Lees verder


Saskia Tjepkema is verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company, een adviesbureau op het gebied van leren, ontwikkelen en organisatieverandering. Zij ondersteunt individuen, teams en organisaties met ontwikkelvragen.
Meer over de auteursVan kiem tot kracht
Een waarderend perspectief voor persoonlijke ontwikkeling en organisatieverandering
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789031368730Samenvatting
Hoe realiseren we duurzame veranderingen in organisaties? Veranderingen die beklijven omdat medewerkers ze zelf mee-vormgeven? En hoe ondersteunen we mensen en teams in hun ontwikkeling, zodanig dat ze het beste uit zichzelf halen?
Dit boek gaat in op die vragen vanuit een 'waarderend perspectief'. Een benadering die steeds meer vaste grond onder de voeten krijgt in Nederland en België. Niet het oplossen van problemen of het wegwerken van tekorten staat centraal - maar successen, talenten, ambitie vormen het vertrekpunt. Deze factoren hebben immers iets bijzonders: ze verbinden mensen om samen werk te maken van een gewenste toekomst.
De bundel bevat een aantal praktijkverhalen, hoofdstukken die reflecteren op die praktijk en diverse intermezzo's die mee de sfeer bepalen. De bijdragen zijn gegroepeerd in drie delen:
1. Een talentperspectief voor persoonlijke ontwikkeling
2. Waarderend onderzoek als bron voor organisatieverandering
3. Werken met een waarderende benadering
De auteurs willen met het boek, waarin ze reflecteren op hun eigen ervaringen en experimenten, een bijdrage leveren aan wat David Cooperrider - grondlegger van Appreciative Inquiry - noemt: 'A positive revolution in change'.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Saskia Tjepkema
Over Luc Verheijen
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Luc Verheijen & Saskia Tjepkema
Oneindig veel problemen, gedicht Rutger Kopland
2. Ontwikeklen van(uit) kracht - uitgangspunten voor een waarderend-onderzoekende benadering
Saskia Tjepkema & Luc Verheijen
Deel 1: Persoonlijke ontwikkeling starten bij kracht en talent
3. Competentieontwikkeling vanuit talent en sterktes - een referentiekader
Luk Dewulf
Op zoek naar persoonlijke ontwikkeldoelen: een AI interviewopzet
Luk Dewulf & Luc Verheijen
4. Opsporen en ontwikkelen van talent - de rol van de manager
Heike Aiello
Spoorzoeken: steeds op zoek naar 'wat werkt'.
Interview met Coert Visser
5. De ontdekking van het vuur - begeleiden van mensen uit kansengroepen in Vlaanderen
Griet Bouwen
De handleidingshypothese: je handleiding op basis van uniek talent
Luk Dewulf
6. Blijvend leereffect in 40 dagen - een experiment bij NS
Cora Smit, Pepijn Pillen & Saskia Tjepkema
Op zoek naar sterke punten via een historielijn
Saskia Tjepkema
7. Een TOP talentenontwikkelprogramma - verbinden van individuele en organisatieontwikkeling bij Rijkswaterstaat
Brigitte van Berlo en Gerrit-Jan van Lonkhuyzen
School der dieren: een fabel uit de jaren '30
Deel 2: Waarderend onderzoek als bron voor organisatieverandering
8. Bouwen van sterke teams - vuistregels voor waarderend faciliteren
Kemp van Ginkel
Basisprincipes onder Appreciative Inquiry, geïllustreerd met een voorbeeld
Griet Bouwen
9. Krachten bundelen bij een fusie - waarderend onderzoek als hefboom binnen Madi
Lieve Scheepers & Mariel Rondeel
Leren van successen: een intervisiemethodiek
Saskia Tjepkema
10. Klantgerichter werken in de supermarkt - waarderend onderzoek als interventie
Wat gebeurt er als...? Effecten van waarderend onderzoek naar werkplezier bij Bosch
Lieve Scheepers & Pepijn Pillen
Deel 3: Werken met een waarderende benadering
11. De waarderende benadering onder de loep: wat doe je? - vier keer O: observeren, opschorten, onderzoeken en ontwikkelen
Marloes van Rooij
Woorden voor wat ik al deed: vertrekken vanuit kracht en succes
Interview met Carla Giskus
12. 'Lastige vragen' als motor voor gesprek - Hoe maak je verbinding op het waarderend perspectief?
Luk Dewulf, Saskia Tjepkema & Luc Verheijen
Upside down, songtekst Jack Johnson
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan