Christ Klep is militair historicus, universitair docent en publicist. Hij schreef eerder boeken over onder meer de Tweede Wereldoorlog, internationale missies en de Joint Strike Fighter.
Meer over Christ KlepVan wereldmacht tot ‘braafste jongetje’
Onze militaire identiteit door de eeuwen heen
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789025310332Samenvatting
In de zeventiende eeuw had Nederland het beste leger van Europa. Prins Maurits had rond 1600 ongekende innovaties doorgevoerd. Op zee werden we de sterkste. We vereerden helden over wie we nog steeds leren op school.
Hoe anders kijken we naar het militaire Nederland van nu. We zijn een land dat niet van wapengekletter, heldendom of parades houdt. Het leger vervult ons niet met trots. Ervaringen in de twintigste eeuw (mei 1940, Nederlands-Indië en Srebrenica) hebben onze houding verder gecompliceerd. Een krijgshaftig land, nee, dat zijn we niet. Maar wat zijn we dan wel?
In 'Van wereldmacht tot ‘braafste jongetje’ beschrijft Christ Klep de worsteling met onze militaire identiteit. Hij biedt een rijk en soms verrassend beeld van onze omgang met het leger, vanaf de zeventiende eeuw tot nu. Een bonte stoet van spelers passeert de revue, van Michiel de Ruijter en Van Speijk tot Thom Karremans en Marco Kroon.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding: Militaire identiteit: een schets
1. Een slagveld van meningen: visies op onze militaire identiteit
2. Het zelfbeeld van de krijgsmacht
3. Militaire identiteit en de maatschappij
4. Geen geeuwende natie, het braafste jongetje en 'goed doen in den vreemde'
Conclusie: militaire identiteit in verleden, heden en toekomst
Noten
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan