrecht. De vele voorbeelden uit de praktijk van de ombudsman verhelderen dit. Ook wordt de nodige aandacht besteed aan voorzieningen die nauw verwant zijn aan het klachtrecht, zoals de bezwaarschriftenprocedure.

Dit boek is op de eerste plaats bedoeld als handleiding voor (gemeentelijke) ombudsmannen en leden van ombudscommissies en voor hun medewerkers. Het boek is ook geschreven als inleiding in het (externe) klachtrecht voor ieder die zich betrokken voelt bij het externe klachtrecht en zich wil verdiepen in dit rechtsterrein. Het is daardoor ook geschikt als studieboek voor universitaire of hbo-opleidingen.

Specificaties

ISBN13:9789013119497
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:172
Druk:2
Verschijningsdatum:4-6-2014
Hoofdrubriek:Juridisch

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Inhoudsopgave

Woord vooraf
Inleiding

1. Achtergronden en hoofdlijnen
1.1 Klachtrecht
1.2 Mensenrechten
1.3 Geschiedenis
1.4 Ontwikkelingen
1.5 Intern klachtrecht
1.6 Extern klachtrecht
1.7 Intern en extern klachtrecht

2. De ombudsman
2.1 Het instituut ombudsman
2.2 Het ambt
2.3 Taken
2.4 Bevoegdheden

3. Werkwijze
3.1 De klacht
3.2 De ontvankelijkheid (van het verzoek)
3.3 Vooronderzoek
3.4 Onderzoek
3.5 Onderzoek uit eigen beweging
3.6 Na het onderzoek
3.7 Effecten
3.8. Het Bureau

4. Samenloop en afstemming
4.1 Klacht en bezwaar
4.2 Klacht en beklag
4.3 Klachtrecht in de zorg
4.4 Onderwijs
4.5 Politie
4.6 Rechterlijke macht

5. Grenzen aan het klachtrecht
5.1 Mediation
5.2 Klagers
5.3 De beklaagde ambtenaar
5.4 De burger

Literatuurlijst

Bijlagen
1. Titel 9.1 Algemene wet bestuursrecht
2. Titel 9.2 Algemene wet bestuursrecht
3. Hoofdstuk IVc Gemeentewet
4. Art. 10 Wet openbaarheid van bestuur
5. Behoorlijkheidswijzer

Trefwoordenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Klachtrecht en ombudsman