Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Programmatisch toetsen in de praktijk

Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789024434091
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Binnen het beroepsonderwijs is steeds meer belangstelling voor programmatisch toetsen. Dat is een toetsconcept waarin toetsen en leren geïntegreerd zijn en de competentieontwikkeling van de student centraal staat. Gedurende de opleiding wordt continu informatie over het leerproces van de student verzameld, de zogeheten datapunten. Hiermee kunnen opleiders het leerproces monitoren en bijsturen. Feedback en de ontwikkeling van zelfregulatie staan centraal. Zo krijgen studenten de benodigde tijd en ruimte om zich te ontwikkelen en écht te leren van toetsen.

In dit boek komen opleiders aan het woord, die hun onderwijs- en toetsprogramma hebben ingericht volgens de uitgangspunten van programmatisch toetsen. Zij vertellen hun eigen verhaal: Waarom hebben zij gekozen voor programmatisch toetsen? Hoe is het toetsprogramma ingericht? Wat zijn ervaringen van studenten en docenten? En hoe is het implementatieproces verlopen?

De voorbeelden laten zien dat programmatisch toetsen geen recept is. Het moet aansluiten bij de onderwijsvisie van een opleiding, bij het beroep waartoe je opleidt en bij het type studenten. Elke opleiding maakt daarom eigen keuzes bij de uitwerking van programmatisch toetsen.

Dit boek is bedoeld voor onderwijsprofessionals in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs die overwegen om de uitgangspunten van programmatisch toetsen toe te passen binnen het onderwijs en op zoek zijn naar theorie, voorbeelden en inspiratie.

Specificaties

ISBN13:9789024434091
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:184
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:8-9-2020
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Liesbeth Baartman

Dr. Liesbeth Baartman werkt als hogeschoolhoofddocent bij het Lectoraat Beroepsonderwijs, onderdeel van het Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht. In 2008 is ze gepromoveerd op het onderwerp Quality Criteria for Assessment Programmes, bij de Universiteit Utrecht. Sinds haar promotie houdt ze zich bezig met vraagstukken rondom toetsen en beoordelen in het beroepsonderwijs (mbo en hbo), in een diversiteit aan wetenschappelijk onderzoek, praktijkgericht onderzoek, en professionalisering van hbo- en mbo-docenten. Haar onderzoek richt zich daarbij op programmatisch toetsen en formatief evalueren, specifiek als het gaat om beroepsopleidingen die voorbereiden op de complexe en dynamische beroepspraktijk.

Andere boeken door Liesbeth Baartman

Over Cees van der Vleuten

Prof. Dr. Cees van der Vleuten studeerde psychologie. Sinds 1982 werkt hij aan de Universiteit Maastricht, sinds 1996 als hoogleraar in de onderwijskunde. Zijn specialisatie is toetsing van professionele competenties, maar hij is breed betrokken bij onderzoek en ontwikkeling dat vooral gericht is op leren in professionele domeinen. Hij is een van de grondleggers van het concept van programmatisch toetsen.

Andere boeken door Cees van der Vleuten

Over Tamara van Schilt-Mol

Dr. Tamara van Schilt-Mol is lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen bij het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren van de Academie Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en academic director van de Master Toetsdeskundige van Fontys. Binnen het lectoraat ligt de focus op de vraag hoe een programma van beoordelen en beslissen zodanig ontworpen, ontwikkeld en uitgevoerd kan worden dat het bijdraagt aan de drie functies van toetsing: stimuleren van het leren, het nemen van zorgvuldige beslissingen en het optimaliseren van de kwaliteit van het onderwijs. Het lectoraat beoogt door de inzet van praktijk- en ontwerponderzoek een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van beoordelen en beslissen, en aan de professionalisering van leraren, lerarenopleiders en het management van scholen.

Andere boeken door Tamara van Schilt-Mol

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Programmatisch toetsen als concept:
1.1 Inzicht in de ontwikkeling van de student ontstaat door een mix van verschillende datapunten .
1.2 Elk datapunt is feedbackgericht en kent geen zak-/slaagbeslissing.
1.3 De leeropbrengsten vormen de ruggengraat van het toetsprogramma.
1.4 Er is een constante dialoog over het gebruik van feedback voor zelfsturing.
1.5 Het aantal datapunten en de zwaarte van de beslissing zijn proportioneel aan elkaar gerelateerd.
1.6 De zwaarte van een beslissing is leidend voor de hoeveelheid benodigde beoordelaarsexpertise.
2 Programmatisch toetsen van klinische vaardigheden.
3 Programmatisch toetsen tijdens de stage bij de Master Voeding en Diëtetiek.
4 Programmatisch toetsen tijdens de coschappen bij de Master Diergeneeskunde.
5 Programmatisch toetsen om te komen tot een lerende cultuur bij de Bachelor Ergotherapie.
6 Niveau-assessments bij de Bachelor Communicatie.
7 Eigentijds beoordelen en beslissen bij de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren.
8 Programmatisch toetsen bij de Basisopleiding Didactiek voor hbo-docenten.
9 Eerste stappen richting programmatisch toetsen bij de iPabo.
10 Didactische vaardigheden: wat vraagt programmatisch toetsen van docenten?
11 Programmatisch toetsen als concept in de praktijk. Een terugblik op de praktijkvoorbeelden in dit boek.

Literatuur.
Over de auteurs.

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Programmatisch toetsen in de praktijk