Lees verder


Jan Bor (1946) is freelance filosoof en publicist. Hij studeerde Sociale Wetenschappen en Filosofie in Amsterdam (UvA) en promoveerde in Leiden op een studie over Bergson.
Meer over Jan BorEen (nieuwe) geschiedenis van de filosofie
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789035135888Samenvatting
n de geschiedenis van de filosofie worden de denkbeelden van de filosofen in de historische tijd beschouwd. Filosofen ondergaan immers de invloed van vroegere denkers, maar reageren evengoed op hun gedachten. Daarin zijn ze kinderen van hun tijd.
Volgens de oude opvatting ervan zou de geschiedenis van de filosofie in Griekenland zijn begonnen. Vervolgens zou de filosofie zich in een rechte lijn door de tijd heen richting Europa ontwikkelen. Wat India en China aan wijsgerige ideeën hadden voortgebracht zou slechts voorgeschiedenis zijn.
'Een (nieuwe) geschiedenis van de filosofie' corrigeert dit eurocentrische vooroordeel. De filosofie ontstond op ten minste drie plaatsen in de wereld: India, China en Griekenland. Bovendien begaf het Griekse denken zich na de neergang van het westelijke Romeinse Rijk oostwaarts. Daarna vond het een volwaardige erfgenaam in het islamitische denken.
Jan Bor plaatst de geschiedenis van de westerse filosofie in het bredere verband van de Aziatische filosofie. De nadruk ligt evenwel op de eigen traditie. Deze mondt uit in een open dialoog met niet-westerse vormen van denken.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jan Bor
Inhoudsopgave
2 De Griekse filosofie
3 De Indiase filosofie
4 De Chinese filosofie
5 De middeleeuwse filosofie
6 De moderne filosofie
7 De filosofie van de twintigste eeuw tot 1945
8 De filosofie van de twintigste eeuw na 1945
9 Epiloog
Bronnen citaten en parafrasen
Bronnen tekstfragmenten
Verder lezen
Woord van dank
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan