Dr. Liesbeth Baartman werkt als hogeschoolhoofddocent bij het Lectoraat Beroepsonderwijs, onderdeel van het Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht.
Meer over de auteursProgrammatisch toetsen in de praktijk
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789024434091Samenvatting
Binnen het beroepsonderwijs is steeds meer belangstelling voor programmatisch toetsen. Dat is een toetsconcept waarin toetsen en leren geïntegreerd zijn en de competentieontwikkeling van de student centraal staat. Gedurende de opleiding wordt continu informatie over het leerproces van de student verzameld, de zogeheten datapunten. Hiermee kunnen opleiders het leerproces monitoren en bijsturen. Feedback en de ontwikkeling van zelfregulatie staan centraal. Zo krijgen studenten de benodigde tijd en ruimte om zich te ontwikkelen en écht te leren van toetsen.
In dit boek komen opleiders aan het woord, die hun onderwijs- en toetsprogramma hebben ingericht volgens de uitgangspunten van programmatisch toetsen. Zij vertellen hun eigen verhaal: Waarom hebben zij gekozen voor programmatisch toetsen? Hoe is het toetsprogramma ingericht? Wat zijn ervaringen van studenten en docenten? En hoe is het implementatieproces verlopen?
De voorbeelden laten zien dat programmatisch toetsen geen recept is. Het moet aansluiten bij de onderwijsvisie van een opleiding, bij het beroep waartoe je opleidt en bij het type studenten. Elke opleiding maakt daarom eigen keuzes bij de uitwerking van programmatisch toetsen.
Dit boek is bedoeld voor onderwijsprofessionals in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs die overwegen om de uitgangspunten van programmatisch toetsen toe te passen binnen het onderwijs en op zoek zijn naar theorie, voorbeelden en inspiratie.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Cees van der Vleuten
Over Tamara van Schilt-Mol
Inhoudsopgave
1 Programmatisch toetsen als concept:
1.1 Inzicht in de ontwikkeling van de student ontstaat door een mix van verschillende datapunten .
1.2 Elk datapunt is feedbackgericht en kent geen zak-/slaagbeslissing.
1.3 De leeropbrengsten vormen de ruggengraat van het toetsprogramma.
1.4 Er is een constante dialoog over het gebruik van feedback voor zelfsturing.
1.5 Het aantal datapunten en de zwaarte van de beslissing zijn proportioneel aan elkaar gerelateerd.
1.6 De zwaarte van een beslissing is leidend voor de hoeveelheid benodigde beoordelaarsexpertise.
2 Programmatisch toetsen van klinische vaardigheden.
3 Programmatisch toetsen tijdens de stage bij de Master Voeding en Diëtetiek.
4 Programmatisch toetsen tijdens de coschappen bij de Master Diergeneeskunde.
5 Programmatisch toetsen om te komen tot een lerende cultuur bij de Bachelor Ergotherapie.
6 Niveau-assessments bij de Bachelor Communicatie.
7 Eigentijds beoordelen en beslissen bij de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren.
8 Programmatisch toetsen bij de Basisopleiding Didactiek voor hbo-docenten.
9 Eerste stappen richting programmatisch toetsen bij de iPabo.
10 Didactische vaardigheden: wat vraagt programmatisch toetsen van docenten?
11 Programmatisch toetsen als concept in de praktijk. Een terugblik op de praktijkvoorbeelden in dit boek.
Literatuur.
Over de auteurs.
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan