Strategisch management voor medici
Paperback Nederlands 2002 9789031334643Samenvatting
Wat behelst strategie nu eigenlijk? Wat kunt u er in de praktijk mee en wat niet? Wat zijn eenvoudige hulpmiddelen om in en naast de praktijk van alledag een strategische discussie te voeren in een werkverband? 'Strategisch management voor medici' geeft antwoord op deze vragen en biedt (para)medici concrete aanwijzingen op welke manier zij hun bijdrage kunnen leveren in strategische discussies.
Daarnaast geeft het aanwijzingen hoe zij hun managementteam en raden van bestuur tegenspel kunnen bieden. Dit laatste is van belang omdat in de afgelopen jaren management en medici steeds verder naar elkaar toe zijn gegroeid. Medici zijn gegroeid. Medici zijn echter niet opgeleid voor management, net zo min als managers zijn opgeleid voor het verlenen van zorg. Om de kloof in de praktijk te overbruggen leven zowel managers als medici zich steeds verder in elkaar in.
Het boek is praktisch getint doordat ieder hoofdstuk begint met een herkenbare casus en eindigt met praktische tips. Daartussenin presenteren de auteurs een selectie uit de managementgereedschapskist warmee de probleemstelling van de casus kan worden opgelost. Het boek is met name bedoeld voor medische professionals en managers in de zorg.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Positionering strategisch management voor de medische praktijkvoering
3. Medicus en zijn markt
4. Medicus en ruimte
5. Medicus en ondersteunend personeel
6. Medicus en zin behandelteam
7. Medicus en strategische allianties
8. Medicus en vooruitkijken
9. Epiloog
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan