Lees verder


Hans Breukhoven is de flamboyante ondernemer die vanuit een pijpenla in Schiedam een imperium begon die hele Nederlandse entertainmentindustrie voor altijd zou veranderen.
Meer over de auteursFree! - De opkomst en ondergang van een eigenwijs bedrijf
Gebonden Nederlands 2016 1e druk 9789045204703Samenvatting
Free Record Shop was een uniek bedrijf. Het succes was voor een belangrijk deel te danken aan de grenzeloze loyaliteit van het personeel – de samenwerkers. De winkelketen legde vooral na de beursgang van eind jaren tachtig een ongekende expansiedrift aan de dag, waarbij de vleugels uitgeslagen werden naar België, Scandinavië en Midden- en Zuid-Amerika.
Free Record Shop was echter vooral het ondeugende jongetje van het Nederlandse bedrijfsleven dat telkens weer het nieuws wist te halen met spraakmakende acties. Van de Actie Keukenla tot de dappere poging om de vaste boekenprijs onderuit te halen, het leverde sympathie op bij de klanten, terwijl het concurrenten en officiële instanties tot wanhoop dreef.
Het verhaal van Free Record Shop was daarnaast een oer-Hollands sprookje. Hans Breukhoven, een eenvoudige Rotterdamse jongen, die het in luttele jaren van marktkoopman tot miljonair schopte. Samen met zijn vaste rechterhand Juan da Silva en verschillende andere hoofdrolspelers blikt de tycoon nog een keer terug op de stormachtige opkomst en neergang van de platenketen. Zijn successen en mislukkingen en de manier waarop succes hem soms naar het hoofd steeg, nooit eerder vertelde hij daar zo openhartig over. In combinatie met uniek archiefmateriaal, talloze anekdotes en de befaamde Spreuken van Breuk is dit het definitieve verhaal van het levenswerk van Hans Breukhoven.
Trefwoorden
ondernemerschap retail muziekindustrie bedrijfsgeschiedenis marketing ondernemen entertainment beursgang frank sinatra winkelketen bedrijfscultuur detailhandel faillissement groei hans breukhoven internet innovatie expansie cd's huisstijl concurrentie digitalisering diversificatie reclame naamsbekendheid merchandising entertainment-evenementen rotterdam klantloyaliteit juan da silva
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Hans Breukhoven
Over Juan da Silva
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. The Ultimate Event De feestelijke aanloop naar de beursgang
2. Postzegels, pruiken en platen Het prille begin in Rotterdam en Schiedam
3. Cokane in My Brain De snelle groei en de ontwikkeling van de huisstijl
4. Helikopter, glamour en arrogantie De groei van de beursgenoteerde onderneming
5. ‘If you don’t belong in this parkinglot, may God be with you’ De vitale rol van import
6. Samenwerkers De bijzondere band met het personeel
7. Doppen, Bentley’s en zegeltjes De spraakmakende campagnes
8. Bijbels, porno en drankjes Branchevreemde producten in de schappen van Free Record Shop
9. België, Scandinavië en Zuid-Amerika De expansie naar het buitenland
10. Van Leest, max en Expo De dochters van Free Record Shop
11. Fame & fuckin’ Virgin Een megastore tegen de Britse invasie
12. Brand, Bol & Bowie Het begin van het einde
13. Banken, kredietverzekeraars en curatoren
Het einde van een levenswerk
Top 25 van Hans
Top 25 van Juan
De spreuk van Breuk
Nawoord
Fotoverantwoording
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan