Lees verder
Prof. dr. D. Keuning is hoogleraar Organisatie en Leiding bij de Faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam en programmaleider van de postdoctorale opleiding Management Consultant.
Meer over de auteursStructuur doorzien
Over ontwerp van organisatiestructuren
Gebonden Nederlands 2007 1e druk 9789043014434Samenvatting
Structuren van organisaties moet u (leren) zien voordat u ze ook kunt doorzien, dat wil zeggen: er doorheen kunt kijken en kunt waarnemen wat er allemaal met en binnen organisatiestructuren gebeurt. Het blijkt dan doorgaans te gaan om een ingewikkeld afsprakenstelsel, waaraan u geen recht kunt doen met een oppervlakkige discussie over hokjes en lijntjes in een organigram.
Om die complexiteit van organisatiestructuren wél adequaat in kaart te brengen, biedt dit boek het meest complete en gezaghebbende overzicht van het vakgebied dat ooit in Nederland (of daarbuiten) verschenen is. Keuning en Wolters bespreken in 'Structuur doorzien' alle mogelijke theorieën en thema's met betrekking tot organisatiestructuur en -ontwerp, van klassieke noties tot de meest recente inzichten. Daarbij besteden ze tevens ruim aandacht aan de praktijk van alledag en schuwen ze enkele kritische noten niet.
Drie perspectieven vormden de leidraad voor de opbouw van dit boek: structuurdenken vanuit de interne organisatie, vanuit de interorganisatie (externe samenwerking) en vanuit de klant – die daarmee wordt (her)ontdekt als bestaansbron van organisaties. Gezamenlijk bieden deze perspectieven een caleidoscopisch beeld van structuren van organisaties, aangevuld met duidelijke ontwerpregels voor organisatiebouwers. Dit boek is daarom onmisbaar voor iedereen die direct of indirect bij het ontwerpen van organisatiestructuren betrokken is: managers, adviseurs en studenten. Tevens is het de kroon op het werk van Doede Keuning, al decennialang onbetwist Nederlands grootste expert op dit vakgebied.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Doede Keuning
Over Matthijs Wolters
Inhoudsopgave
Deel I Structuur en groei doorzien: inleiding
Proloog: Over structuurhygiëne en de 'vergeten dimensie' in organisatieontwerp
Organisaties lopen achter hypes aan. Interview met Doede Keuning (2004)
1 Structuurhygiëne geboden: over misvattingen, misverstanden en dooddoeners die een zindelijke discussie over heldere organisatiestructuren vertroebelen
Inleiding
1.1 Complicerende factoren en misvattingen bij structuurvraagstukken
1.2 Ervaringen uit cases en adviesgevallen in samenhang met de eerder genoemde complicerende factoren
1.3 De 'vergeten dimensie' in organisatieontwerp. Interne en externe gerichtheid: maar waar is de klant?
2 Groei doorzien – een eerste verkenning
Inleiding
2.1 Groei en bedrijfsontwikkeling: meer dan groter worden alleen
2.2 Stadia in groei en ontwikkeling
2.3 Stadium: Bestaansopbouw
2.4 Stadium: Overleven
2.5 Stadium: Succes
2.6 Stadium: Expansie
2.7 Stadium: Optimale verhoudingen
2.8 Stadium: Verstarring: nieuwe vormen van crises verstoren optimale verhoudingen
2.9 Stadium: Coöperatieve strategie, megastructuren en andere vormen van nieuwe dynamiek
2.10 De klant (her)ontdekt
Deel II Structuur intern gericht
3 Organisatiestructuur: beslissingen en ontwerpregels
3.1 Organisatiestructuur: veelal een ingewikkeld afsprakenstelsel
3.2 Arbeidsverdeling (= verbijzondering)
3.3 Ontwerpregels bij arbeidsverdeling: dimensies en ontwerpmethodiek
3.4 Coördinatie
3.5 Ontwerpregels bij coördinatie: interdependentie en coördinatievoorzieningen
3.6 Verdeling van beslissingsbevoegdheden: centralisatie en decentralisatie
3.7 Decentralisatie: situatie-afhankelijke varianten
4 Topstructuur: de basisvormen
4.1 Keuze van de organisatiestructuur: richtinggevende ontwerpregels
4.2 Gecentraliseerde functionele vorm
4.3 Gedecentraliseerde BU-structuur: decentralisatie van ondernemerschap in werkmaatschappijen
4.4 SBU (Strategic Businessunit) of divisiestructuur
4.5 Concernbesturingsmodellen
4.6 Taak en samenstelling topleiding
4.7 Het algemeen bestuur in non-profitinstellingen .319
4.8 Corporate governance en maatschappelijke verantwoordelijkheid: bestuurlijke taakstelling van RvC/AB en OR
4.9 Verplatting (delayering) als vehikel voor effectiviteitsverbetering in de verschillende basisvormen van organisatie: naar platte structuren
5 Structureel anders: structuurvarianten en overige noties bij organisatieontwerp
5.1 Projectorganisatie en gedecentraliseerde projectmanagementvorm
5.2 Matrixorganisatie
5.3 Procesorganisatie
5.4 Overige concepten en noties bij organisatieontwerp
6 De uitvoerende werkorganisatie
Inleiding
6.1 Organisatieontwerp van de uitvoerende werkorganisatie
6.2 Niveaus van leiding en uitvoering
6.3 De lijnorganisatie
6.4 Omspanningsvermogen van de leiding
6.5 Staf- en hulpdiensten
6.6 Horizontale organisatie en ententestructuur
6.7 Taak en functievorming
6.8 Teams en groepen
6.9 Organisatieverandering en herstructurering
Deel III Structuur extern gericht
7 Structuur in interorganisationele samenwerking
7.1 Organiseren zonder grenzen
7.2 Het 'nieuwe' bedrijfsmodel: een nadere verkenning
7.3 Strategische alliantie als vorm van samenwerking
7.4 Enkele andere vormen van (partiële) samenwerking
7.5 Externe coördinatie en interdepenties: ontwerpregel(s)
7.6 Alliantiedynamiek in netwerken
7.7 Netwerkorganisatie en modulair organiseren
8 Klantgericht structureren: de vergeten dimensie
8.1 Klantgerichtheid: een verzamelbegrip
8.2 Customization: indivualisering van producten en diensten
8.3 Eerste ontwerpregels voor klantgericht organiseren
8.4 Klantgerichtheid en marktgerichtheid: twee scholen
8.5 Klantgericht leiderschap en personeelsmanagement
8.6 Ontwerpregels voor klantgericht organiseren
8.7 Resultaten en opbrengsten van klantgericht organiseren
Over de auteurs
Bronnen van de afgebeelde figuren en tabellen
Geraadpleegde literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan