

N. Gregory Mankiw is the Robert M. Beren Professor of Economics at Harvard University. For 14 years he taught EC10 Principles, the most popular course at Harvard. Dr. Mankiw studied economics at Princeton University and MIT. He is a prolific writer and a regular participant in academic and policy debates.
Meer over Gregory MankiwKernbegrippen van economie
Paperback Nederlands 2004 3e druk 9789039521472Samenvatting
'Kernbegrippen van economie' is de bewerkte vertaling van N. Gregory Mankiws vermaarde titel 'Essentials of Economics'. Het boek is wereldwijd marktleider en is in zestien talen vertaald. Mankiw verklaart de essentie van economie aan de hand van tien principes.
De principes zijn:
1. Mensen moeten keuzes maken
2. De kosten van iets worden bepaald door datgene wat we willen opgeven om het te krijgen
3. Rationele mensen denken in de marge
4. Mensen reageren op prikkels
5. Handel kan in ieders belang zijn
6. Markten zijn vaak een goede manier om economische activiteit te organiseren
7. Overheden kunnen de resultaten van de markt soms verbeteren
8. De levensstandaard van een land hangt af van de mate waarin het land producten en diensten kan produceren
9. Prijzen stijgen als de overheid te veel geld drukt
10. De samenleving staat voor een korte termijn afweging tussen inflatie en werkloosheid
Aan de hand van deze principes laat Mankiw zien dat economie geen abstract begrip is, maar betrekking heeft op elk huishouden.
'Kernbegrippen van economie' sluit aan op de ontwikkelingen binnen het economisch onderwijs. Het accent van het boek ligt op micro-economie (14 hoofdstukken). De laatste tien hoofdstukken van het boek gaan in op macro-economische data. De vertaalde tekst is gelokaliseerd met Nederlandse en Vlaamse cijfers en voorbeelden. Elk hoofdstuk wordt geïllustreerd met ene Nederlandstalig krantenartikel.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord voor de docent
Voorwoord voor de student
Deel 1 - Inleiding
1. Tien economische principes
2. Denken als econoom
3. Onderlinge afhankelijkheid en de voordelen van handel
Deel 2 - Vraag en aanbod: hoe markten werken
4. De marktkrachten van vraag en aanbod
5. Elasticiteit in theorie en praktijk
6. Vraag, aanbod en overheidsbeleid
Deel 3 - Vraag en aanbod 2: markten en welvaart
7. Consumenten, producenten en de efficiëntie van markten
8. Praktijk: de kosten van belastingen
9. Praktijk: internationale handel
Deel 4 - De economie van de overheid
10. Externe effecten
11. Collectieve goederen en gemeenschappelijke middelen
Deel 5 - Gedrag van bedrijven en het bedrijfsleven
12. De kosten van productie
13. Bedrijven in competitieve markten
14. Monopolies
Deel 6 - Macro-economische gegevens
15. Het inkomen van een land berekenen
16. De kosten van het levensonderhoud berekenen
Deel 7 - De reële economie op de lange termijn
17. Productie en groei
18. Besparingen, investeringen en het financiële systeem
19. De basisinstrumenten van financieel beheer
20. Werkeloosheid en het natuurlijk werkeloosheidspercentage
Deel 8 - Geld en prijzen op de lange termijn
21. Het monetaire systeem
22. De groei van het geld en de inflatie
Deel 9 - Economische fluctuaties op de korte termijn
23. De geaggregeerde vraag en het geaggregeerde aanbod
24. De invloed va monetair en bestedingsbeleid op de geaggregeerde vraag
Verklarende woordenlijst
Trefwoordenregister
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan