Filosofische onderzoekingen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024443482Samenvatting
'De resultaten van de filosofie zijn de ontdekking van allerlei doodgewone onzin en de builen die het verstand heeft opgelopen bij het opbotsen tegen de grenzen van de taal. Zij, de builen, doen ons de waarde van die ontdekking inzien.'
Ludwig Wittgenstein heeft twee boeken op zijn naam staan die een omwenteling in het filosofisch denken teweegbrachten, de 'Tractatus' en de 'Filosofische onderzoekingen'. Dit laatste werk is veel vrijer, improvisatorischer en essayistischer dan het traktaat, en daarmee ook toegankelijker.
De 'Filosofische onderzoekingen' ontstonden voor een belangrijk deel tijdens gesprekken en colleges, en ze vormen de neerslag van Wittgensteins denken over taal en filosofie. Zijn taalgebruik staat in dienst van wat Wittgenstein 'het genezen van ziekten' noemde: het ophelderen van verwarringen die zijn ontstaan doordat we de werking van onze taal niet overzien.
Door de rijkdom aan kennis en oorspronkelijkheid hebben de Filosofische onderzoekingen een nog altijd moeilijk te overschatten betekenis voor het moderne denken op de meest uiteenlopende terreinen.
Trefwoorden
filosofie wittgenstein taalfilosofie analytische filosofie taal betekenistheorie taalspel taalgebruik filosofische verwarring kentheorie betekenis en gebruik taalverwarring levensvormen late wittgenstein regels volgen privaattaalargument gewoon taalgebruik tractatus familiegelijkenissen grondslagenonderzoek metafysica taalanalyse filosofische therapie logisch positivisme ostensieve definitie filosofische methode taalpraktijk grammatica pragmatisme scepticisme
Trefwoorden
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Voorwoord 9
Filosofische onderzoekingen
Deel I 11
Deel II 207
Nawoord 277
Aantekeningen van de vertalers 291
Tijdtafel 295
Bibliografie 297
Register 301
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan