Hoe de wereld denkt
Een mondiale geschiedenis van de filosofie
Gebonden Nederlands 2019 1e druk 9789046824283Samenvatting
Een van de grote onverklaarde wonderen in de geschiedenis van de mens is dat de geschreven filosofieën in het oude China, India en Griekenland onafhankelijk van elkaar rond dezelfde tijd tot bloei kwamen. Die vroege filosofieën zijn van grote invloed geweest op de ontwikkeling van uiteenlopende culturen in verschillende delen van de wereld. Wat we in het Westen ‘filosofie’ noemen is nog niet het halve verhaal.
Met zijn verkenning van de filosofieën van Japan, India, China en de islamitische wereld, en de minder bekende orale tradities van Afrika en de oorspronkelijke volkeren van Australië, wil Julian Baggini onze horizon verbreden. Hij interviewt denkers uit alle delen van de wereld en behandelt vragen zoals: Waarom is het Westen individualistischer dan het Oosten? Waarom heeft het secularisme minder invloed in de islamitische wereld dan in Europa? En hoe heeft China weerstand weten te bieden aan oproepen tot meer politieke vrijheid?
Trefwoorden
filosofie wereldfilosofie cultuurverschillen oosterse filosofie westerse filosofie chinese filosofie indiase filosofie geschiedenis islamitische filosofie japanse filosofie vergelijkende filosofie individualisme collectivisme secularisme politieke filosofie orale traditie afrikaanse filosofie aboriginal filosofie culturele identiteit vrijheid kennistheorie metafysica ethiek cultuur religie globalisering confucianisme boeddhisme taoïsme hindoeïsme
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan