De kennisfactor
Concurreren als kennisonderneming
Ingenaaid Nederlands 2000 1e druk 9789026726019Samenvatting
Prijs en kwaliteit zijn al niet meer voldoende om concurrentievoordeel te behalen. Het is juist hoogwaardige kennis die de mogelijkheid biedt om exclusieve waarde aan producten en diensten toe te voegen. Tegelijkertijd treedt er een stroomversnelling in de kennisontwikkeling op. Kennis veroudert sneller en wordt ook steeds complexer. Het gevaar van die ontwikkeling is dat organisaties het zelfde competitieve spel blijven spelen en vaak niet in de gaten hebben dat zij alweer achterlopen.
In dit boek wordt organisaties een weg gewezen waarmee de kennisambitie kan worden verlegd en in de praktijk kan worden gerealiseerd. Daartoe is een strategie ontwikkelen op basis van ervaringen van zeven Nederlandse marktleiders en van moderne inzichten uit de organisatieleer. Uitvoerig wordt aandacht geschonken aan het gereedschap van de kennis onderneming, zoals laterale structuren, personeelsmanagement en informatietechnologie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - De kennistheorie
1. De kennisonderneming
2. De kennisambitie
3. Kennisontwikkeling
Deel 2 - De kennispraktijk
4. De kennisonderneming in de praktijk
5. Regimes voor de kennis onderneming
Deel 3 - Het gereedschap
6. Lateraal organiseren
7. Sturen op mensen
8. Informatietechnologie
9. Renovatie van een kennisonderneming
Bijlage
Literatuur
Verklarende woordenlijst
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan