Lees verder


Diane Lennard coacht vanuit haar internationale coachingspraktijk Lennard & Company consultants, docenten en trainers.
Meer over Diane LennardGids voor de ontwikkeling van je eigen coachingsmethode
Voor coaches en coaches in opleiding
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789024401864Samenvatting
Dit boek biedt een praktische en stapsgewijze uiteenzetting die u helpt uw eigen coachingsmethode te (blijven) ontwikkelen en toetsen. Het geeft inzicht in het proces van coaching en in de unieke bijdrage van elke coach aan het vakgebied.
Bij coaching is het essentieel dat u reflecteert op uw persoonlijke waarden, uw sterke punten en de modellen die ten grondslag liggen aan uw coachingsbenadering, net als dat u de behoeften van uw coachees kent. Elke coachee is uniek, en dat geldt eveneens voor coaches en coachingsmethodes.
De vier belangrijkste functies van coachingsmethodes zijn:
-Ze organiseren uw ideeën over coaching in een conceptueel raamwerk.
-Ze onderstrepen de centrale elementen van uw coachingsproces.
-Ze zijn leidend voor uw coachingsbeslissingen en -acties.
-Ze fungeren als een instrument voor voortdurend leren.
Aan de hand van inzichten op het gebied van leren en veranderen, een groot aantal reflectieopdrachten en voorbeelden van de toepassingen van een coachingsmethode geeft dit boek ervaren coaches, nieuwkomers en coachend leidinggevenden handvatten voor het ontwikkelen en perfectioneren van hun eigen coachingsmethode.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Diane Lennard
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Achtergronden
Overzicht van het boek
Deel 1: De basis
1. Inleiding tot de ontwikkeling van coachingsmethodes
-1. Coachingsmethodes zijn tools voor coaches
-2. Culturele factoren hebben invloed op opvattingen en werkwijzen van coaches
-3. Er bestaat niet één juiste manier om te coachen
-De Inner Game-methode van Timothy Gallwey
-De GROW-methode van John Whitmore
-De systeembenadering van leiderschapscoaching van
-Mary Beth O'Neill
-De psychologische benadering van leiderschapscoaching van Bruce Peltier
-De ontwikkelingscoachingsmethode van Hunt en Weintraub
-De teamcoachingsmethode van Zeus en Skiffington
-De benadering van George Renwick: coaching van internationale leiders
-De Septet-coachingsmethode van Douglas Silsbee
-De adventure-based-coachingsmethode van Travis Kemp
-4. Coaches leren en coachingsmethodes evolueren
-5. Begin waar je nu staat
-Samenvatting
2. Theoretische grondslag
-Leertheorie voor coaches
-Volwassen leren
-Andragogie en de rol van ervaring
-Actiewetenschap en de rol van eerdere ervaringen
-Volwasseneneducatie en een probleemgerichte oriëntatie op leren
-Volwassen leren en zelfgestuurd leren
-Experiëntieel leren en de rol van huidige ervaringen
-Informeel leren en de interpersoonlijke context
-Sociale ontwikkeling en de culturele context
-Humanisme en leren als proces
-Transformatief leren
-Transformatief leren en kritische reflectie
-Educatie voor sociale verandering en praxis – actie en reflectie
-Crosscultureel leren
-Culturele verschillen en waardedimensies
-Identiteitsonderhandeling, waarden en zelfconcept
-Intercultureel management en culturele dilemma's
-Interculturele relaties en culturele patronen
-Interculturele communicatie en culturele uniciteit
-Ontwikkeling van culturele identiteit en cultureel leren
-Mindful leren en verschillende perspectieven -Samenvatting
3. Theoretisch onderbouwde richtlijnen
-Ervaring: gebruik je persoonlijke en beroepsmatige ervaringen als hulpbron
-Analyseer je participatie
-Analyseer je sociale connecties
-Analyseer je interesses en expertise
-Analyseer de contexten
-Analyseer je culturele achtergrond
-Analyseer normen voor communicatiegedrag
-Analyseer je kernwaarden en -opvattingen
-Analyseer je persoonlijke eigenschappen
-Reflectie: handelen en reflecteren om het leerproces voort te zetten
-Reflectieve observatie
-De ladder van gevolgtrekking
-Reflectie-in-actie
-Kritische reflectie
-Mindfulness
-Reflectieve vaardigheden en activiteiten
-Samenvatting
Deel 2: De coachingsmethode
4. Functies en eigenschappen van coachingsmethodes
-Vier functies van coachingsmethodes
-Functie 1 – Creëren van een raamwerk van ideeën over coaching
-Functie 2 – Onderstrepen van de belangrijkste elementen van een coachingsproces
-Functie 3 – Leidraad voor coachingsbeslissingen en -acties
-Functie 4 – Fungeren als een instrument voor voortdurend leren voor de coach
-Kenmerken van nuttige methodes
-Samenvatting
5. Bestanddelen van de coachingsmethode vaststellen en selecteren
-Verkennen van je opvattingen over coaching
-Lezen over coaching en andere interessegebieden
-Reflecteren, schrijven en bespreken
-Een inschatting maken van je stijl en communicatievaardigheden
-Oefenen en reflecteren
-Je interacties evalueren
-Jezelf en anderen vragen stellen
-Reflectieactiviteiten
-Samenvatting
Deel 3: Het voorbeeld van het Performance Coaching-model
6. Ontwikkeling van het Performance Coaching-model
-Achtergrond
-De theaterbril
-Het bedrijfsleven gezien door de theaterbril
-Doceren en leren gezien door de onderwijsbril
-Coachingsoriëntatie
-Opvattingen
-Gedrag
-De bestanddelen van de coachingsmethode vaststellen en selecteren
-Procesoriëntatie van Performance Coaching-sessies
-De structuur van Performance Coaching-sessies
-Samenvatting
7. Toepassing van het Performance Coaching-model
-Performance Coaching in businessonderwijs
-Het Performance Coaching-model voor professionele ontwikkeling
-Ontwikkeling van onderwijzend personeel
-Leiderschapsontwikkeling
-Ontwikkeling van sprekers
-Ontwikkeling van coaches
-Reflecties over de coachingsmethode
-Praktische suggesties voor het toepassen van je coachingsmethode
-Samenvatting
Dankwoord
Literatuur
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan