Marcel Snippe studeerde accountancy en information management aan het NIvRA en op de universiteit Nyenrode.
Meer over Marcel SnippeDe integratie van fiscale gegevens in het rijksbrede toezicht
Onderzoek naar een veilige haven voor de fiscale informatierijkdom
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789013151978Samenvatting
De Belastingdienst beschikt over veel vertrouwelijke gegevens. Steeds vaker worden gegevens gedeeld met andere toezichthouders. Maar is dit wel in lijn met belangen van alle betrokkenen? In deze uitgave staat het spanningsveld van het verenigen van de belangen van de belastingdienst, andere toezichthouders, en de belangen van burgers centraal.
De integratie van fiscale gegevens in het rijksbrede toezicht schijnt licht op het rechtvaardig kunnen delen van fiscale gegevens aan andere bestuursorganen door de belastingdienst. De grens hiervan ligt in het afwegen van de belangen van alle betrokkenen: de belangen van burgers en bedrijven, die van de belastingdienst en het noodzakelijk publieke belang voor het toezicht door andere bestuursorganen.
Het spanningsveld tussen de verschillende belangen staat in deze fiscale monografie centraal. Wanneer is het delen van gegevens juist? En wanneer niet? Deze uitgave gaat voor u op zoek naar het antwoord. De belastingdienst zal, voordat zij gegevens verstrekken, zorgvuldig de verschillende belangen moeten afwegen. Daarbij speelt onder andere mee in hoeverre andere bestuursorganen zelf in staat zijn de gegevens te verzamelen.
Dit is de eerste uitgave die een comparatieve studie levert waarbij de auteur de bevoegdheden van de belastingdienst (vanuit de AWR) vergelijkt met de bevoegdheden van andere bestuursorganen (vanuit met name de Awb). Deze kennis van beide bevoegdheden is onontbeerlijk om een juiste belangenafweging te kunnen maken.
De bundel snijdt een complex onderwerp aan. Privacy is een waarde waarop we zuinig moeten zijn. De overheid heeft dan ook een zeer grote verantwoordelijkheid in het afwegen van individuele belangen en maatschappelijke belangen.
De bundel biedt verhelderende inzichten voor iedereen die te maken krijgt met het verstrekken van gegevens en inlichten aan de Belastingdienst en/of andere bestuursorganen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
HOOFDSTUK 1
Inleiding / 1
1.1 Aanleiding tot het onderzoek / 1
1.2 Probleemstelling en onderzoeksvragen / 18
1.3 De verantwoording over de onderzoeksmethoden / 26
1.4 Opbouw van deze studie / 38
HOOFDSTUK 2
Algemeen kader voor het vergaren van toezichtinformatie / 41
2.1 Inleiding fiscale toezichtgegevens / 41
2.2 Begripsbepaling / 42
2.3 Fiscaal toezicht in het kader van de belastingheffing / 56
2.3.1 Fiscale compliance als doel / 57
2.3.2 Fiscale transparantie als middel en doel / 72
2.4 Juridische determinanten van fiscale informatiegaring / 80
2.4.1 Het modelleren van het proces van informatiegaring / 80
2.4.2 Processuele belangenafweging bij het uitoefenen van bevoegdheden / 91
2.4.2.1 De wettelijke taak van de toezichthouder / 91
2.4.2.2 De fundamentele rechten van de burgers en bedrijven / 94
2.4.2.3 De wet- en regelgeving voor het vergaren van toezichtgegevens / 98
2.4.2.4 Belangenafweging van de publieke versus private waarden / 104
2.4.3 Waarborgen voor rechtvaardige informatiegaring / 112
2.4.3.1 Doelgebonden vertrouwelijke behandeling van de verkregen toezichtgegevens / 113
2.4.3.2 Rechtsbescherming als waarborg voor een juiste belangenafweging / 125
2.4.4 Zorgvuldigheid als voorwaarde voor rechtvaardig gebruik van gegevens / 127
2.5 Beantwoording van de onderzoeksvraag / 136
HOOFDSTUK 3
Wettelijke taak van de Belastingdienst / 141
3.1 Inleiding / 141
3.2 Collectieve verantwoordelijkheid van belastingheffing (in historisch perspectief) / 142
3.3 Organisatorische en functionele ontwikkeling van de belastingadministratie / 151
3.4 De inspecteur als dienaar van volk en staat / 161
3.5 Beantwoording van de onderzoeksvraag / 178
HOOFDSTUK 4
Aard van het toezicht en het bevoegdhedenstelsel / 181
4.1 Inleiding / 181
4.2 Bestuursorganen en hun algemene toezichthoudende taken / 182
4.2.1 Toezichthouden in zijn diversiteit / 182
4.2.2 De (on)afhankelijk positie en taakuitoefening van de toezichthoudende instanties / 195
4.2.3 De rol van de Belastingdienst in de publieke taakuitoefening van toezicht en uitvoering / 198
4.3 De toezichthouder met zijn algemene bevoegdheden / 207
4.4 Bijzondere bevoegdheden boven op het (standaard) Awb-pakket / 224
4.5 Beantwoording van de onderzoeksvraag / 237
HOOFDSTUK 5
Algemene wettelijke toezichtsbevoegdheden / 241
5.1 Inleiding / 241
5.2 Verschijnings- en nakomingsplicht / 242
5.2.1 Inleiding / 242
5.2.2 Conceptuele analyse / 243
5.2.3 Functionele analyse / 247
5.2.4 Conclusies / 252
5.3 Verstrekken van gegevens en inlichtingen ‘te zijnen aanzien’ (art. 47 lid 1 letter a AWR versus 5:13, 5:16 en 5:17 lid 1 Awb) / 253
5.3.1 Inleiding / 253
5.3.2 Conceptuele analyse / 254
5.3.2.1 De beginselen van medewerking / 254
5.3.2.2 De reikwijdte van de inlichtingverplichting / 267
5.3.2.3 De kring van personen / 273
5.3.2.4 De gerechtvaardigde noodzaak / 277
5.3.2.5 De wijze van medewerking / 281
5.3.3 Functionele analyse / 282
5.3.3.1 De mogelijkheden voor het verkrijgen van (gegevens en) inlichtingen / 282
5.3.3.2 Het vereiste belang tot het verkrijgen van (gegevens en) inlichtingen met eventuele beperkingen in het nakomen / 286
5.3.3.3 De inlichtingenplichtige / 291
5.3.4 Conclusies / 299
5.4 Verstrekken van inzage in boeken, bescheiden en andere gegevensdragers (art. 47 lid 1 letter b AWR versus 5:13 Awb, 5:17 Awb en 5:20 Awb) / 301
5.4.1 Inleiding / 301
5.4.2 Conceptuele analyse / 302
5.4.2.1 De reikwijdte van de inzage / 302
5.4.2.2 Het belang van de inzage / 303
5.4.2.3 De aard van de medewerking / 309
5.4.2.4 Het maken van afschriften / 312
5.4.3 Functionele analyse / 313
5.4.3.1 De administratie / 314
5.4.3.2 De functionele beperkingen tot inzage in (delen van) de administratie / 317
5.4.3.3 De bewaarplicht / 327
5.4.3.4 Het (elektronische) briefverkeer / 330
5.4.3.5 Het beschikbaar stellen van ‘de administratie’ / 332
5.4.4 Conclusies / 338
5.5 Gegevensdragers van verantwoordingsplichtige bij derden (art. 48 AWR versus de artikelen 5:13, 5:17, 5:18 en 5:20 Awb) / 340
5.5.1 Inleiding / 340
5.5.2 Conceptuele analyse / 340
5.5.2.1 De kring van personen met een medewerkingsverplichting / 341
5.5.2.2 De procedure van het in kennisstellen bij raadpleging / 342
5.5.2.3 De reikwijdte van de medewerkingsverplichting / 343
5.5.3 Functionele analyse / 344
5.5.4 Conclusies / 346
5.6 Toegang tot gebouwen of grond (art. 50 AWR versus art. 5:15 Awb) / 347
5.6.1 Inleiding / 347
5.6.2 Conceptuele analyse / 348
5.6.2.1 De personen die toegang kunnen verkrijgen / 348
5.6.2.2 De locaties / 349
5.6.2.3 De dagen en tijdstippen / 352
5.6.2.4 Het verkrijgen van de toegang / 353
5.6.2.5 De reikwijdte van de medewerking na verleende toegang / 354
5.6.3 Functionele analyse / 355
5.6.3.1 Het betreden van plaatsen en zoekend rondkijken / 356
5.6.3.2 Enkele bijzondere locaties / 359
5.6.4 Conclusies / 362
5.7 Verstrekken van gegevens en inlichtingen ten behoeve van derden (art. 53 AWR versus art. 5:20 Awb) / 362
5.7.1 Inleiding / 362
5.7.2 Conceptuele analyse / 364
5.7.2.1 De kring van personen / 364
5.7.2.2 De toegang tot overheidsinstellingen / 368
5.7.2.3 De reikwijdte van de medewerking / 369
5.7.2.4 De toepassing van het verschoningsrecht / 371
5.7.3 Functionele analyse / 373
5.7.3.1 De kring van personen belicht / 374
5.7.3.2 De bijzondere rol en belangen van de derde / 379
5.7.3.3 Enkele bijzondere informanten / 383
5.7.3.4 De beperkte rol van de verschoningsgerechtigde(n) in het algemeen / 386
5.7.3.5 De rol van de belastingambtenaar als verschoningsgerechtigde in het bijzonder / 389
5.7.4 Conclusies / 392
5.8 Beantwoording van de onderzoeksvraag / 394
HOOFDSTUK 6
Belangenafweging bij het verstrekken van fiscale toezichtgegevens / 397
6.1 Inleiding / 397
6.2 Wettelijke geheimhoudingsplicht (art. 67 lid 1 AWR) / 399
6.2.1 Specifieke verbod op bekendmaking van fiscale gegevens / 399
6.2.2 Geen absoluut verbod / 403
6.2.3 Algemene geheimhoudingsplicht voor bestuursorganen / 406
6.2.4 Belangenafweging door de Belastingdienst als gegevensverstrekker / 409
6.2.5 Transparantie over de gegevensverstrekking / 412
6.2.6 Het verstrekken van gegevens in andere sferen ontkracht het zwijgrecht / 419
6.3 Wettelijk verplichte bekendmaking (art. 67 lid 2 letter a AWR) / 423
6.4 Bekendmaking bij ministeriële regeling (art. 67 lid 2 letter b AWR) / 429
6.5 Ontheffing van de geheimhoudingsplicht (art. 67 lid 3 AWR) / 438
6.6 Een schets van actuele ontwikkelingen / 440
6.6.1 Privacy-impact Assessment / 441
6.6.2 Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) / 442
6.6.3 Kaderwet gegevensuitwisseling / 447
6.7 Beantwoording van de onderzoeksvraag / 450
HOOFDSTUK 7
Conclusies en aanbevelingen / 455
7.1 Inleiding / 455
7.2 Beantwoording van de onderzoeksvragen / 456
7.3 Beantwoording van de probleemstelling / 462
7.4 Aanbevelingen / 466
7.5 Contourenschets naar integratie van fiscale gegevens / 470
7.6 Slotopmerking / 475
HOOFDSTUK 8
Samenvatting / 477
HOOFDSTUK 9
Summary / 483
HOOFDSTUK 10
Bijlagen en tabellen / 489
Bijlage 1. Vergelijkingstabel toezichthouders, doel en toezichthoudende taak (I) / 490
Bijlage 2. Vervolg vergelijkingstabel toezichthouders, doel en toezichthoudende taak (II) / 491
Bijlage 3. Vergelijkingstabel Art. 43c Uitv. reg. AWR 1994 (I) / 493
Bijlage 4. Vervolg vergelijkingstabel Art. 43c Uitv. reg. AWR 1994 (II) / 495
Bijlage 5. Vergelijkingstabel toezichthouders volgens ZBO register (30 november 2016) / 496
Bijlage 6a. Vergelijking onderscheiden wettelijke toezichtsbevoegdheden / 498
Bijlage 6b. Vergelijking van de toezichtsbevoegdheden / 499
Bijlage 7a. Vergelijking van de specifieke toezichtsbevoegdheden / 500
Bijlage 7b. Vergelijking van de algemene toezichtsbevoegdheden AWR/Awb / 501
Bijlage 8. Overzicht van Nederlandse publieke en private toezichthouders: / 502
Bijlage 9. Alfabetische lijst met structurele ontheffingen (Art. 43 c Uitv. reg. AWR) / 504
Bijlage 10. Overzicht wettelijke gegevensverstrekking / 505
Bijlage 11. Overzicht gepubliceerde convenanten / 514
Bijlage 12a. Lijst met structurele ontheffingen met onderscheid naar aard samenwerking / 525
Bijlage 12b. Tabellen met structurele ontheffingen met onderscheid naar aard samenwerking / 540
Bijlage 13. Massale gegevensverstrekking op grond van wettelijke bepalingen / 546
Bijlage 14. Ontvangers met onderscheiden sferen op grond van art. 43c Uitv. reg. AWR / 549
Bijlage 15. Massale gegevensverstrekking op grond van Art. 43c Uitv. reg. AWR / 552
Wettelijk kader AWR en Awb (par. 5.2 – 5.7) / 553
Kamerstukken, jurisprudentie, rapporten en overige documenten / 559
Kamerstukken Eerste en Tweede Kamer / 559
Handelingen Eerste en Tweede Kamer / 562
Overige kamerstukken / 563
Europees Hof voor de Rechten van de Mens / 565
Hof van Justitie van de Europese Unie / 566
Het Gerecht van Eerste Aanleg van de Europese Unie / 567
Hoge Raad der Nederlanden / 567
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State / 571
Centrale Raad van Beroep / 571
College van Beroep voor het bedrijfsleven / 572
Gerechtshoven / 573
Rechtbanken / 574
Overige jurisprudentie / 576
Resoluties, Besluiten en Verordeningen / 576
Staatspublicaties / 578
Aanwijzingen, besluiten en overige regelingen (officiële publicaties) / 579
Rapporten en onderzoeken / 581
Verslagen en brochures / 582
Commissies / 583
Convenanten en samenwerkingsovereenkomsten / 584
Internet verwijzingen (met raadpleegdatum voorzover relevant voor verwijzing) / 585
Overige / 586
Lijst van aangehaalde literatuur / 587
Curriculum vitae / 609
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan