Prof. dr. Hans Doorewaard is emeritus hoogleraar in de bedrijfswetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Meer over de auteursPraktijkgericht kwalitatief onderzoek
Een praktische handleiding
Paperback Nederlands 2023 3e druk 9789024451975Samenvatting
Veel wo- en hbo-studenten in de toegepaste wetenschappen doen in het kader van hun afstuderen een praktijkgericht kwalitatief onderzoek, waarbij zij gebruikmaken van een theoretisch kader. Dit type onderzoek heet een deductief onderzoek. Daarvoor is een systematische, eenduidige en navolgbare methodische aanpak essentieel. Praktijkgericht kwalitatief onderzoek biedt deze aanpak.
Praktijkgericht kwalitatief onderzoek is een praktische handleiding die studenten ondersteunt bij hun onderzoek en docenten bij de begeleiding ervan. Alle belangrijke onderdelen van het onderzoek komen aan bod:
• Hoe zet je het op?
• Hoe voer je het uit?
• Hoe analyseer je de gegevens?
• Hoe schrijf je het rapport?
Deze derde druk is geactualiseerd en biedt meer informatie over de onderzoeksmethodieken:
• Het werken met een conceptueel model in het kwalitatieve onderzoek.
• Samenvattend analyseren met behulp van het vijfstappenplan ‘Resultaten van het onderzoek’.
In de bijbehorende online leeromgeving staan voor studenten en docenten het online boek, extra cases, voorbeelden en hulpmiddelen bij het opzetten en uitvoeren van het onderzoek.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Arnoud van de Ven
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Deel 1 Onderzoeksopzet 35
Fase 1 Onderzoekskader: oriënteren, afbakenen en bepalen type project 37
1.1 Oriënteren 37
1.2 Afbakenen 38
1.3 Het projecttype bepalen 40
1.4 Samenvatting in het onderzoekskader 42
Fase 2 Formuleren van de doelstelling van het onderzoek 45
2.1 Doelstelling a-gedeelte 45
2.2 Doelstelling b-gedeelte 46
Fase 3 Opstellen van het globale conceptuele model en het onderzoeksmodel; formuleren van de vraagstelling 49
3.1 Het globale conceptuele model maken 50
3.2 Het onderzoeksmodel maken 51
3.3 De vraagstelling formuleren 53
Deel 2 Conceptueel ontwerp 61
Fase 4 Bepalen van het definitieve conceptuele model en
de verwachtingen 63
4.1 Dimensies: opsommen en afbakenen 63
4.2 De verwachtingen aanscherpen tot het niveau
van dimensies 65
4.3 De gewenste situatie 66
Fase 5 Concretiseren van het conceptuele model 69
5.1 Topics formuleren 69
5.2 Van topics naar indicatoren 72
5.3 Het uitschrijven van de verwachtingen tot op het
niveau van topics en indicatoren 74
Deel 3 Technisch ontwerp 85
Fase 6 Samenvattend analyseren, betrouwbaarheid en geldigheid bespreken 87
6.1 Wat is samenvattend analyseren? 87
6.2 Validiteit (geldigheid) en betrouwbaarheid van het onderzoek 95
Fase 7 Voorbereiden van het verzamelen van gegevens 101
7.1 Triangulatie van bronnen 101
7.2 Diepte-interview 105
7.3 Gegevensverzameling uit documenten 118
7.4 Gegevensverzameling observatie 121
7.5 Bijvangst documenten en observatie 123
Deel 4 Resultaten van het onderzoek 133
Fase 8 Ordenen en bewerken van gegevens 135
8.1 Ordenen en bewerken van de gegevens uit een interview 138
8.2 Ordenen en bewerken van de gegevens uit de bestudering van documenten en uit observatie 151
Fase 9 Beschrijven van de resultaten van het onderzoek 155
9.1 Maak een samenvattend verslag van de feitelijke situatie per topic en per bron 156
9.2 Maak een samenvattend verslag per topic, op basis van de verzamelde gegevens, met aandacht voor de relatie tussen de topics van de onafhankelijke
en de afhankelijke variabele(n) 162
Deel 5 Analyse van de resultaten, conclusies en aanbevelingen 173
Fase 10 De analyse van de resultaten, conclusies en aanbevelingen 175
10.1 Topicanalyse 176
10.2 Invloedanalyse 181
10.3 Conclusies 183
10.4 Bijvangst 188
10.5 Aanbevelingen 189
Bonustekst: Extra uitleg werken met een conceptueel model 203
Tot slot: kwantitatief onderzoek, kwalitatief inductief en deductief onderzoek 243
Literatuur 257
Trefwoordenregister 261
Over de auteurs 264
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan