Programmeren in Java met BlueJ
Een 'objecten eerst'-benadering
Paperback Nederlands 2017 6e druk 9789043034999Samenvatting
Dit boek is een inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren in Java met behulp van BlueJ: een omgeving die speciaal is ontwikkeld voor het leren programmeren in Java.
In Programmeren in Java met BlueJ komen objecten op de eerste plaats. De vaak als abstract beschouwde concepten van objecten en klassen komen in BlueJ tot leven in een gemakkelijk manipuleerbare, visuele vorm. Zo kan de student rechtstreeks objecten van een klasse maken en direct de methodes ervan aanroepen.
Belangrijke kenmerken van dit boek:
- Probleemoplossing aan de hand van projecten
Elk hoofdstuk begint met een analyse van de vraagstukken. Vervolgens worden taalconstructies besproken waarmee de vraagstukken kunnen worden opgelost.
- Verdiepende herhaling
Moeilijke onderwerpen worden in een vroeg stadium geïn - troduceerd, om in latere hoofdstukken in een andere context opnieuw te worden belicht.
- Pearson MyLab
Op www.pearsonmylab.nl vind je onder andere de vernieuwde eText, een begrippentrainer met de belangrijkste concepten uit het boek, de bestanden voor de projecten en VideoNotes: korte video's met extra uitleg van de theorie.
Deze zesde editie is aangepast aan versie 8 van Java. Deze versie is binnen een paar jaar volledig doorgedrongen in de praktijkwereld. Met Java 8 wordt het functioneel programmeren geïntroduceerd. Lambda-expressies en de bijhorende technieken voor het verwerken van collecties (streams, filters, maps en reducties) komen onder meer aan bod. Daarnaast wordt nog steeds belang gehecht aan het introduceren van objectgeoriënteerd programmeren, waarbij het boek zo is opgesteld dat de hoofdstukken over functioneel programmeren optioneel kunnen worden gemaakt. Daarmee is het boek ook geschikt voor gevorderden op dit gebied.
De Nederlandstalige bewerking is verzorgd door Kris Hermans. Hij is verbonden aan Hogeschool PXL.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Michael Kölling
Inhoudsopgave
1. Objecten en klassen
2. Klassendefinities
3. Interactie tussen objecten
4. Objecten groeperen
5. Functionele verwerking van collecties (geavanceerd)
6. Geavanceerde werking
7. Collecties met een onveranderlijke omvang: arrays
8. Klassen ontwerpen
9. Correct werkende objecten
Deel 2: De structuur van toepassingen
10. De structuur verbeteren met overerving
11. Meer over overerving
12. Meer abstractietechnieken
13. Grafische gebruikersinterfaces maken
14. Foutafhandeling
15. Toepassingen ontwerpen
16. Een praktijkgeval
Bijlagen A t/m K
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan