

Drs. E.A.P. Schouten is fiscaal beleidsadviseur en werkzaam bij Fortis ASR Adviesbureau Fiscale en Juridische Zaken.
Meer over Erik SchoutenFiscale Europeesrechtelijke aspecten van grensoverschrijdend pensioenverkeer
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789013167863Samenvatting
Bespreekt als enige publicatie de fiscale aspecten van grensoverschrijdend pensioenverkeer voor zowel werknemers als voor pensioenuitvoerders. De fiscale wet- en regelgeving wordt uitgebreid geanalyseerd en ook de belemmeringen in de Nederlandse wet- en regelgeving komen aan bod. De titel is zeer waardevol voor o.a. pensioenadviseurs, fiscalisten en juristen en HR-managers.
In deze publicatie onderzoekt Erik Schouten welke fiscale niet- gerechtvaardigde belemmeringen er in Nederlandse wet- en regelgeving zijn met betrekking tot grensoverschrijdend pensioenverkeer vanuit en naar Nederland door werknemers en pensioenuitvoerders. Hij geeft suggesties om deze geconstateerde belemmeringen weg te nemen. Fiscale Europeesrechtelijke aspecten van grensoverschrijdend pensioenverkeer is hiermee de enige uitgave op de markt die het onderwerp van grensoverschrijdend pensioenverkeer op een diepgaande manier voor zowel werknemers als voor pensioenuitvoerders belicht.
Voor werknemers wordt in deze titel onderscheid gemaakt in grensoverschrijdende uitgaande en inkomende werknemers. Voor beiden onderzoekt de auteur de tijdelijke situatie (detachering en uitzending) en de blijvende situatie (emigratie en grenswerker), zowel in de opbouw- als in de uitkeringsfase. Er wordt onder meer ingegaan op de conserverende aanslag die de Belastingdienst oplegt bij emigratie, twee inbreukprocedures die de Europese Commissie tegen Nederland voert en de fiscale voorwaarden aan grensoverschrijdende waardeoverdracht. Enkele van deze voorwaarden zijn in strijd met het Unierecht.
Voor de vennootschapsbelasting, dividendbelasting, omzetbelasting en loonbelasting onderzocht de auteur in hoeverre er belemmeringen bestaan voor grensoverschrijdende dienstverlening van pensioenuitvoerders (pensioenfondsen en verzekeraars). Hieruit blijken er vooral voor de vennootschapsbelasting en de dividendbelasting inbreuken op Europese vrijheden te zijn.
Voor de omzetbelasting wordt er onder andere ingegaan op de discussie of de btw-vrijstelling voor collectief vermogensbeheer van toepassing is wanneer pensioenfondsen uitkeringsovereenkomsten uitvoeren. De Wet toekomst pensioenen zou deze discussie kunnen beslechten. Deze titel geeft een uitgebreide analyse van de huidige wet- en regelgeving voor zowel werknemers als pensioenuitvoerders. Hiermee dient de titel als een mooi, actueel en uitgebreid naslagwerk voor de praktijk. Daarnaast leidt de analyse ook tot een overzicht van knelpunten in wet- en regelgeving waarmee beleidsmedewerkers aan de slag kunnen.
Fiscale Europeesrechtelijke aspecten van grensoverschrijdend pensioenverkeer is van grote waarde voor pensioenadviseurs, (bedrijfs) fiscalisten en juristen, HR-managers en beleidsmedewerkers die te maken krijgen met vraagstukken op het gebied van grensoverschrijdend pensioenverkeer.
Trefwoorden
pensioen fiscaal recht europees recht grensoverschrijdend belastingrecht wetgeving belasting arbeidsrecht en sociale zekerheid internationaal recht nederland europa naslagwerk ondernemingsrecht onderzoek belemmeringen advisering pensioenuitvoerders vennootschapsbelasting dividendbelasting emigratie loonbelasting accountancy
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Lijst van afkortingen / XIX
DEEL 1 – ALGEMEEN DEEL
HOOFDSTUK 1
Toelichting op het onderzoek / 3
1.1 Inleiding / 3
1.1.1 Opzet hoofdstuk / 3
1.2 Achtergrond / 3
1.2.1 Grensoverschrijdend werknemersverkeer / 3
1.2.2 Grensoverschrijdende pensioenuitvoerders / 9
1.3 Onderzoeksvraag/probleemstelling / 15
1.4 Relevantie van het onderzoek / 16
1.5 Afbakening en opzet onderzoek / 17
1.5.1 Afbakening / 17
1.5.2 Definitie aanvullend pensioen / 18
1.5.3 Opzet van onderzoek / 26
HOOFDSTUK 2
Europeesrechtelijk fiscaal kader en beslisschema beoordelen inbreuk verdragsvrijheden / 29
2.1 Inleiding / 29
2.1.1 Opzet hoofdstuk / 29
2.2 Europeesrechtelijk fiscaal kader / 29
2.2.1 Lidstaten zijn autonoom op fiscaal gebied / 29
2.2.2 Rechtvaardigingsgronden voor fiscale belemmeringen / 31
2.3 Beslisschema beoordelen inbreuk verdragsvrijheden / 36
2.3.1 Vraag 1: Heeft de belanghebbende toegang tot het VWEU? / 38
2.3.2 Vraag 2: Is er sprake van discriminatie of van een belemmering in de
zin van één de Verdragsvrijheden? / 38
2.3.3 Vraag 3: Is er sprake van een gerechtvaardigd doel? / 40
2.3.4 Vraag 4: Is het middel geschikt om het gerechtvaardigde doel te bereiken (geschiktheidstoets)? / 40
2.3.5 Vraag 5: Is het middel proportioneel (noodzakelijkheidstoets)? / 40
2.3.6 Fiscale- en pensioenarresten HvJ / 41
2.4 Pensioenmededeling / 41
2.5 Belastingheffing over pensioenen: grote verschillen tussen lidstaten / 43
2.5.1 EET meest voorkomende systeem / 43
2.5.2 In hoeverre is fiscale ondersteuning van oudedagsvoorzieningen effectief? / 45
2.6 Afsluitende opmerkingen / 46
DEEL 2 – DE WERKNEMER
HOOFDSTUK 3
Opzet deel 2: de werknemer / 49
HOOFDSTUK 4
Grensoverschrijdende werknemer in Europese en Nederlandse wetgeving / 51
4.1 Inleiding / 51
4.1.1 Doel en opzet hoofdstuk / 51
4.1.2 Europees juridisch kader / 51
4.1.3 Nederlands juridisch kader / 52
4.2 Grensoverschrijdende werknemer in Europese wetgeving / 52
4.2.1 Algemene werking Unierecht / 52
4.2.2 Vrij verkeer van werknemers / 54
4.2.3 Recht van vrij verkeer en verblijf / 56
4.2.4 Verordening (EU) 492/2011 – vrij verkeer van werknemers binnen de Unie / 57
4.2.5 Vrij verkeer van diensten / 58
4.2.6 Richtlijn 96/71/EG – Detacheringsrichtlijn / 60
4.2.7 Richtlijn (EU) 2018/957 – herziene Detacheringsrichtlijn / 62
4.2.8 Vrij verkeer van werknemers versus vrij verkeer van diensten / 63
4.2.9 Verordening (EG) nr. 883/2004 – coördinatie van de socialezekerheidsstelsels / 63
4.2.10 Richtlijn 98/49/EG – bescherming van rechten op aanvullend pensioen van grensoverschrijdende werknemers / 66
4.2.11 Richtlijn 2003/41/EG – werkzaamheden van en het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening / 67
4.2.12 Richtlijn (EU) 2016/2341 – werkzaamheden van en het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening (herschikking) / 67
4.2.13 Richtlijn 2014/50/EU – minimumvereisten voor de vergroting van de mobiliteit van werknemers tussen de lidstaten door het verbeteren van
de verwerving en het behoud van aanvullende pensioenrechten / 68
4.2.14 Groenboek over adequate, houdbare en zekere Europese pensioenstelsels / 69
4.2.15 Witboek. Een agenda voor adequate, veilige en duurzame pensioenen / 69
4.2.16 Tussenconclusie / 70
4.3 Grensoverschrijdende werknemer in Nederlandse wetgeving / 71
4.3.1 Burgerlijk Wetboek / 71
4.3.2 Pensioenwet / 73
4.3.3 Wet op de loonbelasting 1964 / 74
4.3.4 Tussenconclusie / 77
4.4 Grensoverschrijdende werknemer in dit onderzoek / 78
4.4.1 Werknemer / 78
4.4.2 Grenswerker / 79
4.4.3 Gedetacheerde werknemer / 79
HOOFDSTUK 5
Grensoverschrijdende uitgaande werknemer / 81
5.1 Inleiding / 81
5.1.1 Opzet hoofdstuk / 81
5.1.2 Definitie grensoverschrijdende uitgaande werknemer / 82
5.1.3 Scenario’s voor grensoverschrijdende uitgaande werknemer / 82
5.2 Conserverende aanslag / 84
5.2.1 Achtergrond / 84
5.2.2 Conserverende aanslag in strijd met goede verdragstrouw? / 87
5.2.3 Verdragsbeleid Nederland / 102
5.2.4 Conserverende aanslag in strijd met Unierecht? / 107
5.2.5 Vormt de conserverende aanslag (nog steeds) een fiscale niet-gerechtvaardigde belemmering voor grensoverschrijdend pensioenverkeer? / 112
5.2.6 Conclusie / 120
5.3 Tijdelijke uitgaande werknemer / 121
5.3.1 Beschrijving van de situatie / 121
5.3.2 Welke mogelijkheden heeft de werknemer? / 122
5.3.3 Wat zijn de fiscale gevolgen van de mogelijkheden voor de werknemer? / 122
5.3.4 In hoeverre is er sprake van een fiscale belemmering? / 124
5.3.5 Is er een rechtvaardiging voor deze belemmering of wordt een tegemoetkoming geboden? / 126
5.3.6 Grenswerker werkt in andere lidstaat / 131
5.3.7 Tussenconclusie / 133
5.4 Permanent uitgaande werknemer / 134
5.4.1 Beschrijving van de situatie / 134
5.4.2 Welke mogelijkheden heeft de werknemer? / 134
5.4.3 Wat zijn de fiscale gevolgen van de mogelijkheden voor de werknemer? / 134
5.4.4 In hoeverre is er sprake van een fiscale belemmering en is er een rechtvaardiging voor deze belemmering of wordt een tegemoetkoming geboden? / 138
5.4.5 Tussenconclusie / 149
5.4.6 Aanbevelingen / 149
5.4.7 Inbreukprocedures tegen Nederland / 152
5.5 Pensioenuitkeringen in een andere lidstaat / 157
5.5.1 Beschrijving van de situatie / 157
5.5.2 Welke mogelijkheden heeft de werknemer? / 158
5.5.3 Wat zijn de fiscale gevolgen van de mogelijkheden voor de werknemer? / 158
5.5.4 Tussenconclusie / 162
5.6 Beantwoording deelvragen / 163
5.6.1 Conserverende aanslag / 163
5.6.2 Tijdelijke uitgaande werknemer / 164
5.6.3 Permanent uitgaande werknemer / 165
5.6.4 Pensioenuitkeringen in een andere lidstaat / 167
HOOFDSTUK 6
Grensoverschrijdende inkomende werknemer / 169
6.1 Inleiding / 169
6.1.1 Opzet hoofdstuk / 169
6.1.2 Definitie grensoverschrijdende inkomende werknemer / 169
6.1.3 Scenario’s voor grensoverschrijdende inkomende werknemer / 170
6.2 Tijdelijke inkomende werknemer / 171
6.2.1 Beschrijving van de situatie / 171
6.2.2 Welke mogelijkheden heeft de werknemer? / 171
6.2.3 Wat zijn de fiscale gevolgen van de mogelijkheden voor de werknemer? / 171
6.2.4 In hoeverre is er sprake van een fiscale belemmering? / 172
6.2.5 Is er een rechtvaardiging voor deze belemmering of wordt een tegemoetkoming geboden? / 172
6.2.6 Grenswerker werkt in Nederland / 175
6.2.7 Tussenconclusie / 180
6.3 Permanent inkomende werknemer / 181
6.3.1 Beschrijving van de situatie / 181
6.3.2 Welke mogelijkheden heeft de werknemer? / 181
6.3.3 Wat zijn de fiscale gevolgen van de mogelijkheden voor de werknemer? / 181
6.3.4 In hoeverre is er sprake van een fiscale belemmering? / 183
6.3.5 Is er een rechtvaardiging voor deze belemmering of wordt een tegemoetkoming geboden? / 184
6.3.6 Tussenconclusie / 184
6.4 Pensioenuitkeringen vanuit een andere lidstaat / 184
6.4.1 Beschrijving van de situatie / 184
6.4.2 Welke mogelijkheden heeft de werknemer? / 185
6.4.3 Wat zijn de fiscale gevolgen van de mogelijkheden voor de werknemer? / 185
6.4.4 In hoeverre is er sprake van een fiscale belemmering? / 186
6.4.5 Is er een Europese of nationale tegemoetkoming? / 186
6.4.6 Tussenconclusie / 187
6.5 Beantwoording deelvragen / 187
6.5.1 Tijdelijke inkomende werknemer / 187
6.5.2 Permanent inkomende werknemer / 188
6.5.3 Pensioenuitkeringen vanuit een andere lidstaat / 188
DEEL 3 – DE UITVOERDER
HOOFDSTUK 7
Opzet deel 3: de uitvoerder / 191
HOOFDSTUK 8
Grensoverschrijdende pensioenuitvoerders in Europese en Nederlandse wetgeving / 193
8.1 Inleiding / 193
8.1.1 Opzet hoofdstuk / 193
8.2 Grensoverschrijdende pensioenuitvoerders in Europese wetgeving / 194
8.2.1 Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie / 194
8.2.2 Richtlijn 2006/123/EG – Dienstenrichtlijn / 200
8.2.3 Richtlijn 2003/41/EG – werkzaamheden van en het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening / 200
8.2.4 Richtlijn (EU) 2016/2341 – werkzaamheden van en het toezicht op
instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening (herschikking) / 201
8.2.5 Levenrichtlijnen / 205
8.2.6 Richtlijn 2009/138/EG – Solvency II / 206
8.2.7 Tussenconclusie / 207
8.3 Grensoverschrijdende pensioenuitvoerders in Nederlandse wetgeving / 208
8.3.1 Pensioenwet / 208
8.3.2 Wet op het financieel toezicht / 209
8.3.3 Tussenconclusie / 210
8.4 Grensoverschrijdende pensioenuitvoerder in dit onderzoek / 210
HOOFDSTUK 9
Beperkingen en obstakels voor een Europese geïntegreerde pensioenmarkt / 211
9.1 Inleiding / 211
9.1.1 Opzet hoofdstuk / 211
9.2 Toepasselijk recht en nationaal sociaal- en arbeidsrecht / 212
9.2.1 Toepasselijk recht / 212
9.2.2 Sociaal- en arbeidsrecht / 212
9.2.3 Toezichts- en prudentiële wetgeving / 214
9.3 Bepalingen van algemeen belang / 214
9.4 Fiscale regelgeving / 216
HOOFDSTUK 10
Vennootschapsbelasting / 217
10.1 Inleiding / 217
10.1.1 Opzet hoofdstuk / 217
10.1.2 Korte schets van de vennootschapsbelasting / 218
10.2 Pensioenfondsen en verzekeraars in de vennootschapsbelasting / 219
10.2.1 Pensioenfondsen / 219
10.2.2 Verzekeraars / 220
10.3 Achtergrond en reikwijdte van de subjectieve vrijstelling / 220
10.3.1 Pensioenlichaam / 220
10.4 De subjectieve vrijstelling / 223
10.4.1 Voorwaarden: doelstellingseis, werkzaamhedeneis, winstbestemmingseis / 223
10.4.2 Is de subjectieve vrijstelling in strijd met het Unierecht? / 223
10.4.3 Subjectieve vrijstelling Wet Vpb 1969 / 224
10.4.4 Kwalificerende pensioenregeling / 224
10.5 Buitenlandse pensioenlichamen in besluit Subjectieve vrijstelling pensioenlichamen 2019 / 225
10.5.1 Inleiding / 225
10.5.2 Toetsingscriteria buitenlandse pensioenlichamen en –regelingen / 226
10.5.3 Te overleggen stukken / 227
10.5.4 Overgangsrecht besluit Subjectieve vrijstelling pensioenlichamen 2019 / 227
10.6 Beoordeling bepalingen besluit Subjectieve vrijstelling pensioenlichamen 2019 / 228
10.6.1 Inleiding / 228
10.6.2 Doelstellingseis: voorwaarden aan pensioenregeling / 228
10.6.3 Toetsingscriteria buitenlandse pensioenlichamen en –regelingen in strijd met Unierecht? / 235
10.6.4 Oplossing voor inbreuk / 246
10.7 Beantwoording deelvragen / 250
10.7.1 Subjectieve vrijstelling / 250
10.7.2 Toetsingscriteria buitenlandse pensioenlichamen en –regelingen / 251
10.7.3 Aanbeveling voor mogelijke oplossing / 252
HOOFDSTUK 11
Dividendbelasting / 255
11.1 Inleiding / 255
11.1.1 Opzet hoofdstuk / 255
11.1.2 Korte schets van de dividendbelasting / 255
11.2 Pensioenfondsen en verzekeraars in de dividendbelasting / 256
11.2.1 Pensioenfonds / 256
11.2.2 Verzekeraar / 256
11.2.3 Buitenlandse aandeelhouders / 256
11.3 Teruggaaf ingehouden dividendbelasting aan een binnenlands pensioenlichaam / 257
11.3.1 Voorwaarden teruggaaf / 257
11.3.2 Invoering inhoudingsvrijstelling voor pensioenfondsen? / 257
11.4 Teruggaaf ingehouden dividendbelasting aan een in de EU gevestigd pensioenlichaam / 258
11.4.1 Voorwaarden / 258
11.4.2 Dubbele niet-onderworpenheidstoets / 259
11.4.3 Twijfels in de literatuur / 260
11.4.4 Toetsing aan Unierecht / 262
11.4.5 Tussenconclusie / 267
11.4.6 Aanbevelingen / 267
11.5 Teruggaaf ingehouden dividendbelasting aan een in de EER gevestigd pensioenlichaam / 268
11.5.1 Voorwaarden teruggaaf dividendbelasting / 268
11.5.2 Tussenconclusie en aanbevelingen / 269
11.6 Teruggaaf ingehouden dividendbelasting aan een in een derde land gevestigd pensioenlichaam / 269
11.6.1 Onder voorwaarden mogelijk / 269
11.6.2 HvJ: CPP-arrest / 269
11.6.3 Hoge Raad 14 februari 2014, pensioenlichaam gevestigd in Zwitserland / 270
11.6.4 Tussenconclusie en aanbevelingen / 270
11.7 Teruggaaf ingehouden dividendbelasting op basis van een belastingverdrag / 270
11.7.1 Onderworpenheidsvereiste / 270
11.7.2 Woonplaatsverklaring / 271
11.7.3 Niet-verrekenbare Nederlandse dividendbelasting / 272
11.7.4 Voorbeeld verrekenbare Nederlandse dividendbelasting: verdrag met Verenigd Koninkrijk / 273
11.8 Teruggaaf ingehouden dividendbelasting: de praktijk / 273
11.8.1 Inleiding / 273
11.8.2 Inbreukprocedures tegen lidstaten / 274
11.8.3 Gedragscode over bronbelasting / 276
11.8.4 Voorstel voor één fiscale definitie van ‘pensioenfonds’ / 278
11.9 Beantwoording deelvragen / 280
11.9.1 Voorwaarden teruggaaf en belemmering / 280
11.9.2 Aanbeveling voor mogelijke oplossing / 281
11.9.3 Vereenvoudiging van de praktijk: één fiscale definitie van pensioenfonds / 282
HOOFDSTUK 12
Omzetbelasting / 283
12.1 Inleiding / 283
12.1.1 Opzet hoofdstuk / 283
12.1.2 Korte schets van de omzetbelasting / 284
12.1.3 Karakters pensioenregeling relevant in jurisprudentie / 285
12.2 Pensioenfondsen en verzekeraars in de omzetbelasting / 286
12.2.1 Pensioenfondsen / 286
12.2.2 Verzekeraars / 290
12.2.3 Premiepensioeninstellingen / 290
12.3 Het pensioenfonds als een gemeenschappelijk beleggingsfonds? / 291
12.3.1 Inleiding / 291
12.3.2 Jurisprudentie / 291
12.3.3 Kamervragen en brieven van staatssecretaris van Financiën / 292
12.3.4 Wet toekomst pensioenen / 298
12.3.5 Working paper van het btw-comité / 299
12.3.6 Heeft Nederland artikel 135, lid 1, onderdeel g Richtlijn 2006/112/EG correct geïmplementeerd? / 301
12.4 Conclusie / 307
HOOFDSTUK 13
Loonbelasting / 309
13.1 Inleiding / 309
13.1.1 Opzet hoofdstuk / 309
13.1.2 ‘Verzekeraars’ in de Wet LB 1964 / 309
13.2 Pensioenfondsen en verzekeraars als toegestane pensioenuitvoerders in de loonbelasting / 310
13.2.1 In Nederland gevestigde pensioenuitvoerders / 310
13.2.2 Buitenlandse pensioenuitvoerder bij voortzetting pensioenregeling / 310
13.2.3 Aangewezen buitenlandse pensioenuitvoerder / 310
13.3 Zijn gestelde eisen aan in een andere lidstaat gevestigde pensioenuitvoerder strijdig met het Unierecht? / 311
13.3.1 Inleiding / 311
13.3.2 In een andere lidstaat gevestigde pensioenuitvoerder bij voortzetting pensioenregeling / 312
13.3.3 In een andere lidstaat gevestigde aangewezen pensioenuitvoerder / 313
13.4 Beantwoording deelvragen / 315
13.4.1 In een andere lidstaat gevestigde pensioenuitvoerder bij voortzetting pensioenregeling / 316
13.4.2 In een andere lidstaat gevestigde aangewezen pensioenuitvoerder / 316
DEEL 4 – SAMENVATTING, BELEMMERINGEN EN AANBEVELINGEN VOOR OPLOSSINGEN
HOOFDSTUK 14
Overzicht Deel 4 / 319
14.1 Inleiding / 319
14.1.1 Opzet deel 4 / 319
14.1.2 Indeling onderzoek / 319
14.2 Probleemstelling / 320
14.3 Europeesrechtelijk fiscaal kader en beslisschema beoordelen inbreuk verdragsvrijheden / 321
HOOFDSTUK 15
Grensoverschrijdende werknemer / 323
15.1 Inleiding / 323
15.1.1 Opzet hoofdstuk / 323
15.2 Achtergrond / 323
15.2.1 Inleiding / 323
15.2.2 Definitie grensoverschrijdende werknemer / 324
15.2.3 Verdragsbeleid Nederland / 324
15.3 Grensoverschrijdende uitgaande werknemer / 325
15.3.1 Conserverende aanslag / 325
15.3.2 Tijdelijke uitgaande werknemer en grenswerker / 327
15.3.3 Permanent uitgaande werknemer / 328
15.3.4 Pensioenuitkeringen in een andere lidstaat / 333
15.4 Grensoverschrijdende inkomende werknemer / 333
15.4.1 Tijdelijke inkomende werknemer en grenswerker / 333
15.4.2 Permanent inkomende werknemer / 334
15.4.3 Pensioenuitkeringen vanuit een andere lidstaat / 335
HOOFDSTUK 16
Grensoverschrijdende uitvoerder / 337
16.1 Inleiding / 337
16.1.1 Opzet hoofdstuk / 337
16.2 Achtergrond / 337
16.2.1 Inleiding / 337
16.2.2 Grensoverschrijdende pensioenuitvoerders / 337
16.2.3 Beperkingen en obstakels voor een Europese geïntegreerde pensioenmarkt / 338
16.3 Vennootschapsbelasting / 338
16.3.1 Subjectieve vrijstelling / 338
16.3.2 Toetsingscriteria buitenlandse pensioenlichamen en –regelingen / 339
16.3.3 Aanbeveling voor mogelijke oplossing / 340
16.4 Dividendbelasting / 341
16.4.1 Voorwaarden teruggaaf en belemmering / 341
16.4.2 Aanbeveling voor mogelijke oplossing / 342
16.4.3 Vereenvoudiging van de praktijk: één fiscale definitie van pensioenfonds / 343
16.5 Omzetbelasting / 343
16.5.1 Pensioenuitvoerders in de omzetbelasting / 343
16.5.2 Vrijstelling voor collectief vermogensbeheer / 344
16.5.3 Kamervragen / 345
16.5.4 Wet toekomst pensioenen / 345
16.5.5 Working paper van het btw-comité / 346
16.5.6 Heeft Nederland artikel 135, lid 1, onderdeel g Richtlijn 2006/112/EG
correct geïmplementeerd? / 346
16.5.7 Implementatie in België / 347
16.6 Loonbelasting / 347
16.6.1 Toegestane pensioenuitvoerders in de loonbelasting / 347
16.6.2 Buitenlandse pensioenuitvoerder bij voortzetting pensioenregeling / 348
16.6.3 Aangewezen buitenlandse pensioenuitvoerder / 348
16.6.4 Zijn gestelde eisen aan in een andere lidstaat gevestigde pensioenuitvoerder strijdig met het Unierecht? / 349
HOOFDSTUK 17
Aanbevelingen en slotwoord / 351
17.1 Aanbevelingen / 351
17.1.1 Permanent uitgaande werknemer / 351
17.1.2 Pensioenuitvoerder: vennootschapsbelasting / 352
17.1.3 Pensioenuitvoerder: dividendbelasting / 353
17.1.4 Pensioenuitvoerder: omzetbelasting / 353
17.1.5 Pensioenuitvoerder: loonbelasting / 354
17.2 Slotwoord / 354
BIJLAGEN
BIJLAGE A:
Arresten HvJ en Hoge Raad / 357
A.1 Deel 1: Werknemers / 357
A.1.1 Bachmann / 357
A.1.2 Wielockx / 358
A.1.3 Safir / 358
A.1.4 Danner / 359
A.1.5 Skandia-Ramstedt / 360
A.1.6 Hughes De Lasteyrie du Saillant / 360
A.1.7 Zaak-N en National Grid Indus BV / 361
A.1.8 Commissie/Denemarken / 363
A.1.9 Commissie/België / 364
A.1.10 Montag / 364
A.2 Deel 2: Uitvoerders (dividendbelasting) / 366
A.2.1 College Pension Plan of British Columbia (CPP) / 366
A.2.2 Pensioenfonds Metaal en Techniek / 367
A.2.3 Commissie/Finland / 368
A.2.4 Commissie/Portugal / 369
A.2.5 Aberdeen / 370
A.2.6 Denkavit / 370
A.2.7 Fokus Bank / 371
A.2.8 Hoge Raad, 18 oktober 2019, pensioenlichaam gevestigd in Japan / 371
A.2.9 Hoge Raad 14 februari 2014, pensioenlichaam gevestigd in Zwitserland / 373
A.2.10 Hoge Raad 15 november 2013, Fins beleggingsfondsarrest / 374
A.3 Deel 2: Uitvoerders (omzetbelasting) / 375
A.3.1 Wheels Common Investment Fund / 375
A.3.2 ATP Pension Services A/S / 376
A.3.3 PPG Holdings BV / 377
A.3.4 Hoge Raad 9 december 2016 / 379
BIJLAGE B:
Toegelaten buitenlandse pensioenuitvoerders op Nederlandse markt / 383
Literatuurlijst / 385
Aangehaald / 385
Kamerstukken en brieven / 391
Besluiten en dergelijke / 393
Documenten EU / 394
Europese instellingen / 394
EIOPA / 396
Andere documenten / 396
CBS / 396
OECD/OESO / 396
SER / 397
SEO / 397
Overig / 397
Jurisprudentieoverzicht / 397
Hof van Justitie EU / 397
Hof van Justitie van de Europese Vrijhandels Associatie / 401
Hoge Raad / 401
Gerechtshoven / 402
Rechtbanken / 402
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan