
Lees verder
Neil Boorman is schrijver, journalist en muziekpromotor. Hij was hoofdredacteur van het stijlmagazine Sleazenation, schreef life style-columns voor The Guardian en gaf later zijn eigen stijlmagazine uit: Good for Nothing.
Meer over Neil BoormanWat doet u als u op een ochtend wakker wordt en inziet dat uw leven afhangt van alles wat cool en trendy is en dat uw identiteit en denkbeelden zijn gebaseerd op een hiërarchie van merken? Neil Boorman vond het een schokkend inzicht en wilde van zijn merkenverslaving af. Op 17 september 2006 verbrandde hij op een plein in Londen in een groot vreugdevuur al zijn merkspullen: zijn Lacoste-shirts, zijn Adidas-schoenen en zijn Raf Simmons-bomberjack. Alles ging op de grote stapel. En wat niet brandde vernielde hij met een grote moker.
Maar Boorman beschrijft niet alleen op een ontwapenend openhartige manier zijn eigen merkenverslaving en zijn pogingen om af te kicken. Hij vraagt zich ook af of je tegenwoordig überhaupt zonder merkspullen een normaal leven kunt leiden en legt de sociale, historische, economische en psychologische achtergronden van de huidige merkengekte bloot.
'Merkenmoe' is een persoonlijke en hilarische kritiek op het moderne consumentisme.